Facebook-tilastoja: käyttäjämäärä laskee maailmanlaajuisesti, Suomessa nuoret jättämässä palvelun

12Dec14

Muutamassa kuukaudessa ehtii sosiaalisessa mediassa tapahtua kaikenlaista. Vielä kesällä Facebookin suosio vaikuttii kaikkien tilastojen valossa vahvalta. Syyskuun lopussa palvelussa kävi Alexa.com-seurantapalvelun mukaan parhaimmillaan 630 miljoonaa kävijää päivässä. Sitten tapahtui jotakin ja sen jälkeen on tultu jatkuvaa alamäkeä: nyt Facebookissa käy Alexan mukaan noin 590 miljoonaa kävijää päivässä.

Facebookin käyttäjämäärä per päivä, lähde: Alexa.com (via WolframAlpha)

Laskua on Facebookin pitkäaikaiseen tasoon nähden yli 30 miljoonaa kävijää päivätasolla. Suhteellisesti kyse on vain 4-6 %:ista, mutta tämän hetkinen suunta näyttää joka tapauksessa Facebookin kannalta huonolta. Kun sama on jatkunut yli 3 kk, tätä ei voi laittaa enää vain kausivaihtelun piikkiin – kuten monesti aiemmin on ollut kyseessä silloin, kun Facebookin on uutisoitu menettäneen käyttäjiä.

Maailmanlaajuisesti Facebook on kuitenkin Alexan top-listalla yhä toiseksi suosituin verkkopalvelu, joten sen suhteen mitään mullistavaa ei ole vielä tapahtunut.

Jos katsotaan Facebookin kotimaata eli USA:ta, niin se on siellä vasta neljänneksi suosituin verkkopalvelu – ainakin mikäli uskomme Compete.com:in tilastoa (Alexassa Facebook on sielläkin yhä toisena). Competen mukaan Facebookin edelle ehtivät 1. Google, 2. Yahoo ja 3. YouTube. Marraskuun tieto pitäisi päivittyä Competeen ihan näinä päivinä, jolloin nähdään, onko alamäki yhä jatkunut, ao. kuvassa on linkki palvelun seurantasivulle:

Facebookin käyttäjämäärä per kk USA:ssa (lähde: Compete.com)

On siis selvää, että sekä Alexan että Competen lukujen mukaan Facebook on nyt menossa muutaman prosentin vauhdilla alas. Tästä ei ole syytä vetää mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä vielä, sillä on täysin mahdollista, että Facebook onnistuu kääntämään suunnan takaisin ylöspäin. Sillä on joka suhteessa runsaasti pelivaraa – ja onhan palvelu käynyt 10-vuotisen taipaleensa aikana jo tähänkin asti läpi monia uudistuksia. Kuten tiedetään, uudistuksia on jälleen tiedossa.

Mitkä some-palvelut sitten syövät Facebookin suosiota? Pinterest kasvaa USA:ssa, mutta maailmanlaajuisesti sekin on ollut laskussa viime kuukaudet. Ello se ei myöskään ole, kuten aiemmin toin ilmi. Mikään yksittäinen muu some-palvelu ei Facebookin laskua selitä, vaan mielestäni kyse on siitä, että nykyään yhteisöpalvelujen käyttäjistä kilpailee useita palveluja, jotka yhdessä ovat viemässä Facebookin nettipalvelusta käyttäjiä. Näihin kuuluvat mm. WhatsApp, Instagram, Snapchat, Kik Messenger, Ask ja myös Facebook messenger -mobiilisovellus, jonka käyttö ei näy Facebookin nettipalvelun käyttäjämäärissä.

Jos katsotaan Facebookin omia lukemia, niin se kertoo edelleen saavuttavansa kuukausittain 1,35 miljardia käyttäjää ja päivittäin 703 miljoonaa käyttäjää. Nämä lukemat sisältävät myös mobiilikäyttäjät. Huomionarvoista kuitenkin on se, että Facebook ei ole päivittänyt näitä lukuja sitten kesän jälkeen, vaikka yllä näemme käyttäjämäärän laskeneen nettipalvelussa samana aikana. Yleensä Facebook on päivittänyt lukemiaan ahkerasti – siis niin kauaa, kun suunta oli ylöspäin. Eikö Facebookilla ole kanttia julkaista ensimmäistä kertaa koskaan tietoa käyttäjämäärän laskusta? Jossain määrin kyse on myös käyttäjien siirtymisestä netistä mobiilisovelluksiin, mutta yllä näkyvissä kuvaajissa muutos on sen verran nopea, että se ei yksinään riitä selitykseksi. Nopea muutos ei koskaan selity hitaalla trendillä.

Päivitys 23.12.2014: Facebookin lasku jatkui edelleen marraskuussa Competen tilastoissa.

On kiinnostavaa nähdä, mitä tietoja Facebook julkaisee tämän vuoden tilinpäätöksensä yhteydessä. Luultavasti käyttäjämäärän lasku yritetään piilottaa tavalla tai toisella.

Samaan aikaan Suomessa: teinit jättämässä Facebookin, muuten yhä kasvua

Tein jälleen muutaman kuukauden tauon jälkeen katsauksen Facebookin suomalaisista käyttäjistä ja vertasin niitä Tilastokeskuksen tuoreisiin (julkaistu marraskuussa, kysely tehty keväällä) lukuihin yhteisöpalvelujen käytöstä.

Kiinnostavimmat tulokset ovat tässä:

  • Facebookin aktiivisten käyttäjien määrä on laskenut Suomessa 13-vuotiailla n. -20 % verrattuna kesä-heinäkuun lukuihin. 14-vuotiaaksi itsensä ilmoittaneiden kohdalla laskua on n. -10 %. Laskua on havaittavissa myös 15-17-vuotiailla, mutta vain joitakin prosentteja. Kyse on siis muutoksesta Facebookin mainoskoneessaan ilmoittamissa lukemissa.
  • 20-39-vuotiailla suomalaisilla Facebookin käyttö on tämän vuoden ajan pysynyt suunnilleen samalla tasolla.
  • Yli 40-vuotiailla suomalaisilla Facebookin käyttö on yhä selvästi kasvanut tämän vuoden ajan, mutta kyse on vain n. 5-10 %:in kasvusta vuositasolla per ikäluokka. Yksittäisistä ikäluokista eniten kasvua on ollut 44-vuotiailla: himpun verran yli 10 %.
  • Yli 65-vuotiaita (jotka Facebook ilmoittaa yhtenä könttälukuna) oli vuosi sitten n. 102 000. Nyt heitä on n. 124 000 eli n. 20 %:ia enemmän.
  • Kun Facebookin ilmoittamista luvuista pyritään poistamaan tuplakäyttäjätunnukset vertaamalla lukuja Tilastokeskuksen tuoreisiin lukuihin yhteisöpalvelujen käytöstä, Facebookissa on nyt n. 2,36 miljoonaa 13-74-vuotiasta suomalaista. Vuodessa määrä on kasvanut n. 170 00 ja prosentuaalisesti n. 8 %.
  • 13-64-vuotiaista suomalaisista Facebookia käyttää nyt n. 62 % (eli n. 2,24 miljoonaa käyttäjää).

Vuonna 2014 tapahtuneet muutokset eri ikäluokissa näkyvät tästä kuvaajasta (klikkaa isommaksi):

Suomalaisten Facebookin käytön muutokset vuonna 2014



3 Responses to “Facebook-tilastoja: käyttäjämäärä laskee maailmanlaajuisesti, Suomessa nuoret jättämässä palvelun”

  1. 1) Alexa ei ole kovin luotettava lähde käyttömäärälle. Jos jokin suuri muutos tapahtuu, kyllä todennäköisempi selitys löytyy itse mittauksen häiriintymisestä jostakin syystä eikä varsinaisesta käytön määrän muutoksesta.

    2) Mobiilisiirtymän vuoksi Alexa/Compete ei kerro edes sitä vähää enää Facebookin kokonaissuosiosta kuin aiemmin.

    3) Facebook on itse jo kertonut muun kuin mobiilikäytön laskusta. Tosin eihän se erikseen sitä varsinaisesti tietenkään mainosta, mutta kun koko MAU:sta vähennetään vain mobiilisti käyttävät MAU:t, on esimerkiksi 2014 kolmelta ekalta neljänneksellä desktop-MAU:t laskussa 935M, 918M, 894M.

    4) Jenkkikäyttäjissä kasvu on ollut lähes flattia (alle 1 %) läpi tämän vuoden 202M, 204M, 206M. Mahdollista on, että Jenkeissä Q4:ltä raportoidaan nyt täysin sama – tai jopa pienempikin luku. Kuukausikäyttäjämäärä ei myöskään kerro käytön määrästä ja se voi laskea, vaikka kk-käyttäjien määrä olisikin nouseva tai sama.

    5) Facebook on kertonut käyttäjämääristään täysin normaaliin tapaan edellisen osavuosikatsauksen yhteydessä eli kolmannen neljänneksen jälkeen. Seuraava päivitys tulee normaaliin tapaan tammikuussa, kun Q4-raportti julkaistaan. Ei mitään ihmeellistä peittelyä.

    • 2 Harto

      Heh, kiitos kommentista.

      1) Alexa ei ole tarkka, mutta se on sentään yhteinen mittari kaikille verkkopalveluille. Ennen kaikkea parempaa ei ole tarjolla, joten meidän on tyydyttävä siihen tietoon, mitä käytettävissä on. Alexan lukuja käytetään yleisesti, vaikka sen heikkoudet tunnetaan. Aihehan onkin sellainen, että täysin luotettavan tiedon saaminen on vaikeaa.

      Väitteesi siitä, että Alexan muutokset johtuisivat ”mittauksen häiriintymisestä” on täysin tuulesta temmattu. Miksi se vaikuttaisi vain Facebookiin? Mihin perustat väitteesi, vai pitäisikö tässä uskoa vain sinun arvaustasi?

      2) Jos luit artikkelin, niin otin tämän seikan huomioon. Mobiilisiirtymä on hidas trendi, ei se ole syyskuussa alkanut, vaan vaikuttaa koko kuvaajassa näkyvän ajanjakson. Hitaat trendit eivät aiheuta nopeita muutoksia. Yksi vaikuttava tekijä se toki on, kuten tekstissä mainitsen.

      3) Totta. Kyse onkin kokonaiskäyttäjämäärän oletetusta laskusta. Tavallaan Facebook on kertonut siitäkin siten, ettei se ole myöskään väittänyt kokonaiskäytön lisääntyneen muutamaan kuukauteen.

      4) Jep, sama näkyy Competen kuvaajassa: ei suurta laskua USA:ssa vielä. Sen perusteella alamäkeä on ollut pari kuukautta, ja kohta näemme, onko se Competen mukaan jatkunut myös marraskuussa.

      5) Totta. Mielenkiintoista onkin, mitä Facebook kertoo nimenomaan Q4:ltä.


  1. 1 Miksi Facebook-mainontaa kannattaa tehdä? | bGH Uusmedia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: