Sosiaalisen median tulevaisuuden näkymiä (esitys)

21Tam15

Pidin tänään Helsingin yliopiston Palmenialle somen täydennyskoulutuskurssilaisille etänä luennon sosiaalisen median tulevaisuuden näkymistä. Kokosin tunnin pakettiin kuusi isompaa trendiä ja useita pienempiä, kas tässä:

Avaa esitys SlideSharessa

Jätin esityksestä pois kuvien ja videoiden kasvun somessa, koska se oli minua edeltävän puhujan aiheena.

Uutena suomalaiseen sosiaalisen median maisemaan viime vuonna kiilasi WhatsApp, jolla on nyt Ylen Taloustutkimuksella teettämän kyselyn (ja sen taustamateriaalin) mukaan jo n. 1,6 miljoonaa käyttäjää. Kuvaavaa on, että WhatsAppista ei ole mitään tilastoa vielä vuodelta 2013. Se tuli siis kolmanneksi suosituimmaksi some-palveluksi kuin puskista.

Twitterissä ehdittiin jo väitellä, onko WhatsApp sosiaalista mediaa lainkaan. Keskustelu löytyy tämän tweetin alta. Minusta asiassa ei ole mitään epäselvää, ja tuskin on niiden kymmenien tuhansien nuortenkaan mielestä, joille se on tärkein some-kanava. Ymmärrän, että ajatus voi tuntua oudolta, jos WhatsAppia käyttää vain tekstiviestien korvikkeena. Nuorille se on kuitenkin paljon laajempi palvelu, jonka ryhmien kautta löydetään myös uusia tuttavuuksia. Edit klo 21:50: WhatsAppista on nyt saatavilla myös työpöytäversio.

Jos blogeja katsotaan kokonaisuutena, ne olisivat kolmanneksi suosituin some-palvelu eli WhatsAppiakin suositumpia, sillä Tilastokeskuksen tuoreimpien lukujen mukaan 48 % 16-74-vuotiaista suomalaisista lukee blogeja. Pitää kuitenkin muistaa, että blogit pitävät sisällään useita some-palveluja kuten Bloggerin, WordPressin ja Tumblrin.

Edelleenkin haluaisin nähdä kattavan kyselyn, jossa selvitettäisiin laajasti suomalaisten sosiaalisen median käyttöä sisältäen ainakin Facebookin, YouTuben, WhatsAppin, Twitterin, Google+:n, Wikipedian, Instagramin, SnapChatin, Ask.fm:n, Kik Messengerin, LinkedInin, Google Driven, Bloggerin, WordPressin, Tumblrin, Skypen, Suomi24:n ja IRC-Gallerian. Tällä saataisiin jo jotakuinkin kattava top-lista suosituimmista some-palveluista Suomessa.

Mainokset


2 Responses to “Sosiaalisen median tulevaisuuden näkymiä (esitys)”

  1. 1 Santtu

    Pitää vielä tännekin kommentoida, että tuo toinen kalvo esityksessäsi on nerokas pienine präntteineen. Käärmeöljykauppiaat usein korostavat nykyhetken ja lähitulevaisuuden käänteentekevää merkitystä käsittelemänsä ilmiön kohdalla. Somen suhteen nykyhetken korostaminen kumisee tyhjyyttään – murros on ollut käynnissä jo vuosia.

    • 2 Harto

      Kiitos kommentista! Se on juuri noin, että some muuttuu ja kehittyy jatkuvasti.

      Tosin sen verran oli tällä kertaa väitteellä katetta, että käsittääkseni Facebookin käyttäjämäärän laskusuhdannetta ei ole vielä missään sen kummemmin uutisoitu. Ennen tätä Facebook on aina vain kasvanut. Mielenkiinnolla odotan, mitä Facebook julkaisee käyttäjämääräkseen tilinpäätöksessään – ja mitä sen korjaamiseksi esitetään. Laitanpa tänne samalla talteen Facebookin tämän hetken viimeisimmät viralliset luvut:

      864 million daily active users on average for September 2014
      703 million mobile daily active users on average for September 2014
      1.35 billion monthly active users as of September 30, 2014
      1.12 billion mobile monthly active users as of September 30, 2014
      Approximately 82.2% of our daily active users are outside the US and Canada

      Lähde: https://newsroom.fb.com/company-info/


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: