Tekijänoikeudet, tietosuoja (GDPR) ja sosiaalinen media varhaiskasvatuksessa
07Hel19
Pidin tammi-helmikuussa Rovaniemen varhaiskasvatuspalveluille kolmen webinaarin sarjan seuraavista aiheista:
- Tekijänoikeudet ja kuvausluvat varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa
- Tietosuoja ja henkilötiedot varhaiskasvatuksessa ja koulussa
- Tietosuoja sosiaalisessa mediassa ja somen turvallinen käyttö
Pääpaino koulutuksissa oli varhaiskasvatuksessa, mutta mukana oli lisäksi perusopetuksen näkökulma.
Kyseessä on samalla ajankohtainen katsaus tekijänoikeuksista ja henkilötietojen käsittelystä / GDPR:n soveltamisesta sekä sosiaalisen median käytöstä paitsi varhaiskasvatuksessa niin myös yleisemmin opetuksessa.
Filed under: esitykset ja luennot, Facebook, Google, Google Drive, häiriköt, henkilötiedot, huijaukset, ikärajat, kännykät, käyttöehdot, koulukiusaaminen, kunnat ja kaupungit, laki, lapset, mediakasvatus, opetus, peruskoulu, pikaviestipalvelut, Rovaniemi, sosiaalinen media, tekijänoikeudet, tietosuoja-asetus (GDPR), tietoturva, tilastot, valeuutiset, varhaiskasvatus, viestintä, vihapuhe, WhatsApp, yksityisyys, YouTube | Leave a Comment
-
Blogia kirjoittaa ohjelmistoalan yrittäjä, tietokirjailija, kouluttaja, oppimisen ja sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä (esittely).
» Seuraa Twitterissä
» Sosiaalisen median koulutukset
» GDPR-koulutukset
» Verkostoanalyysit
-
Liity 11 455 tilaajien joukkoon
Tärkeimmät aiheet
Suosituimmat artikkelit
- Facebook messenger -virus ja sen poistaminen
- Käsite- vai miellekarttoja?
- Digitaitotesti, digitaalisen osaamisen matriisi ja kuinka se tehtiin
- Some-tilastot
- Tekijänoikeudet, kuvalainaus ja minusta tehty rikosilmoitus. Päätös: ei rikosta.
- Huhtasaaren jakaman oppilastyön tekijänoikeudet ja tietosuoja
- Tietosuojavaltuutetun WhatsApp-päätöksen merkitys käytännössä
- Silakkaliike - fasismin vastainen nettiyhteisö melkein kaikille?
- WhatsAppin ikärajasta, opetuskäytöstä ja GDPR:stä - vielä kerran
- Suomen digiosaavin opettaja -kisa mokasi tekijänoikeuksien, henkilötietolain ja markkinointisäännösten kanssa - ja paljastui Epsonin mainoskampanjaksi
-
Viimeisimmät artikkelit
- Sosiaalisen median valeprofiilit – miten tunnistaa ja suojautua? (esitys)
- Informaatiovaikuttamisen tunnistaminen somessa (esitys)
- Elon Muskin suunnitelmat Twitterille eivät vakuuta
- Facebookin salaiset tilastot kertovat disinformaation leviämisestä, mutta myös hyvää suomalaisten informaatiolukutaidosta
- Digijäte ja sosiaalinen media + pimeät suunnittelumallit (dark patterns) TikTokissa ja Yle Areenassa
Viimeisimmät kommentit
Twitterissä @hponka
- Lisäksi ei ole vielä tietoa, poistuuko samalla akateemiseen tutkimukseen tarkoitettu API-pääsyoikeus. Tosin taita… twitter.com/i/web/status/1… 1 day ago
- Huono juttu tämä Twitter API:n muuttuminen pelkästään maksulliseksi. Twitterin devaajafoorumilla riittää tästä kysy… twitter.com/i/web/status/1… 1 day ago
- RT @Faktabaari: Mis-, dis- ja malinformaatio – siis häh? Uudella videolla käymme läpi näitä termejä, eli virhettä, valhetta ja juorua. Käy… 1 day ago
Kategoriat
- 3G
- a-klinikka
- aalto-yliopisto
- aamulehti
- adobe
- algoritmit
- Amazon
- amk
- ammatillinen
- android
- anonyymius
- Answergarden
- apple
- argumentointi
- artikkelit
- arviointi ja palaute
- asiakaspalvelu
- Ask.fm
- avoimuus
- älykkäät agentit
- blogger
- Blogilista
- Blogit ja bloggaaminen
- blokkaaminen
- botit ja trollit
- BragForFinland
- Cambridge Analytica
- chat
- chrome
- cmadfi
- crowdsourcing
- dark patterns / pimeät suunnittelumallit
- data
- design-tutkimus
- digihyvinvointi
- digijäte
- digiosaaminen
- digitaaliset avustajat
- directa
- disinformaatio
- DNA
- Dropbox
- Dunbar
- edmodo
- Electrolux
- ello
- Elon Musk
- Enkeli-Elisa
- ennakointi
- eoppiminen
- Epson
- esitykset ja luennot
- etäopetus
- etätyö
- etherpad
- EU-kritiikki
- evästeet
- F-Secure
- Facebook Messenger
- facebook places
- facebook timeline
- Faktabaari EDU
- faktantarkistus
- fasilitaattori
- fiaskot
- Finnair
- Firefox
- flickr
- flipped classroom
- Flock
- Fortnite
- foursquare
- gates
- Google Drive
- google family link
- google glass
- Google plus
- google wave
- gradu
- hakukoneoptimointi
- hakupalvelut
- hakusanat
- hankkeet ja projektit
- häiriköt
- henkilöbrändi
- henkilötiedot
- hiljaiset signaalit
- historia
- HS
- huijaukset
- hybridiopetus
- hype
- ikäihmiset
- ikärajat
- infografiikka
- informaatiovaikuttaminen
- Innolukio
- innovaatiot
- Internet
- intoloop
- iOS
- iPad
- itk
- jaajotain
- Jaiku
- jakaminen
- Java
- Jodel
- johtaminen
- jokela
- joomla
- journalismi
- julkaisujärjestelmä
- Kahoot
- Kaleva
- kauhajoki
- kännykät
- käsitekartat
- kävijäseuranta
- käytäntöyhteisö
- käytettävyys
- käyttäjätutkimus
- käyttöehdot
- käyttöjärjestelmät
- keksinnöt
- kieli
- kiertoviestit
- Kik
- Kik Messenger
- kilpailut
- kirjasto
- kirjat
- kirkko
- koronavirus
- koulukiusaaminen
- koulutus
- koulutusteknologia
- KouTek 60op
- kriisiviestintä
- kunnat ja kaupungit
- kuplat
- kuratointi
- Kurio
- kuvakaappaus
- laki
- lapset
- lähdekritiikki
- lightning
- liiketoimintamallit
- Linkkejä
- Linkkivinkit
- lisätty todellisuus (augmented reality, AR)
- lukiot
- lumia
- LUOTI-koulutushanke
- luottamus
- maalittaminen
- markkinointi
- media
- mediakasvatus
- mediakritiikki
- meego
- meemit
- meisyys
- merkkipaalut
- messenger
- Meta
- microsoft
- mielipidejohtajuus
- Mikrobitti
- mikroblogit
- minä
- ministeriöt
- MLL
- mobiili oppiminen
- mobiilimarkkinointi
- monilukutaito
- mooc – massiiviset avoimet verkkokurssit
- mopaali-hanke
- mozilla
- MustRead
- nettimainonta
- Ning
- Nokia
- Norja
- Nova Trotters
- nuoret
- nuorisotyö
- ohjaaminen
- ohjelmistot
- ongelmalähtöinen oppiminen
- open päivitys
- opetus
- opinto-ohjaus
- oppimateriaalit
- oppiminen
- oppimisanalytiikka
- oppimisympäristö
- ops2016
- Paypal
- pedagogiset mallit
- pelit
- Periscope
- peruskoulu
- pikaviestipalvelut
- PISA-tutkimus
- plagiointi
- podcast
- polarisaatio
- poliisi
- politiikka
- portfoliot
- projektinhallinta
- punainen nappi
- purot-wiki
- qaiku
- qr-koodit
- Ratekoulutus
- rekrytointi
- Reuters-instituutti
- rikosilmoitus
- roskapostit
- Rovaniemi
- ruutuaika
- ryhmät
- ryhmätyöskentely
- ryhmäytyminen
- Safari
- salaliittoteoriat
- sananvapaus
- sanomalehdet
- särkänniemi
- screen time
- seksuaalinen häirintä
- semanttinen web
- serendipiteetti
- signal
- Silakkaliike
- siri
- Skype
- Snapchat
- Snellman-kesäyliopisto
- some-ilmiöt
- sometu
- sosiaalinen media
- sosiaaliset kirjanmerkit
- sosiaaliset verkostot
- sosiaalityö
- sovellukset ja appsit
- strategiat ja ohjeistukset
- Streisandin ilmiö
- suunnittelu
- tabletit
- tähtimalli
- Teams
- teemugate
- tekijänoikeudet
- teknologia
- tekoäly
- tekstiviestit
- Telegram
- terveydenhuolto
- testit
- thunderbird
- tiedonhaku
- tiedonrakentaminen
- tietosuoja-asetus (GDPR)
- tietoturva
- tietovuoto
- TikTok
- tilastot
- toimintakulttuuri
- toimittajat
- totuudenjälkeen
- trendit
- TTVK
- tulevaisuuden taidot
- Tumblr
- tunneanalyysi
- tuotekehitys
- tuotokset
- Turku
- tutkimus
- tutkiva oppiminen
- Tweeps.net
- ulapland-webinaarit17
- uutiset
- vaalit
- vaikuttajamarkkinointi
- valeprofiilit
- valeuutiset
- valokuvat
- vanhempainilta
- varhaiskasvatus
- vastamedia
- verkko-opiskelu
- verkkoidentiteetti
- verkkokeskustelu
- Verkkopalvelut
- verkostoanalyysi
- verkostoituminen
- verkostokuppaus
- vertaistuki
- vertaistuotanto
- videot
- viestintä
- vihapuhe
- virukset ja haittaohjelmat
- vista
- Visualisointi
- vuorovaikutus
- Web 2.0
- web design
- WhatsApp Business
- Wikipedia
- wikit
- windows
- windows phone
- www-selaimet
- Yahoo
- yhdistystoiminta
- yhteisöllinen oppiminen
- yhteisölliset skriptit
- yhteisöllisyys
- yhteisömanageri
- yhteisöt
- yhteiskunta
- yksityisyys
- YLE
- yliopisto
- ymmärtävä oppiminen
- Younited
- YouTube
- yritykset
- yrityshakemistot
- Zoom
Arkistot
- toukokuu 2022 (1)
- huhtikuu 2022 (2)
- maaliskuu 2022 (2)
- joulukuu 2021 (1)
- marraskuu 2021 (1)
- lokakuu 2021 (3)
- syyskuu 2021 (2)
- elokuu 2021 (1)
- toukokuu 2021 (2)
- maaliskuu 2021 (1)
- joulukuu 2020 (1)
- marraskuu 2020 (1)
- lokakuu 2020 (3)
- syyskuu 2020 (2)
- elokuu 2020 (2)
- toukokuu 2020 (1)
- huhtikuu 2020 (2)
- maaliskuu 2020 (1)
- helmikuu 2020 (1)
- tammikuu 2020 (1)
- joulukuu 2019 (1)
- lokakuu 2019 (1)
- syyskuu 2019 (1)
- kesäkuu 2019 (1)
- toukokuu 2019 (2)
- huhtikuu 2019 (4)
- maaliskuu 2019 (1)
- helmikuu 2019 (1)
- tammikuu 2019 (2)
- marraskuu 2018 (2)
- lokakuu 2018 (3)
- syyskuu 2018 (3)
- elokuu 2018 (3)
- toukokuu 2018 (2)
- huhtikuu 2018 (7)
- maaliskuu 2018 (3)
- helmikuu 2018 (2)
- tammikuu 2018 (6)
- joulukuu 2017 (4)
- marraskuu 2017 (3)
- lokakuu 2017 (1)
- syyskuu 2017 (5)
- elokuu 2017 (3)
- toukokuu 2017 (2)
- huhtikuu 2017 (2)
- maaliskuu 2017 (3)
- helmikuu 2017 (2)
- joulukuu 2016 (9)
- marraskuu 2016 (3)
- lokakuu 2016 (2)
- syyskuu 2016 (2)
- elokuu 2016 (3)
- heinäkuu 2016 (1)
- kesäkuu 2016 (1)
- toukokuu 2016 (1)
- huhtikuu 2016 (2)
- maaliskuu 2016 (5)
- helmikuu 2016 (4)
- tammikuu 2016 (4)
- joulukuu 2015 (4)
- marraskuu 2015 (5)
- lokakuu 2015 (2)
- syyskuu 2015 (1)
- elokuu 2015 (4)
- toukokuu 2015 (1)
- huhtikuu 2015 (1)
- maaliskuu 2015 (3)
- helmikuu 2015 (3)
- tammikuu 2015 (2)
- joulukuu 2014 (3)
- marraskuu 2014 (2)
- lokakuu 2014 (1)
- elokuu 2014 (1)
- heinäkuu 2014 (7)
- toukokuu 2014 (2)
- huhtikuu 2014 (3)
- helmikuu 2014 (1)
- tammikuu 2014 (5)
- joulukuu 2013 (2)
- marraskuu 2013 (1)
- lokakuu 2013 (1)
- syyskuu 2013 (2)
- heinäkuu 2013 (1)
- huhtikuu 2013 (4)
- maaliskuu 2013 (1)
- helmikuu 2013 (4)
- tammikuu 2013 (2)
- joulukuu 2012 (1)
- marraskuu 2012 (3)
- lokakuu 2012 (4)
- syyskuu 2012 (3)
- elokuu 2012 (4)
- heinäkuu 2012 (1)
- kesäkuu 2012 (1)
- toukokuu 2012 (5)
- huhtikuu 2012 (4)
- maaliskuu 2012 (5)
- helmikuu 2012 (4)
- tammikuu 2012 (7)
- joulukuu 2011 (8)
- marraskuu 2011 (6)
- lokakuu 2011 (7)
- syyskuu 2011 (4)
- elokuu 2011 (10)
- heinäkuu 2011 (5)
- kesäkuu 2011 (3)
- toukokuu 2011 (5)
- huhtikuu 2011 (2)
- maaliskuu 2011 (4)
- helmikuu 2011 (2)
- tammikuu 2011 (5)
- joulukuu 2010 (4)
- marraskuu 2010 (6)
- lokakuu 2010 (5)
- syyskuu 2010 (3)
- elokuu 2010 (2)
- kesäkuu 2010 (3)
- toukokuu 2010 (4)
- huhtikuu 2010 (3)
- maaliskuu 2010 (2)
- helmikuu 2010 (3)
- tammikuu 2010 (6)
- marraskuu 2009 (6)
- lokakuu 2009 (3)
- syyskuu 2009 (4)
- elokuu 2009 (5)
- heinäkuu 2009 (4)
- toukokuu 2009 (5)
- huhtikuu 2009 (3)
- maaliskuu 2009 (4)
- helmikuu 2009 (5)
- tammikuu 2009 (4)
- joulukuu 2008 (3)
- lokakuu 2008 (2)
- syyskuu 2008 (6)
- elokuu 2008 (6)
- heinäkuu 2008 (1)
- kesäkuu 2008 (1)
- huhtikuu 2008 (1)
- helmikuu 2008 (3)
- tammikuu 2008 (2)
- marraskuu 2007 (2)
- lokakuu 2007 (5)
- syyskuu 2007 (2)
- elokuu 2007 (3)
- heinäkuu 2007 (1)
- kesäkuu 2007 (5)
- toukokuu 2007 (1)
- maaliskuu 2007 (3)
- helmikuu 2007 (3)
- tammikuu 2007 (3)
- joulukuu 2006 (1)
- marraskuu 2006 (3)
Meta
No Responses Yet to “Tekijänoikeudet, tietosuoja (GDPR) ja sosiaalinen media varhaiskasvatuksessa”