Facebookin käyttäjämäärä Suomessa – tänä vuonna lähtenyt jo 244 000

Facebookin käyttäjäkato Suomessa on jatkunut. Uusimpien Facebookin lukemien mukaan tämän vuoden huhti- ja kesäkuun välillä palvelun aktiivisen käytön on lopettanut n. 244 000.

Tällä hetkellä Facebookin mainoskoneen lukujen perusteella palvelua käyttää n. 2,6 miljoonaa suomalaista. Facebookin käyttöaste yli 13-vuotiailla suomalaisilla on 54,7 %. Naisia käyttäjistä on 1,4 M ja miehiä 1,2 M.

Facebook menetti viime vuonna eri kyselyjen ja Facebookin mainoskoneen mukaan pyöreästi 300 000 käyttäjää Suomessa. (Tosin yhtiön virallisten lukemien mukaan sillä oli Suomessa koko vuoden 2018 ajan 2,8 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa.) Edellisen kahden kuukauden kävijäkato on ollut suhteellisesti vielä aiempaa nopeampaa kuten seuraavasta kuvaajasta näkyy:

facebook-suomalaiset-2011-2019

Käyttäjämärää on tänä vuonna laskenut kaikissa ikäryhmissä:

facebook-suomi-04-06-2019

Sama käyttöasteina %:ia per ikäluokka:

facebook-suomi-04-06-2019-suht.png

Ajat, jolloin Facebookissa oli useita yli 100 %:in käyttöasteen ikäluokkia – käyttäjien ilmoittamien syntymäaikojen mukaan – alkavat pian olemaan ohi.

Siinä, missä viime vuonna suurin pudotus tapahtui 30-39-vuotiailla, on huhti-kesäkuussa lasku ollut suurinta nuorilla. Viime vuonna yli 60-vuotiaita palvelun käytön lopettaneita ei juuri ollut, mutta nyt heitäkin on runsaasti. Kaikkiaan laskua on nyt tasaisemmin kaikissa ikäryhmissä.

facebook_suomalaiset_04-06-2019_lopettaneet

Käyttäjämäärän lasku suhteellisesti ikäryhmittäin 04-06/2019:

  • 13-19-vuotiaat: 25 %
  • 20-29-vuotiaat: 9 %
  • 30-39-vuotiaat: 6 %
  • 40-49-vuotiaat: 6 %
  • 50-59-vuotiaat: 6 %
  • Yli 60-vuotiaat: 7 %

Yhteensä huhti-kesäkuun luvuissa pudotusta on 244 000 käyttäjää, mikä merkitsee 8 %:in pudotusta huhtikuun käyttäjämäärästä.

Miksi Facebookin käyttö vähenee?

(Lisäys 25.6.2019)

Facebookin laskun syitä juuri huhti-kesäkuussa voi arvailla. Arvailla siksi, koska syytä ei tarkalleen tiedetä. Mahdollisia osatekijöitä löytyy sekä ajankohtaan liittyviä että yleisiä.

Ajankohtaan liittyy lähinnä kahtien vaalien osuminen kyseiselle ajanjaksolle. Facebook oli puolueiden keskeinen kanava somekampanjoinnissa. Erityisesti Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto käyttivät Facebookia kampanjoinnissaan siten, että niiden julkaisut herättivät runsaasti viha-emoji-reaktioita. Moni somen käyttäjä toi esiin vaalikampanjoinnin rasittavuuden. Ei ole kaukaa haettua, että monelle se oli hyvä syy lopettaa Facebookin käyttö lopulta kokonaan.

Yleisiä syitä ovat Facebookin jatkuvat käyttäjien yksityisyyteen liittyvät ongelmat sekä Facebook-käyttäjien aktiivisuuden yleinen lasku. Moni kokee, että Facebook ei anna heille enää sitä samaa sisältöä, sosiaalisuutta, huvia ja hyötyä kuin aiemmin. Kun koetut hyödyt laskevat alle koettujen haittojen, jää palvelu pois käytöstä.

Guardian-lehti uutisoi vähän aikaa sitten, että Facebook-käyttäjien tekemien toimintojen kuten tykkäysten, jakojen ja julkaisujen määrä on laskenut lähes 20 % viime vuoden huhtikuun jälkeen:

guardian-mixpanel-facebook-actions-apr-18-apr-19

Reuters-instituutin tuoreet luvut suomalaisten sosiaalisen median käytöstä

Reuters-instituutti julkaisi vast’ikään vuosittaisen raporttinsa uutismedian tilasta maailmassa. Sen osana on tuoreet sosiaalisen median palvelujen käytön lukemat Suomesta.

Facebookin käyttäjämäärän lasku näkyy myös Reuters-instituutin raportissa. Sen mukaan Facebookin käyttöaste yli 18-vuotiailla suomalaisilla oli tammi-helmikuussa 68 %, kun se viime vuonna samaan aikaan oli 71 %.

reuters-institute-2019-sosiaalinen-media-suomi

Huomionarvoista on, että nämä lukemat ajoittuvat pari kuukautta ennen yllä olevia Facebookin mainoskoneesta hakemiani lukuja. Näiden Reuters-instituutin tulosten jälkeen Facebookin käyttäjäkato Suomessa on siis kiihtynyt entisestään.

Reuters-instituutin kyselyssä oli tällä kertaa uutena kysymyksenä, ovatko vastaajat vähentäneet tai lisänneet eri somepalvelujen käyttöä edellisen vuoden aikana. Kysymys osoitettiin vain niille, jotka ylipäätään kertoivat käyttävänsä ko. somepalveluita. Suomen osalta vastaukset näyttävät tältä:

some-vahentaneet-lisanneet-2019

Facebookin käyttäjistä 25 % kertoi vähentäneensä palvelun käyttöä edellisen 12 kk:n aikana. Vain 14 % kertoi lisänneensä sen käyttöä.

Kysytyistä somepalveluista ainoastaan Suomi24:n käyttäjät olivat vähentäneet käyttöään Facebookin käyttäjiä enemmän.

Käyttöaktiivisuus on ollut laskussa myös FB Messengerin, Snapchatin, Pinterestin ja LinkedInin käyttäjillä. Twitterin käyttöä oli vähentänyt ja lisännyt yhtä suuri osuus käyttäjistä.

Eniten käyttöaktiivisuus on lisääntynyt WhatsAppin, Instagramin ja YouTuben käyttäjillä. Sama kehitys näkyy somepalvelujen kokonaiskäytössä ylemmässä Reuters-instituutin kuvaajassa: tämän hetken kovimmat kasvajat ovat Instagram ja WhatsApp.

5 vastausta artikkeliin “Facebookin käyttäjämäärä Suomessa – tänä vuonna lähtenyt jo 244 000

  1. Ehkä suomalaiset ovat vihdoinkin pikku hiljaa järkiintymässä ja toteavat, että kuka haatana tässä tuommoisia jenkkien urkinta- ja vakoiluvirityksiä nyt kaipaakaan. Vaan eiköhän ne zuckerbergit keksi taas jotain vastaavaa nk laitteiden internetin välityksellä. ”Jääkaappisi salakuuntelee sinua ja raportoi ostoksistasi kauppaketjulle”, ei kovin kaukaista tulevaisuutta.

Jätä kommentti