Sosiaalisen median trendit ja vuoden 2016 ennakointia

21Dec15

2016 tulla kolkuttelee!Kurion vuosittainen some-markkinoinnin trendiraportti on ilmestynyt. Tuttuun tapaan löydät allekirjoittaneen vastaukset sosiaalisen median trendeistä ja ensi vuoden ennakoinnista alta.

Pyrin katsomaan somea laajemmin kuin vain markkinoinnin näkökulmasta. Ehkä juuri siksi minulle on muodostunut jonkinlainen vastarannan kiiskin rooli tässä trendiraportissa. Jo parina vuotena suurin osa muista Kurion kysymyksiin vastanneista on ennustanut videoiden roolin isoa kasvua. Siitä huolimatta omien videoiden julkaisu nettiin ei ole lisääntynyt edes nuorilla, vaan pikemminkin vähentynyt. Tästä ja muista diginatiiveihin liittyvistä väärinkäsityksistä kirjoitin aiemmin enemmän.

Minun vastaukseni on siis tälläkin kertaa, että julkisia nettivideoita tuskin tulee jatkossakaan tekemään huomattavasti nykyistä suurempi käyttäjäjoukko, mutta sen sijaan videoita tullaan kyllä katsomaan entistä enemmän.

Itse näen tämän kehityksen ennen muuta nettikäyttäytymistä passivoivana trendinä. Sosiaalisuus tulee yhä entisestään vähenemään somessa. Valitettavasti.

Vastaukseni Kurion kysymyksiin:

1. Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2016? Miksi?

Selvin ja merkittävän trendi on mainoksettomien some-palvelujen kuten WhatsApp ja Snapchat käytön lisääntyminen. Myös YouTube on jo lanseerannut maksullisen mainoksettoman YouTube Redin, mutta sen tulosta Suomeen ei ole vielä tietoa. WhatsApp kasvaa Suomessa vuonna 2016 saman kokoluokan some-palveluksi kuin Facebook ja YouTube, mikä tarkoittaa yli 2 miljoonaa käyttäjää. Snapchatin käyttäjämäärän ennakoin kasvavan voimakkaasti nykyisestä n. 8 %:ista (12-65-v.).

Kun yritykset käyttävät  sosiaalista mediaa jatkuvasti yhä monipuolisemmin markkinointiin, etenkin nuoret käyttäjät suuntaavat palveluihin, joihin mainoksia tai näkyvyyttä muutoinkaan ei edes voi ostaa. Mainokset ja yritysten viestit ovat käyttäjien kannalta useimmiten ”kohinaa”, joka estää heitä käyttämästä somea siihen, mihin he haluavat: yhteydenpitoon tuttavien kanssa ja mielenkiintoisten henkilöiden ja sisältöjen seuraamiseen.

Jos yrityksen sosiaalisen median markkinointikäyttö on tähän asti perustunut mainoksiin ja maksulliseen näkyvyyteen, on viimeistään vuonna 2016 aloitettava aidosti käyttäjiä kiinnostavan ja niille hyödyllisen sisällön tekeminen. Kyse ei ole pelkästään sisältömarkkinoinnista, vaan siitä, että yritys todella tekee itsensä tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Kasvava trendi on, että yritysten ylläpitämät tai tukemat verkkoyhteisöt tulevat osaksi niiden tarjoamia tuotteita ja palveluita.

Toinen merkittävä kehityssuunta on reaaliaikaisen yhteyden tarjoavien some-palvelujen kasvu. Näitä ovat esimerkiksi Snapchat ja Periscope.

2. Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2016? Miksi?

Vuoden 2016 some-markkinoinnin innovaatiot tehdään Snapchatissa. Snapchatin kaikenlainen markkinointikäyttö on tällä hetkellä varsinaista pioneeritoimintaa – varsinkin kun huomioi, että juuri Snapchatin käyttäjät ovat niitä, jotka eivät kaipaa someen yritysten markkinointia. Siksi markkinoijan kannattaa ottaa Snapchat vähintäänkin seurantaan – siis saadakseen markkinointiin uusia ideoita ja kokemuksia Snapchatin vahvasti hetkessä elävästä some-maailmasta. Samalla on hyvä muistaa, että Snapchatin kautta ei tavoiteta isoja massoja.

Toinen silmälläpidettävä some-palvelu on suoran videolähetyksen ja chatin yhdistävä Periscope. Sen läpimurto Suomessa tapahtui marraskuussa ja juuri nyt sen käyttö lisääntyy päivä päivältä.

Käyttäjämäärältään houkuttelevampia toimintaympäristöjä yrityksille ovat jatkossakin Facebook, YouTube ja Instagram. Vaikuttajaviestinnän kannalta ykkönen on edelleen Twitter.

3. Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2016? Miksi?

Merkittävin some-markkinoinnin trendi eli käyttäjien ”pako” mainoksettomiin kanaviin on yhtälailla markkinoinnin kannalta suurin haaste vuonna 2016. Yritysten pitäisi pyrkiä muuttamaan suoran mainostamisen ja myymisen moodi hyödyllisyyteen sekä todella kiinnostavien ja laadukkaiden sisältöjen tarjoamiseen.

Sosiaalisen median käytön on nähty kehittyvän yhä lyhyempien sisältöjen suuntaan, ja sisältömäärän kasvaessa yksittäiset sisällöt ohitetaan nopeasti. Samaan aikaan käyttäjien välinen sosiaalinen toiminta on muuttunut aiempaa passiivisemmaksi: yhä harvempi käyttää somea kertoakseen itsestään ja tekemisistään tuttavapiirilleen. Kokonaisuutena some on kehittymässä aiempaa kiireisempien ja pinnallisempien ihmisten ympäristöksi, minkä takia haasteena on ylipäätään käyttäjien mielenkiinnon herättäminen. Yritysten viestien on oltava yhä selvempiä ja erottuvampia. Vastaavasti yhteisöllisyyden aikaansaaminen ja sitouttaminen on yhä vaikeampaa.

4. Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2016? Miksi?

Käsitteistä pahin muotisana, joka tulee siirtymään nopeasti unholaan, on työntekijälähettilyys. Se sopii aktiivisille somen käyttäjille ja verkostoitujille, joiden työtehtävät liittyvät edes jollain tavalla markkinointiin ja viestintään – joille koko käsite on vain uusi sana sille, mitä he ovat aina ennenkin tehneet – mutta eipä juuri muille. Enemmistölle ihmisistä some on kuitenkin edelleen ennen muuta privaatin viestinnän ja vapaa-ajan ympäristö, johon ei haluta sotkea työroolia.

5. Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2016?

Soisin yritysten vihdoinkin käyttävän hyväkseen mahdollisuuden saada asiakkailta sosiaalisen median avulla uusia ideoita tuotteidensa, palvelujensa ja muunkin toimintansa kehittämiseen. Tähän asti asiakkaiden osallistaminen erilaisten kilpailujen ja arvontojen kautta on ollut melkoisen päälleliimatun oloista ja käyttäjien näkökulmasta jopa häiritsevää ja aliarvostavaa. Pitäisi nähdä, että yrityksellä ja sen asiakkailla on loppujen lopuksi yhteinen tavoite: asiakkaalla on tarve, johon yritys pyrkii vastaamaan. Parhaiten yritys pystyy vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin ottamalla heidät mukaan ratkaisun kehittämiseen.

Vuotta 2016 kokonaisuutena tulee kuvaamaan se, että sisällön sijasta käyttäjä on nyt ”kuningas”.

P.S. Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta! Ja ainakin omalla kohdallani suureksi osaksi some-vapaata sellaista.🙂



4 Responses to “Sosiaalisen median trendit ja vuoden 2016 ennakointia”

  1. 1 Paula V.

    Mikä ajatuskulku on siinä, kun ennakoit videon pysyvän mediana about samalla tasolla kuin nyt, mutta silti esim. Periscopen kasvavan? Itse näen, että video vahvistuu kyllä. Toisaalta rajattomasta avoimuudesta voidaan mennä osittaiseen näkyvyyden rajoittamisiin

    • 2 Harto

      Kun Snapchat yleistyi tämän vuoden kevätpuolella, odotin mielenkiinnolla, tulisiko se lisäämään nuorissa niiden osuutta, jotka julkaisevat videoita somessa. Niin ei Some ja nuoret 2015 -kyselyn mukaan käynyt. Pikemminkin oli selvää vähenemistä verrattuna v. 2013 kyselyyn. Siitä pitäisi oppia jotakin, kun nyt kohkataan jälleen kerran, että ”X tulee ja saa kaikki tekemään videoita nettiin”.

      Kokemukset Snapchatista kertovat myös, että huomattava enemmistö on valmis lähettämään kuvia, mutta ei videoita. Kuvien lähettäminen on siis ollut tärkeä syy Snapchatin suosiolle – koska videot eivät sitä selitä.

      Periscopen ennakoin kasvavan siksi, että sitä tulevat käyttämään ne, jotka ovat tähänkin asti jakaneet videoita. Kyseessä on kuitenkin kooltaan erittäin rajallinen käyttäjäryhmä. Ehkä muutama (tuhat) uusikin innostuu julkaisemaan videoita.

      Ja kuten Pauliina Mäkelä sanoo osuvasti Kurion raportissa, niin onhan meillä ollut aiemminkin esim. Bambuser: ”Periscope on kuin Bambuser sydämillä ja suuremmalla vuorovaikutuksella.”

      Ei yksi uusi some-palvelu (tai edes useampi) muuta ihmisten käyttäytymistä kerta heitolla täysin uuteen suuntaan.

      Jos sitten mietitään, kuinka isoksi Periscopen voi odottaa kasvavan, niin verrokkina voi käyttää juuri Snapchatia. Se on saanut 2-3 vuodessa n. 8 %:in käyttöasteen 12-65-vuotiaissa. Ja kun muistetaan, että sitä käytetään eniten kuvien vuoksi, niin on helppo ennakoida, että Periscope ei tule koskaan pääsemään suosiossa lähelle Snapchatin lukemia. Ne, jotka haluavat vain katsoa videoita ja seurata niiden tekijöitä, löytävät jatkossakin haluamansa helpommin YouTubesta.

      Itse asiassa Periscopen hype näyttää jo vähitellen laantuvan:
      https://www.google.com/trends/explore#q=periscope%2C%20snapchat&geo=FI&date=today%203-m&cmpt=q&tz=Etc%2FGMT-2


  1. 1 Oliko avoin some koskaan sosiaalista? #somefi | Walk Among Digital
  2. 2 Sosiaalinen media | Pearltrees

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: