Sosiaalinen media on paha pala jähmeille organisaatioille

Sanotaan se nyt suoraan:

Jos organisaation toimintakulttuuri on jähmeä, niin ei ole mikään ihme, jos sen jäsenet eivät innostu käyttämään sosiaalista mediaa. 

Niin se vain on. Sosiaalinen media kun on ennen muuta tiedon jakamista, keskustelua ja omaehtoista yhteisöllisyyttä. Mikään näistä ei toimi, jos organisaation toiminta perustuu tarkkaan nokkimisjärjestykseen, reviireihin ja epäonnistumisen kieltämiseen.

Jos jokaisessa vuorovaikutustilanteessa pitää harjoittaa jatkuvaa itsesensuuria, jotta ei a) uhkaa pomon asemaa, b) sotkeennu kollegan töihin tai c) tule esittäneeksi jotain, jonka muut voivat kyseenalaistaa, niin yritäpä siinä sitten olla avoin tai toimia yhteisöllisesti. Tai ottaa käytöön jokin sosiaalisen median palvelu, jonka tarkoitus on tukea edellä mainittuja. Ei onnistu.

Jos yksilötasolla vallitseva orientaatio on suojata omaa asemaa, kumartaa ylempiään ja vahtia alempiaan, niin mikään vähänkään yhteisöllisempi työskentelytapa on mahdottomuus. Sen sijaan organisaatioon muodostuu jos jonkinlaisia kuppikuntia ja leirejä, jotka pyrkivät torpedoimaan toisiaan.

Joku älypää keksi aikoinaan, että organisaation sisäinen kilpailu on tehokasta. Tehokasta se voi olla hetken aikaa, mutta pitkällä aikavälillä se estää avoimuutta, vertaisoppimista, vuorovaikutusta, luovuutta, jne. sekä luo sisäisiä ristiriitoja.

Tällaisia organisaatioita meillä on maa täynnä.

Ja sitten tuli sosiaalinen media. Meni pari vuotta ja lopulta joku uskalsi mainita siitä pomolle, kun se kerran on Nykyaikaa ja väitetään siitä olevan jotain hyötyäkin.

Sosiaalista mediaa kokeiltiin pari kuukautta. Pomo kirjoitti visioitaan Blogiin ja pari ekstroverttiä pitivät henkeä yllä Uudessa Keskustelukanavassa. Viikkopalaverissa tykättiin joukolla markkinointi-Petterin tekemästä Facebook-sivusta.

Joku siinä silti tökki alusta pitäen. Pomo ihmetteli, miksi vain osastopäälliköt kommentoivat Blogia. Sitten joku keksi kommentoida sitä anonyymisti Uudella Keskustelukanavalla – vieläpä erittäin terävästi.

Johtokunta päätti nopeasti sulkea koko kanavan. Anonyymikommentoija jäljitettiin suorinta tietä ulos talosta. Kiellettiin sosiaalisen median käyttö työaikana. Ei siitä ollut kuin harmia.

(Tarina on sepitetty. Vastaavuudet tosielämän kanssa ovat sattumaa.)

Yksi vastaus artikkeliiin “Sosiaalinen media on paha pala jähmeille organisaatioille

Jätä kommentti