Uusimmat some-palvelut ja journalismi – WhatsApp, Snapchat ja median muutos (esitys)

Kävin keskiviikkona pitämässä koulutuksen sosiaalisesta mediasta ryhmälle Otavamedian toimittajia. Aiheina olivat mm. viimeiset trendit ja nuorten suosimat uudehkot some-palvelut kuten WhatsApp ja Snapchat. Keskeinen näkökulma oli totta kai se, miten toimittajat ja toimitukset voivat käyttää somea ja mitä nykyinen median muutos merkitsee heille. Kiitos osallistujille! 🙂

Avaa esitys SlideSharessa

Kuinka paljon toimitusten ylläpitämät kanavat keräävät yleisöä Snapchatissa ja WhatsAppissa tällä hetkellä?

Selvitin hieman Twitterin avulla, mitkä suomalaismediat ovat jo lähteneet käyttämään WhatsAppia ja Snapchatia laajemmin. Ensinnäkin, niitä on melko vähän. Yksittäisiä toimittajia löytyy vähän paremmin.

Alla lukemia talteen ja samalla kiitokset:

  • HS:n Nyt-liite (kiitos @JussiPullinen!)
    • WhatsAppin uutiskirje: n. 4000 tilaajaa
    • Snapchatin my story: ”satoja katsojia” per julkaisu
  • Yle Kioski (kiitos @ylekioski!)
    • WhatsAppin uutiskirje: reilut 800 tilaajaa
    • Snapchatin my story: n. 150-200 katsojaa per julkaisu
  • Jatkoaika.com (kiitos @tumpeG ja @viljapaatalo!)
    • Snapchatin my story: n. 700 per julkaisu, tavoitteena 1000

Lukemat sinällään ovat vielä melko pieniä, mutta tästä saa jo kiinnostavia vertailupareja. 🙂

Lisää mediatalojen Snapchat-tilejä löytyy esimerkiksi tästä. WhatsAppin käyttö tällä tavalla on huomattavasti vähäisempää.

Ajatuksia WhatsAppin ja Snapchatin käytöstä median kanavina

Sekä WhatsAppin että Snapchatin käyttö median julkaisukanavana on erittäin alkuvaiheessa. Se näkyy siinä, että julkaisujen laatu ja päivitystiheys ovat enimmäkseen sattumanvaraisia – mitä toisaalta useimmat odottavatkin. Käytännössä kaikki jo mukaan lähteneet tekevät todellista pioneerityötä, sillä tekniset mahdollisuudet toimituksellisen sisällön tekemiseen ovat vielä pahasti lapsenkengissä kummassakin palvelussa. Toisaalta juuri siksi tämä on nyt se somen nurkkaus, jossa on mahdollista olla ns. edelläkävijä.

Äkkiseltään Snapchat tuntuu enemmän siltä, josta voi tulla julkaisukanavana iso juttu myöhemmin. Palveluna se on kuitenkin käyttäjille vaikeammin omaksuttava kuin WhatsApp, jolla voi hyvinkin olla jo reilut 2 miljoonaa suomalaiskäyttäjää.

Jos haluaa kehittää vuorovaikutusta yksisuuntaisen julkaisemisen sijasta, niin siihen WhatsApp tarjoaa sopivamman ympäristön. WhatsAppissa vastaaminen on mahdollista heti ja helposti samassa näkymässä viestien vastaanoton kanssa, kun taas Snapchatissa tavallisen käyttäjän on helpompi jäädä passiiviseksi sisältöjen vastaanottajaksi.

En näe, että Snapchat ja WhatsApp kilpailisivat suoraan toistensa kanssa, sillä ne ovat niin eri tyyppisiä palveluita. Nähtäväksi jää, kehitetäänkö WhatsAppia koskaan toimitusten tarpeita silmällä pitäen. Sen sijaan Snapchatin kohdalla lienee vain ajan kysymys, milloin jo nyt sen kumppanimedioiden (ks. esitys) käytössä olevat monipuolisemmat julkaisuvälineet tulevat kaikkien halukkaiden tai vähintäänkin maksukykyisten käytettäviksi. Samalla ei voi välttyä ajatukselta, että onkohan kaupallinen mediasisältö ollenkaan sitä, mitä Snapchatin nuoret käyttäjät haluavat – käsittääkseni ei – ja jos palvelua kehitetään siihen suuntaan laajemmassa mittakaavaassa, äänestävätkö he jaloillaan.

Jätä kommentti