Sosiaalisen median trendit 2015

Sosiaalisen median trendit vuodelle 2015Vastasin Kurion vuosittaiseen sosiaalisen median trenditutkimukseen. Koko raportin voit tilata täältä, mutta alta löydät omat vastaukseni. Myös viime vuotiset ennakointini ovat yhä luettavissa blogista.

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2015?

Hyvä sisältö. Kun käyttäjät hajaantuvat yhä enemmän eri some-palveluihin, sisältömarkkinointi tehoaa juuri niin hyvin kuin miten hyvää se sisältö on. Se on myös ainoa tapa tavoittaa esimerkiksi WhatsAppin käyttäjät.

Muita trendejä ovat anonyymisti käytettyjen palvelujen kuten Ask.fm:n kasvu sekä paikalliset verkkoyhteisöt ja -ryhmät. Jälkimmäisestä esimerkeiksi käyvät Facebookin lukuisat kaupunginosaryhmät sekä USA:ssa hiljakseen kasvanut Nextdoor-palvelu. Tässä on selvä markkinarako myös kotimaisille toimijoille.

Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2015?

Kohderyhmien tavoittamisen kannalta isojen palvelujen eli Facebookin ja YouTuben lisäksi on some-markkinoinnin strategiassa huomioitava ainakin Instagram, WhatsApp, Twitter sekä parhaillaan uutta tulemista elävät blogit. Blogienhan on veikkailtu kuolevan viimeisen kymmenen vuoden ajan, mutta tuoreimpien Tilastokeskuksen lukujen mukaan ne ovat päinvastoin suositumpia kuin koskaan.

Vuoden yllättäjä voi olla Ask.fm, Kik Messenger tai Snapchat, jotka kaikki ovat jo suosittuja nuorten keskuudessa. Niiden kaikkien käyttö poikkeaa valtavirran netinkäytöstä, joten jos joku niistä lyö laajemmin läpi, niin se luo kiinnostavia mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta.

Sisältöjen tekemisen ja jaettavaksi tuomisen näkökulmasta sisältömarkkinoijan työkalupakkiin kuuluvat lisäksi Vimeo, Pinterest ja SlideShare. Niistä sisältö on helppo viedä muihin some-palveluihin, joissa tavoitetaan varsinaiset kohderyhmät.

Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2015?

Olin vastaamassa tähänkin “hyvä sisältö”, mutta tarkemmin ajatellen markkinoijien tuottama hyvä sisältö on somen irvikuva, jos sen ainoa tehtävä on saada jotain myydyksi. Sisältömarkkinointi yleisesti alkaa olemaan sen verran runsasta, että erottuminen käy yhä haastavammaksi. Sisällön itsessään tulisi olla käyttäjien arvostamaa.

Loppujen lopuksi sosiaalisessa mediassa suurin haaste sisältyy käsitteeseen itseensä: sosiaalisuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen. Sillä ei ole paljonkaan tekemistä sisältöjen jakamisen ja Facebook-kisojen kanssa. Some-palveluita käytetään ennen muuta siksi, että halutaan olla yhteydessä itselle tärkeisiin ihmisiin ja tahoihin. Siinä yhtälössä mainostaja on yleensä huonotapainen häirikkö. Markkinoijalle on haaste tehdä itsensä tarpeelliseksi ja saavuttaa käyttäjien luottamus. Tähän voi päästä, jos markkinoija pystyy positioimaan itsensä pikemminkin vuorovaikutuksen mahdollistajaksi kuin estäjäksi. Kyse on syvällisestä välineen/toimintaympäristön sekä käyttäjien/toimintakulttuurin tuntemisesta ja ymmärtämisestä.

Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2015?

Pidin Google+-palvelua vuoden 2014 mustana hevosena, joka olisi voinut yllättää. Sitten kävikin niin, että vuosia plussan johdosta vastannut Vic Gundotra irtisanoutui tehtävästään huhtikuussa 2014. Isoista yhteisöpalveluista Google+ on mielestäni selkeimmin häviämässä kilpailun. Toisaalta nuoremmat käyttäjät ovat jo siirtyneet joukoittain uudemman tyyppisiin some-palveluihin, joten heistäkään ei ole Google+:n pelastajiksi.

Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2015?

Soisin näkeväni tapauksia, joissa yritykset nostavat asiakkaidensa palautteet, toiveet ja ideat ykkössijalle. Yrityksellä ja sen asiakkailla – sekä edelleen asiakkailla keskenään – tulisi olla selkeät yhteiset tavoitteet, minkä perustalle voi rakentaa monenlaista yhteisöllistä toimintaa verkossa. Se voi olla esimerkiksi yhteisöllisiä tuotekehityshankkeita, osittain asiakkaiden aktiivisuuteen perustuvia asiakaspalvelun tietopankkeja ja niin edelleen.

P.S. Jos ihmettelet, missä on syksyllä kohuttu yhteisöpalvelu Ello, niin sen tarina on jo lopussa. En pitänyt sitä maininnanarvoisena enää tässä kyselyssä.

P.P.S. Huomattavasti tätä kattavamman some-trendien tulevaisuuskatsauksen löydät Sosiaalisen median käsikirjan lopusta. Yllä Kurion kysymyksissä ja vastauksissani painottuu markkinoinnin näkökulma, mutta kirjassa katson asiaa laajemmasta näkökulmasta.

P.P.S. Laajempi some-palvelujen tilastokatsaus on taas tulossa heti jahka ehdin. Vanhat löydät täältä.

Jätä kommentti