Suomen digiosaavin opettaja -kisa mokasi tekijänoikeuksien, henkilötietolain ja markkinointisäännösten kanssa – ja paljastui Epsonin mainoskampanjaksi

12Jan16

Suomen digiosaavin opettaja -huijauskisa, oikeasti mainoskamppisTörmäsin verkossa kiinnostavaan kisaan, jossa etsitään prameasti Suomen digiosaavinta opettajaa. Ajattelin ensin, että tämäpäs positiivista, joten tutustuin kisaan hieman tarkemmin. Palaneen käryä alkoi tuntumaan, kun huomasin sivustolla Epsonin tuotemerkin: miten ihmeessä tulostimet ja A4:set liittyvät opetuksen digitalisointiin?

Sitten kävi ilmi, että Epson lahjoittaa kilpailun palkinnot. Noh, jospa se on sitten sponsori, jonka avulla saadaan pidettyä kilpailu sinänsä hyvän asian edistämiseksi, ajattelin.

Positiivista mielikuvaa lisäsi edelleen tuomariston kokoonpano: Jaakko Salo (OAJ:sta), Riikka Lindroos (Suomen Rehtorit ry:stä), Riku Alkio (opetusalan yrittäjä), Jenni Sinkko (opettaja), Osku Kannisto (opettaja) sekä Eeva Saari (Epsonista).

Tässä vaiheessa kaikki vaikutti siis kaiken kaikkiaan vielä melko hyvältä.

Kilpailuun osallistutaan yksinkertaisesti täyttämällä kilpailusivuston lopussa oleva lomake, jolla voi ehdottaa omaa suosikkiansa voittajaksi – ihme kyllä myös halutessaan itsensä:

Suomen digiosaavin opettaja -kisan lomake, josta puuttuu suoramarkkinoinnin kieltomahdollisuus

Lomakkeella osallistujan tulee luovuttaa kilpailun järjestäjälle seuraavat tiedot: ehdottamansa opettajan nimi, koulu, ilmoittajan nimi, titteli/asema, sähköposti ja puhelinnumero. Tässä on kyse henkilötiedoista, ja yhdessä kilpailuun osallistujien tiedot muodostavat henkilötietolain tarkoittaman henkilörekisterin.

Kyse on jokseenkin vastaavasta lomakkeesta kuin millä yritykset yleensä kartuttavat markkinointirekisteriään. Arvotaanpa kaikkien osallistujien kesken tuotepalkintokin, eli kyse on samalla markkinointiarpajaisista.

Lisäksi lähetetään perustelut ehdotukselle, eli eräänlaisia tarinoita digitaalisen opetuksen edelläkävijöistä. Tässä puolestaan on kyse selvästi teoskynnyksen ylittävistä tekijänoikeudella suojatuista tuotoksista.

Odotin ilman muuta, että jossakin olisi se kuuluisa täppä, jossa hyväksyn kilpailuun osallistumisen ehdot ja tietojen käytön ties missä tarkoituksessa. Mitään ehtoja ei kuitenkaan ollut – ei edes tietoa kilpailun virallisesta järjestäjästä. 

Lähinnä tuli mieleen, että järjestäjä voisi olla OAJ ja Suomen Rehtorit Ry taikka Educa-messut, joissa voittaja julkistetaan. Yhdessä sponsori-Epsonin kanssa taikka ilman sitä.

Sitten silmiini osui yksityiskohta, että osallistujia ohjattiin halutessaan lähettämään lisätiedot sähköpostiosoitteeseen, jonka omistaja on Viestintätoimisto Manifesto.

On tietenkin outoa, että tämän kaltaista kilpailua on järjestämässä viestintätoimisto, jotka yleensä keskittyvät markkinointiin ja brändien rakentamiseen. Miksi se opetusalan kilpailua järjestäisi – jopa siinä määrin, että hoitaisi kilpailuehdotuksiin liittyvää sähköpostittelua? Ja on outoa, että viestintätoimisto voi edes unohtaa ilmoittaa kilpailun säännöt ja rekisteriselosteen.

Alkoi näyttää siltä, että kyse on pikemminkin Epson Suomen mainoskampanjasta, joka oli puettu houkuttelevasti kilpailun muotoon, jotta saataisiin kartutettua asiakasrekisteriä sekä samalla markkinointikäytössä käteviä aitoja tarinoita digiopettajista.

Koska halusin tietää lisää, laitoin Twitteriin viestin kilpailun puutteista ja mainitsin siinä sekä Epsonin että Manifeston:

Myöhemmin illalla sainkin vastauksen ja samalla vahvistuksen em. johtopäätökselle:

Kilpailusivustolle oli kuin olikin ilmestynyt rekisteriseloste. Se vahvistaa, että kilpailun järjestäjä ja rekisterin pitäjä on yksinomaan Epson Europe B.V. Suomen sivuliike. Rekisteristä vastaava henkilö on kilpailun tuomaristossakin istuva Eeva Saari, joka vastaa Epson Suomen markkinoinnista ja viestinnästä. Liekö samalla koko idean äiti?

Hienoa sentään, että ainakin yksi virhe myönnettiin ja korjattiin näin pian. Katsotaan kuitenkin tarkemmin, mitä rekisteriseloste pitää sisällään.

Rekisteriselosteen mukaan Epson voi käyttää osallistujien tietoja seuraaviin tarkoituksiin:

asiakassuhteen hoitaminen ja kehittäminen,
asiakaspalvelun ja liiketoiminnan kehittäminen,
markkinointi ja viestintä,
analysointi ja tilastointi,
mielipide- ja markkinatutkimukset sekä
muut vastaavat käyttötarkoitukset.

(Edit 13.1.2016 klo 12:50: Epson on sittemmin muuttanut rekisteriselostetta ja nyt siellä lukee näin: ”Osallistujan henkilötietoja käytetään vain Suomen digiosaavin opettaja -kilpailun käyttötarkoituksiin. Tietoja ei käytetä markkinointitarkoituksiin.”)

On jännää ja täysin yllättävää, että osallistumalla tähän kilpailuun ilmoittajalle syntyy ”asiakassuhde” Epsonin kanssa. Se on toki loogista tässä kohtaa, kun järjestäjäksi paljastui Epson. Näin se todella onkin.

Mutta moniko kilpailuun osallistunut on osannut odottaa, että heidän tietojaan voitaisiin käyttää myös markkinointiin? Eli sähköpostiosoitteelleen voi odottaa mainosspämmiä ja puhelinnumeroonsa myyntisoittoja.

Rekisteriseloste sisältää tavanomaisen (lain vaatiman) maininnan, että henkilöt voivat halutessaan kieltää tietojensa käytön suoramarkkinointiin. Sen sijaan kilpailun osallistumislomakkeelta puuttuu koko suoramarkkinointiluvan myöntämiskohta, joka siinä päivänselvästi pitäisi tässä tapauksessa olla.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on selvä ohjeistus ja kanta, että ”suostumus sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamiseen perustuu kuluttajan omaan, aktiiviseen ja vapaaseen tahdonilmaisuun”. Lupaa ei saa edellyttää myöskään kilpailuun osallistumisessa.

Koska osallistumislomakkeelta puuttuu vapaaehtoinen suoramarkkinoinnin hyväksymiskohta, Epsonilla ei ole lupa käyttää ko. rekisterissään olevia tietoja suoramarkkinointiin, kun lain vaatimat yksilökohtaiset suostumukset puuttuvat.

Lisäksi markkinointiarpajaisten yhteydessä on aina ilmaistava kilpailun säännöt ja tiedot sen järjestäjästä. Nekin puuttuvat, edelleen. (Edit 14.1.2016 klo 22:35: kilpailun säännöt on nyt lisätty kilpailusivustolle.)

Kaiken tämän jälkeen kyseenalaistan koko kisan ja jopa moisen mainoskampanjan kutsumisenkin kilpailuksi. Luulen, että tässä on tarkoituksellisesti johdettu osallistujia harhaan – järjestäjän ja viestintätoimiston tietäen erinomaisesti, että puutteista kiinni jäädessäkin tuskin tulee mitään sen kummempia seuraamuksia. Korkeintaan joku bloggaaja pahoittaa mielensä.

Se ainakin on selvää, että ”Suomen digiosaavinta opettajaa” ei löydetä tällä tavoin. Ihan epäilyksettä Suomen digiosaavimmat opettajat tunnistavat tällaiset tekijänoikeuksiin, henkilötietolakiin ja markkinointisäännöksiin liittyvät puutteet ja jättävät tähän kilpailun irvikuvaan osallistumatta.

Noloa, Epson, todella noloa.

Hieman noloa myös kilpailun tuomariston kannalta. Lienette kuitenkin olleet hyvässä tarkoituksessa ja siten oheiskärsijöitä kaikkien osallistujien kanssa.



5 Responses to “Suomen digiosaavin opettaja -kisa mokasi tekijänoikeuksien, henkilötietolain ja markkinointisäännösten kanssa – ja paljastui Epsonin mainoskampanjaksi”

  1. 1 Eeva Saari

    Hei Harto,

    Ensinnäkin kiitos huomioistasi ja puutteellisten tietojen esille nostamisesta. Nämä ovat meiltä jääneet huomioimatta, mikä on erittäin ikävä juttu. Tämä ei kuitenkaan ole ollut tarkoituksellista.

    Suomen digiosaavin opettaja -kilpailun tavoitteena on rohkaista opettajia hyödyntämään nykyteknologiaa järkevällä ja pedagogisella tavalla sekä jakamaan hyväksi havaittuja toimintatapoja kollegoilleen. Kilpailu on avoin kaikille suomalaisille oppilaitoksille kouluasteesta riippumatta. Kilpailuun voi joko ilmoittaa itsensä tai ehdottaa tuntemaansa digiosaavaa opettajaa.

    Kilpailun aihe on mielestämme tärkeä ja ajankohtainen ja tavoitteenamme on ollut alusta alkaen järjestää vilpitön kilpailu, jossa haetaan hyviä kokemuksia ja toimintatapoja. Osallistujien yhteystietoja eikä heidän kirjoittamiaan perusteluja käytetä markkinoinnillisiin tarkoituksiin. Perusteluja käytetään vain kilpailun ehdokkaiden arvioimiseksi ja voittajan valitsemiseksi.

    Miksi Epson järjestää Suomen digiosaavin opettaja -kilpailun? Epsonin tuoteperheeseen kuuluvat oppimiskäyttöön tarkoitetut interaktiiviset älyprojektorit. Näihin voi tutustua tarkemmin verkkosivuillamme: http://bit.ly/1OOGOiY. Kilpailun tavoitteena on rakentaa Epsonin mielikuvaa opettajien ja opetuslaitosten keskuudessa. Kyseisten opetuskäyttöön soveltuvien projektoreiden varsinainen myynti kohdennetaan yleisesti kunnan tai kaupungin tvt-vastaavalle, ei kilpailuun osallistuville.

    Kilpailun on ideoinut Viestintätoimisto Manifesto, joka on myös vastannut kilpailun toteuttamisesta yhteistyössä minun ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Olemme korjanneet kilpailusivuston puuttuvat tiedot ja tarkistamme vielä mahdolliset auki olevat asiat.

    Otamme tämän tärkeänä oppimiskokemuksena ja pyrimme tekemään jatkossa kaiken kerralla oikein. Olemme tästä kaikesta pahoillamme.

    Ystävällisin terveisin,
    Eeva Saari
    Epson Suomi

    • 2 Harto

      Kiitos kommentista. Arvostan sitä, että pyritte korjaamaan kilpailun puutteet. Se johtaa aina parempaan lopputulokseen kuin ongelman kieltäminen ja vaikkapa lakimiehen välityksellä uhkailu, mitä myös olen joskus nähnyt.

      Varsinaisen kilpailun kriteereissä on hyvä piirre, että korostatte pedagogista tarkoituksenmukaisuutta.

    • 3 Tommi Kokkonen

      Tavoite on ollut järjestää ”vilpitön kilpailu, jossa haetaan hyviä kokemuksia ja toimintatapoja”, jonka tavoitteena on ”rakentaa Epsonin mielikuvaa opettajien ja opetuslaitosten keskuudessa”. Niinpä niin.

      • 4 Harto

        Niin, osuvampaa olisi sanoa ”vilpitön markkinointitarkoituksessa tehty kilpailu”. Onhan siinä selvä ristiriita kilpailun potentiaalisten osallistujien ja yrityksen intressien välillä.


  1. 1 Jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt! « leikkikesken

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: