Mitä somemarkkinoinnissa tapahtuu vuonna 2018?

somemark-trendit-2018

Osallistuin jälleen Kurion vuosittaiseen somemarkkinoinnin trendien ennakointiin. Raportin voi ladata täältä.

Alla omat vastaukseni Kurion kysymyksiin. Ne perustuvat jatkuvaan sosiaalisen median tilastojen ja trendien seurantaan. Jostain syystä vastaukseni näyttävät joka vuosi poikkeavan osin suurestikin eräiden muiden kommentaattorien näkemyksistä.

 

1. Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2018

Yritykset heräävät yhä enemmän siihen, että somessa ei pärjää yksin. On tehtävä yhteistyötä ja hankittava osaavia kumppaneita. Etenkin yhteistyö somesta peräisin olevien vaikuttajien kanssa avaa uusia ovia näkyvyydelle niin Instagramissa, YouTubessa kuin Snapchatissäkin. On selvitetty, että tuttujen some-vaikuttajan mielipiteellä on voimakas merkitys tehdessä ostopäätöksiä yritysten tuotteista ja palveluista.

Lisäksi kannattaa pitää mielessä eri teemoihin keskittyvät blogit. Tällä hetkellä blogien lukeminen kasvaa myös yli 45-vuotiaiden ikäryhmissä, mutta ne ovat suosittuja lähes ikään katsomatta.

Kaupallinen yhteistyö some-vaikuttajien kanssa kannattaa tehdä avoimesti ja kaikkia markkinoinnin pelisääntöjä noudattaen. Silloin ihmiset suhtautuvat siihen positiivisesti. Kaikenlaiset ketunhäntä kainalossa -jutut ja harmaat alueet a la ”viimeinen kommentti voittaa” kääntyvät yritystä vastaan.

 

2. Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2018

Markkinoijan kannalta keskeisimmät some-palvelut ovat jatkossakin Facebook, YouTube, Instagram ja Twitter. Kun haetaan maksukykyisimpiä asiakkaita ja korkeaa profiilia, kaksi viimeksi mainittua ovat käyttöastettaan arvokkaampia. Instagram on juuri nyt nopeasti kasvava ja siellä ihmiset ovat halukkaampia seuraamaan brändejä kuin Facebookissa. Facebook toimii kyllä edelleen mainiosti yleiskanavana ja asiakaspalvelussa.

Twitter tekee alle 18-vuotiaiden voimin uutta tulemista Suomessa. Jopa 43 % Twitterin käyttäjistä kertoi YouGovin kyselyssä (2017) olevansa halukkaita seuraamaan brändejä. Jos kohderyhmä on Twitterissä, kannattaa siellä kokeilla myös maksullista näkyvyyttä.

 

3. Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2018

Suurin yritysten haaste somen käytölle on kohderyhmän löytäminen. Se johtuu tiedon puutteesta. Riippumatta siitä, etsitäänkö kuluttajamassaa tai päättävässä asemassa olevia, kohderyhmä ihan varmasti on somessa. Täytyy tuntea eri kanavien käyttäjäprofiilit. Esimerkiksi päättävässä asemassa olevat 40-50-vuotiaat tavoitetaan LinkedInistä.

Osaamisen puute on toiseksi suurin haaste yritysten somen käytölle. Isommissa yrityksissä on resursseja, mutta pienissä ja keskisuurissa yrityksissä some jää usein harvoille hartioille. Yrittäjät erottuvat kyselyissä siitä, että he käyttävät somea selvästi vähemmän kuin muut. Toisaalta opiskelijat ovat kaikkein aktiivisimpia somen käyttäjiä. Kannustan yrityksiä hankkimaan sekä osaamista että nuoria työntekijöitä somen hyödyntämiseksi tehokkaammin. Kasvuun satsaavat yritykset ovat jo laajasti panostaneet someen.

 

4. Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2018

Ilmaisia lounaita ei enää ole. Markkinointi somessa on arkipäiväistynyt ja hypesanat on viimeistään nyt korvattava ajattelulla. Ehkäpä vuoden 2018 aikana päästään siihen, ettei tarvitse liittää sisältö-sanaa markkinoinnin eteen.

Ja ei, tekoäly ei vielä 2018 mullista somen markkinointikäyttöä. Se on nyt hype-aallon harjalla, ja Gartnerin ennusteen mukaan sen kypsymistä toimiviksi sovelluksiksi saatetaan joutua odottamaan vielä 5 vuotta, joiltakin osin 10 vuotta.

 

5. Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2018

Yritykset ovat vuosien ajan panostaneet somessa markkinointiin. Jatkossa kannattaa ottaa oppia suurista yrityksistä ja laajentaa somen käyttöä kohderyhmien osallistamiseen, ihmisten mielipiteiden ja verkosta kertyvän datan käyttöön tuotekehityksessä sekä tähän asti melkolailla tyystin unohdettuun organisaation sisäiseen somen hyödyntämiseen. Jälkimmäinen on jopa helpompi rasti kuin julkisesti somessa toimiminen – silti se on monessa yrityksessä vielä lapsen kengissä.

Jätä kommentti