Directan 020300200: blogista kymppiuutisiin

25Kes08

Kun kirjoitin elokuussa 2007 jutun Directan 020300200 -palvelusta, en arvannut, että se päätyisi MTV3:n kymppiuutisiin. Niin kuitenkin kävi – kiitos Directan ja blogini aktiivisten kommentoijien. Minun kannaltani kyse on ollut Directa-antipatioita enemmän sananvapaudesta. Tarinan kehittymistä kuvaa hyvin tämä em. artikkelin kävijädiagrammi:

Kuten kuvasta näkyy, ei artikkeli juurikaan kerännyt kävijöitä ensimmäiseen puoleen vuoteen. Helmikuusta alkaen kävijöitä alkoi kuitenkin hiljakseen tulla. Directa oli ilmeisesti lähettänyt ensimmäiset yllättävän isot laskunsa ja hakusanojen ”Directa”, ”020300200”, ”laskutus” ja ”huijaus” yhdistelmät alkoivat tuoda Googlesta kävijöitä.

Pian kävi ilmi, että asiaan liittyviä keskusteluja poistettiin useilta netin keskustelufoorumeilta kuten Helsingin Sanomien, Suomi24:n ja 02.fi:n sivustoilta. Directa selvästikin valvoi ”sähköistä mainettaan” aktiivisesti.

Huhtikuun alussa minuun sitten oltiin Directasta yhteydessä. Ensin puhelimitse, sitten sähköpostitse. Heidän mielestään minun olisi pitänyt poistaa ”valheellista tietoa” sisältäneet viestiketjut blogistani. Kyse oli kuulemma herjauksesta ja kunnianloukkauksesta. Vedottiin rikoslakiin. Otin lakipykälistä selvää, enkä suostunut poistamaan mitään, sillä a) en ollut vastuussa muiden kirjoituksista, b) en halunnut rajoittaa kommentoijien sananvapautta ja c) olin varsinaisesta asiastakin eri mieltä. Painostushan vain lisää suomalaisen jääräpäisyyttä.

Huhtikuun puolivälissä minulle soitti Directan palkkaama lakinainen. Meillä oli pitkä ja hedelmällinen keskustelu Directan toiminnasta, blogin ylläpitäjän vastuista ja perustuslain suomasta sananvapaudesta. Lopultakaan arvon juristi ei osannut esittää ainoatakaan perustetta, miksi minun olisi pitänyt poistaa kommentteja. Vetosin hänen oikeustajuunsa ja ammattitaitoonsa, ja hän lupasi ystävällisesti kertoa kantani päämiehelleen. Koin hänen soittonsa painostuksena, mutta hän kielsi sen olleen tarkoituksena.

Toukokuun puolivälin jälkeen kävijämäärät alkoivat nopeasti kasvaa. Directa lähetti laskujaan ja blogini osoite levisi eri keskustelupalstoille. Yhä useampi pienyrittäjä kertoi joutuneensa Directan uhriksi. Blogistani tuli heidän yhteinen keskustelupalstansa. Yhteinen asia yhdistää. Kävi ilmi, että Directan laskuissa oli laskun päiväystä myöhäisempi tulostuspäivä. Jotkut saivat laskun, vaikka eivät olleet tilanneet palvelua. Palvelun irtisanominen oli vaikeaa. Poliisi sai kymmeniä rikosilmoituksia ja aktiivisimmat yrittäjät ottivat asiakseen tuoda Directan toiminnan julkisuuteen.

Pohjalainen ja Ilkka julkaisivat Directaa koskevat uutisensa 29.5.2008. Uutiskynnys oli ylitetty. Kun aihe ”kuumeni”, Directa muutti strategiaansa. Heidän myyntipäällikkönsä kävi 4.6.2008 kirjoittamassa kommentin, jossa asiat esitettiin parhain päin. Hänelle tehtiin heti useita kysymyksiä, mutta yhtäkään vastausta ei saatu.

Kun kävijämäärät yhä kasvoivat, aloin odottamaan jonkinlaista tarinan huipentumaa – ainakin ensimmäistä sellaista. Siihen meni vielä pari viikkoa. Suomen yrittäjät julkaisivat Directaa koskevan uutisen kotisivuillaan 19.6.2008. Lopulta (eilen) 24.6.2008 seurasi MTV3:n uutinen. Tämä näkyy kävijädiagrammin viimeisenä huippuna. Arvatenkin jatkoa vielä seuraa.

Kun kirjoittaa blogia, ei näköjään koskaan voi tietää seurauksia. Me bloggaajat koemme enemmän. 😉 Toisaalta tämä on taas yksi esimerkki siitä, mistä netissä pohjimmiltaan on kyse: sananvapaudesta ja demokratiasta. Kansalaisjournalismistakin – siitä, että saa äänensä kuuluviin. Netissä tämän kaltaiset tarinat eivät ole mitenkään epätavallisia, vaan niistä on tullut arkipäivää jo kauan sitten.

Netin liikkeellepaneva voima on sen käyttäjien muodostamissa yhteisöissä. Kun kävijät löytävät jotain mielenkiintoista tai tärkeää, he alkavat ”parveilla” sen ympärillä. Mikä tahansa muu netissä oleva kirjoitus olisi samalla tavalla voinut kerätä pettyneet yrittäjät yhteen. Oli paljolti sattumaa, että Google johti kävijät tänne. Lopputulos oli kuitenkin väistämätön siitä lähtien, kun Directa alkoi postittamaan laskujaan. Näin netti toimii.

Mainokset


14 Responses to “Directan 020300200: blogista kymppiuutisiin”

  1. 1 Antti

    Hei!

    En ole itse joutunut ko. firman uhriksi, mutta olen seurannut tätä aihetta pitkään koska kaikenlaiset puhelintuputtajat ottavat päähän. Aivan loistavaa, että tässä on käynyt näin ja odotan innolla jatkoa asiaan!

    Toivottavasti vastaavat epäkohdat tulevat jatkossakin esille näin.

    Ps. Muutenkin loistava blogi muuten.

  2. 2 Anne R.

    Huippu juttu ja mainio esimerkki siitä, miten valistus asuu netissä ja ihmisverkoissa. Kiitos sinulle osuudestasi!

  3. 3 Tuomo

    Minusta tämä on hyvä esimerkki siitä, miten loistava juttuideoiden lähde blogit ovat. Koska meidän toimittajien työtä on hankkia uusia uutisia, kannattaa meidän seurata blogeja huolella, koska niistä voi poimia hyviä aiheita.

    Tämän blogin ylläpitäjä ei hyötynyt taloudellisesti mitenkään siitä, että juttua hyödynnettiin sanomalehdissä ja tv:ssä. Toimittajat saivat sen sijaan täyden palkan. Kiinnostavaa on, että asia ei millään tavalla vaivaa bloggaajia, paremminkin ollaan iloisia, että omasta vapaa-ajalla tehdystä työstä on ollut iloa ammattiaan harjoittavalle toimittajalle.

    Hyvä niin. Me toimittajat kiitämme.

  4. 4 Timo L.

    Itsekin erehdyin kyseisen palvelun keväällä 2007 tilaamaan, mutta sain sen onneksi pitkällisen inttämisen jälkeen purettua ja hyvityslasku on hyvässä tallessa. En yllättyisi vaikka sieltä jonkinlainen lasku vielä pamahtaisi perään.

    Kaikenlaiset Suomen yrityshakemistot ja Suomen yritysten hakemistopalvelut ja Suomen yritysten hakemistoyritykset ja muut vastaavat huijarihakupalvelut ovat aloittelevalle yrittäjälle aivan … riesa. Puhelin soi monta kertaa päivässä ja aina pyritään väkisin myymään.

    Hyvät yrittäjät: jos puhelinmyyjä aloittaa puhelun esittelemällä itsensä jostakin vastaavasta palvelusta ja tarkistavansa yhteystietojanne, niin lyökää vain rohkeasti saman tien luuri korvaan.

    • 5 Arzihu

      Joo. Siis jos sulla ei oo seuraa niin hanki Y-tunnus, niin johan on kaikki soittamassa. Mulle tuli kans just tuolta Directasta 590€ lasku. Okei jos se on koko vuodelta niin jotenki sen viel nielee, mutta pitääkö eräpäivä viel olla saatana tammikuussa. Hoh hihhulihei. Toinen mikä mulle myytiin ens alkuun oli suomen yritysrekisteri. Okei no se nyt sentään on yx kiinteä maxu ja sillä siisti, mutta ei nuista kummastakaan kyllä mitään suurempaa hyötyä ole ollut. Harmittaa, ettei kukaan aikaisemmin voinut varoittaa tästä, mutta vahingosta viisastuneena osaa ainaki jatkossa varoa ko huijarifirmoja.

  5. 6 Omegamies

    Jep jep, näinhän se netti toimii. Yksityiset toimijat, tätä nykyä lähinnä siis blogipostaajat omilla monikansallisilla saiteillaan, ovat sananvapauden ainoa tae. Kiitoksia kirjoittajalle postauksista jotka ovat tarjonneet ainoa todellisen keskustelukanavan aiheesta tavalliselle kansalle ennen jutun räjähtämistä käsiin. Vielä kun olisi pieni lahjoitusnappula niin maailmahan alkaisi jo muistuttaa oikeudenmukaista paikkaa elää… 🙂

  6. 7 nettimuori

    Niinhän sitä tulee soittoja lähes päivittäin vaikka mistä yrityshakemistopaikasta. Niiden tuputtajat ovat todella sitkeitä – ja vievät aikaa. Yritän pysyä kohteliaana kertoen, että en ota mitään maksullista hakemistoa.

    Directan kanssa minäkin taistelin; ei meinannut päästä eroon millään. Nyt on irtisanominen mustaa valkosella ja jos yksikään laskuntapainenkaan tulee, ne toimitan viranomaisille oitis.

    Blogeilla on merkitystä monelle – oikeasti. Vaikka on paljon ”huuhaa”-blogeja, on myös paljon blogeja, joilla on tiedollista yms. annettavaa monelle. Jokainen tavallaan…

  7. 8 Pertti koskinen

    Itsekin jouduin tämän ”huijaus” yrityksen ansaan. Pienyrittäjänä otin vastaan puhelinmyynti soiton ollessani vasara kädessä töissä. Puhelimessa sovittiin etten maksa mistään muista hakuosumista kuin mitkä kohdistuvat vain yritykseeni. Myyjä väitti postinumeron ja paikkakunnan rajaavan ne pois. Mainitsematta, että kun tekee haun hakusanalla, esim. tässä tapauksessa kiinteistöhuolto, jokaisesta kyselystä em. hakusanalla koituu kaikille (n. 1000 >)joiden toimialassa, tms. esiintyy sama nimike, 0,30€ kulu. Verrataan vaikka keltaiset sivut taikka muuhun palveluun, ei puhelinluettelon avaamisesta jonkun toisen toimesta omassa luokassaan koidu ilmoittajalle mitään kustannuksia. Se on kerran maksettu ja mahdollinen työn tilaaja saa käännellä, etsiä netistä, ym. miten haluaa selata palveluksia, ilman että siitä koituisi kuluja sille jonka tiedot löytyy directan sivuilta.
    Sopimus on juridisesti tarkkaan laadittu ja sitoo vähintään vuodeksi, kuka tietää ja voi vastata miten ”osumat” hoidetaan. Luulen, ihan hyvin voi olla, että henkilökunta, taikka joku muu, takoo näitä ”osumia” ”luppoaikoinaan” sen kuin näppäilynopeus edellyttää.
    Em. perusteella ko toiminta täyttää lievän petoksen tunnusmerkistön, ja siitä aion jatkaa, sanktiohan vain on siinä RL:n §:n sakkoa. Rikoksella saadun hyödyn menettäminen valtiolle lähes toinen juttu riippuen syyttäjän aktiivisuudesta ja esitutkinnan perusteellisuudesta. Syyttäjät ja tutkijat kun ovat vain kovasti ylityöllistettyjä ja lähes nääntyneitä työtaakkansa alle. Toisaalta directassa lasketaan sen varaan että sopimus on juridisesti sitova, oikein laadittu ja taustalla back upia.
    Myönnän syyllistyneeni todella suureen huiputukseen, olen aina luottanut sovitun pitävän paikkansa enkä tarkistanut huolella sopimuksen sisältöä. Aikaan siihen olisi ollut pari päivää reklamoida puhelin sopimus, kulkeekohan posti edes siinä ajassa täältä periferiasta Hesaan? Tuskin. Niinhän se on laskettukin siellä.. Koska taustalla on lakitoimisto, seuraava tuttavuus voi olla ulosottomies, ja näinhän se onkin suunniteltu, kukaan pienyrittäjä ei halua joutua maksuhäiriö listalle, ja taas näinhän se onkin suunniteltu, periaatteessa nerokas tapa rahastaa tyhjästä.

  8. 9 Yrittäjä
  9. 10 jussi kossila

    directa on huijausta…

  10. 11 Crishelle

    Tästä uutisesta on jo aikaa, mutta kommentoin nyt kuitenkin.

    Minua ärsyttää todella paljon tuollainen huijaus ja se, että ne syövät mainetta myös muilta puhelinmyyjiltä. Itse myyn ilmoitustilaa enkä tyrkytä! Kysyn aina ensin asiakkaan tarpeen mainostamiseen (jokainen yrittäjä tietää itse, millä mallilla firman asiat muun muassa mainostamisen suhteen ovat) ja jos he ovat kiinnostuneita, pyydän lupaa lähettää maksuttoman (!) esitteen hinnoistamme ja muusta. Jos he eivät sitä halua, en lähde tyrkyttämään. Jos esite on lähetetty, asiakas saa aikaa miettiä hintoja ja muuta, ja he soittavat kyllä, jos tarvitsevat mainostusta. Sanomattakin on selvää, ettei tällainen markkinointi ole kovin tyypillistä eikä ehkä kannattavaakaan, mutta työstäni 5% on ilmoitusmyyntiä, joten tuon varaan voi laskea. Mielestäni jokainen itsekin tietää, mitä tarvitsee. Huijarit kuriin!


  1. 1 viima.net » Blog Archive » 020300200.com rahastaa yrityksiä hakemisto-osumien perusteella
  2. 2 links for 2008-06-27 · Pohdiskeleva Liftari
  3. 3 Kuinka saada 50 000 kävijää blogiin? « LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: