Kuinka saada 50 000 kävijää blogiin?

Eilen ylittyi lopulta 50 000 kävijän raja tässä blogissa. Siihen meni 57 päivää vajaa kaksi vuotta blogin aloittamisesta. Pyöristettynä siis n. 22 kuukautta.

Blogissa on vieraillut keskimäärin:

  • 2 273 kävijää kuukaudessa
  • 521 kävijää viikossa
  • 74 kävijää päivässä

Kävijähuippu oli 16.7.2008, jolloin täällä kävi 2 476 vierailijaa. Pari kertaa muulloinkin on ylittynyt 1 500 kävijää päivässä.

Tällä hetkellä kävijöitä on karkeasti 70-200 päivässä (viikonloput ovat hiljaisia) ja 700-900 viikossa.

Mutta mikä ne 50 000 kävijää on tänne tuonut?

Blogin pitämisessä on mielenkiintoista seurata, milloin ja miksi kävijöitä sivustolle ryntäilee. Kävijäpiikkeihin on aina syynsä – useimmiten sellainen, jota ei ole itse arvannut. Näin subjektiivisesti arvioiden kävijämäärän muutokset eivät näytä korreloivan sen mukaan, miten mielenkiintoisesta aiheesta olen kirjoittanut, vaan niitä ohjaa yleisön kiinnostuksessa tapahtuvat muutokset ja kirjoitusten saama näkyvyys. Hiukan pettyneenä olen huomannut, että itselleni kiinnostavimmat koulutusteknologiaan ja sosiaaliseen mediaan liittyvät aiheet eivät ole olleet niitä suosituimpia. :S

Esitän seuraavassa TOP3-listan tavoista saada kävijöitä blogiin. Näitä sopii yrittää hyödyntääkin, jos kokeilunhalua riittää. 🙂

1. Yleisesti kiinnostava aihe ja näkyminen MTV3:n uutisissa
Kirjoitukseni Directan 0200300200 -yrityshakemistosta on ollut selvästi suosituin artikkeli tässä blogissa. Kirjoitus alkoi keväällä kerätä yhä enemmän kävijöitä Googlen ja nettifoorumeiden linkkien kautta. Lopulta aihe ylitti valtakunnallisen uutiskynnyksen ja blogiani näytettiin MTV3:n uutisissa. Parhaimpana päivänä vierailijoita ko. artikkelilla oli 1 364. Tähän asti se on kerännyt peräti 21 983 lukijaa ja 503 kommenttia. Edelleenkin kirjoitus vetää n. 50 kävijää päivässä

2. Linkki Riemurasian kaatopaikalla
Joku (en minä) oli lisännyt Riemurasian kaatopaikalle linkin kirjoitukseeni Suomen Parhaista Verkkosivuista. Yhdessä päivässä linkin kautta tuli 2 156 vierailijaa ja tuolloin syntyi myös blogin kävijäennätys. Tähän mennessä tuo yksi linkki on tuonut yhteensä 7 077 kävijää. Ihmettelin tätä aikani kunnes huomasin, että Riemurasia on Oindex-kävijäseurantalistan 2. sijalla.

3. Bloggaaminen päivän hypestä
Kun 2.9.2008 tuli tietoon, että Google julkaisisi Chrome-nettiselaimensa vielä samana vuorokautena, kirjoitin aiheesta ”ennakkoon”. Artikkelille kertyi tuona päivänä 1 547 vierailijaa. Valtaosa heistä tuli Googlen hakukoneen kautta, jolloin oli tärkeää, että juuri tuo kirjoitus näkyi (suomenkielisten) hakutulosten kärjessä. Hyvän hakukonenäkyvyyden saa blogikirjoitukselle aika helposti, kun käyttää todennäköisiä hakusanoja jutun otsikossa, osoitteessa ja tageissa/aiheissa. Ratkaisevaa oli kuitenkin oikea ajoitus, sillä sittemmin ko. artikkelin päivittäinen kävijämäärä on laskenut kuin lehmän häntä.

8 vastausta artikkeliin “Kuinka saada 50 000 kävijää blogiin?

  1. Erittäin hyviä juttuja. Tuota Directaa on myös tullut seurattua, erityinen kiitos siitä artikkelista.

  2. infinland: Kiitos! Sulla on myös hyvä blogi. 🙂 Kuten yllä olevasta käy ilmi, niin Directa tuo valtaosan kävijöistä tänne. Paukahti muuten juuri 60 000 kävijää rikki.

  3. Morjens!

    Sivuston otsikko herätti mielenkiinnon ja ajattelinpa kirjoittaa.

    Minulla on linkki, mihin päivittäin tikkaa noin 2000 uutta kävijää. Näille kävijöille pitäisi löytää kiinnostava sivusto, jonne ainakin osa näistä kävijöistä palaa jolloin kävijämäärän kasvu on taattu. Huom! Toistan sen, että päivittäin tulee pari tuhatta UUTTA kävijää.

    Mielestäni sivustojen arvo perustuu lähes vain ja ainoástaan kävijämääriin. Tässä olisi keino..

    Jos kiinnostuit, kirjoittele minulle takaisin osoitteeseen [osoite poistettu]

    Yst. terveisin
    Antti Tokola Kokkolasta

  4. Ylläolevassa viestissä ollut sähköpostiosoite ei toiminut, joten poistin sen. Ihmettelen, millainen linkki tuo 2000 uutta kävijää päivässä jollekin epämääräiselle sivulle. Vaikuttaa sähköpostiosoitteiden kalastelulta.

  5. Ja nuohan eivät todellakaan ole kävijälukuja, mikäli WordPressin omaa laskuria käytät. Ne ovat käyntejä/sivulatauksia, yleensä kävijöiden määrä on sivulatausten määrä jaettuna kolmella, eli todelliset kävijälukusi ovat noin:

    Blogissa on vieraillut keskimäärin:

    * 750 kävijää kuukaudessa
    * 170 kävijää viikossa
    * 24 kävijää päivässä
    Mikä ei ole paljon.

Jätä kommentti