Verkko- ja somepalvelujen algoritmit

06syys19

Verkko- ja somepalvelujen käyttäjistään keräämä data sekä sen käyttö algoritmeissa on puhuttanut viimeistään siitä asti, kun Google ja Facebook ovat käyttäneet niitä räätälöidäkseen palvelujensa antia sekä varsinkin näytettäviä mainoksia käyttäjille. Eli viimeiset 10-15 vuotta.

big-data-algoritmit

Periaatteessa kokonaisuus on yksinkertainen: toisella puolen on käyttäjistä kerätty data ja toisella puolen palvelujen houkuttavuus sekä mahdollisuudet kohdentaa mainoksia. Mainosten kohdennukset paljastavat suoraan sen, mitä dataa käyttäjistä ainakin kerätään. Valitettavasti mainosjärjestelmät ovat tuttuja lähinnä digi- ja somemarkkinointia tekeville yrityksille. Siksi käyttäjistä tehty datankeruu on useimmille vierasta.

Algoritmit liittyvät paljon muuhunkin: ennen kaikkea siihen, miten meidät onnistutaan koukuttamaan ja pitämään palveluissa mahdollisimman suuren osan ajastamme. Algoritmit ovat verkkojättien tarkimmin varjeltuja liikesalaisuuksia, sillä kyse on kovasta kilpailusta.

Data ja algoritmit liittyvät suoraan käyttäjien yksityisyyteen ja (digitaaliseen) hyvinvointiin. GDPR:n mukaan jokaisella on oikeus tarkistaa hänestä kerätyt tiedot ja tietyissä tapauksissa (lue: erityisesti verkko-/somepalveluissa) voida tulla unohdetuksi. Hyvinvointiin ne liittyvät siltä osin, että ne vaikuttavat elämäämme hyvin monessa tilanteessa. Siksi ne on hyvä tuntea mahdollisimman hyvin.

Mielestäni algoritmien perusperiaatteet eivät voi olla piilossa, vaan ne pitäisi saada julkisiksi. Tarvittaessa lainsäädännöllä.

Niin kauaa, kun algoritmien toimintalogiikkaa ei tunneta, niihin liitetään monenlaisia ennakkoluuloja ja uskomuksia. Yksi sitkeimpiä on se, että meitä salakuunneltaisiin puhelimen välityksellä. Tuo myytti on vast’ikään osoitettu jälleen kerran vääräksi.

Myytit johtuvat siitä, että käyttäjät eivät tunne riittävän hyvin niitä keinoja, joilla dataa todella kerätään. Verkko- ja somejäteillä on niin paljon tietoa meistä, että niiden ei yksinkertaisesti tarvitse sortua salakuunteluun.

Olen viime aikoina käsitellyt dataa ja algoritmeja useissa yhteyksissä. Yksi niistä on Mannerheimin lastensuojeluliitolle tekemäni videointi, joka on eilen julkaistu heidän uudella digitaalisen hyvinvoinnin sivustollaan.

Lisäksi pidin n. viikko sitten MLL:n digitaalisen hyvinvoinnin kouluttajille koulutuksen verkkopalvelujen datasta ja algoritmeista. Näkökulmana oli ennen muuta mediakasvatuksellinen, mutta koulutuksen esitys on hyvä tietopaketti muillekin aihepiiristä kiinnostuneille:

Avaa esitys SlideSharessa

Toivottavasti onnistuin näillä esityksillä lisäämään datan ja algoritmien ymmärtämistä sekä vähentämään vääriä ennakkoluuloja.

Lähiaikoina algoritmit ovat esillä muutamissa muissakin materiaaleissani mm. koulutuksissa ja kirjoituksissa.



No Responses Yet to “Verkko- ja somepalvelujen algoritmit”

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: