Facebookin ja Twitterin tilastoja 2018

Kokoan silloin tällöin somepalvelujen tilastoja ei lähteistä. Alla tuoreita tilastokoonteja suomalaisten Facebookin ja Twitterin käytöstä.

Facebookin osalta luvut ovat peräisin Facebookin mainoskoneesta 7.4.2018. Sieltä luvut ovat kenen tahansa katsottavissa maan ja iän mukaan (kymmenen tuhannen tarkkuudella per ikäryhmä). Olen seurannut Facebookin Suomen kävijämäärän kehitystä vuodesta 2011 lähtien.

Twitterin kuvaajien datalähde on #Pinnalla-laskurin kuukausittaiset yhteensä-lukemat. #Pinnalla-laskurin tilastot ovat olleet hyvin luotettavia, kun olen verrannut niitä esimerkiksi kaupalliseen Futusomen Sometutkija-palveluun.

Facebookin kasvu on jatkunut kovana 

Facebookin suomalaisten käyttäjämäärät iän mukaan (7.4.2018) ja vertailu edellisvuoteen:

facebook-2017-2018-lkm.png

Alla on sama data käyttöasteina per ikäryhmä (eli Facebookien ilmoittamien käyttäjämäärien vertailu Tilastokeskuksen väestötietoihin vuosien 2016 ja 2017 lopussa). Tässä ”hauskaa” on luonnollisesti useat yli 100 %:in menevät käyttöasteet, mikä johtuu tulkintani mukaan siitä, että monet ovat liittyneet Facebookiin ennen 13 vuoden ikärajaa, joten he näkyvät tilastoissa väärän ikäisinä.

facebook-2017-2018-kayttoaste-prosentteina

Tällä hetkellä Facebookissa on näiden tilastojen mukaan noin 3,2 miljoonaa suomalaista. Kasvua vuoden takaiseen noin 300 000 (11 %).

Lukema tarkoittaa, että yli 13-vuotiaista suomalaisista Facebookia käyttää 67,4 %. Tämä on hyvin lähellä Ylen maaliskuisen kyselyn lukemaa 69 % (ikähaarukkana 15-79-v.), mikä vahvistaa sitä käsitystä, että osa (noin 400 000) käyttäjistä todellakin näkyy Facebookin luvuissa väärän ikäisinä.

Suomalaisten Facebook-käyttäjien keski-ikä on 32,8 vuotta, mutta vain, jos yli 65-vuotiaat jätetään laskuista. Heidän vaikutusta keski-ikään ei voida laskea, koska Facebook ei kerro heidän lukujaan per ikävuodet. Seniorit ovat kuitenkin kasvava joukko, kuten seuraavasta näkyy:

facebook-2011-2018-yli-50

Toisesta päästä ikähaitaria käyttäjämäärä jatkaa laskemistaan:

facebook-2011-2018-alle-20.png

Tällä kertaa halusin saada nämä Facebook-luvut talteen erityisesti siksi, koska on todella kiinnostavaa, miten sen käyttäjämäärät kehittyvät tästä eteenpäin, kun yhtiö kulkee kohusta toiseen. Nähtäväksi jää, jatkuuko kasvu vai jäävätkö nykyiset määrät sen ennätykseksi.

Jos olet Facebookin käyttäjä, niin luithan aiemman jutun: Näillä Facebook-asetuksilla estät tietojesi käytön muilta yrityksiltä

 

Twitterin käyttäjämäärä nousee, mutta käyttäjien aktiivisuus laskee

Twitterin käyttäjämäärä nousee tasaisesti (trendiviiva). Kausivaihtelu tulee hyvin esiin, kun tarkastellaan kk-lukuja.

Luvuissa on mukana vain ne, jotka ovat twiitanneet vähintään kerran kuukauden aikana. Siksi nämä poikkeavat aikamoisesti kyselyjen tuloksista, joissa esiin tulee myös ns. passiiviset käyttäjät.

twitter-suomalaiset-uniikit-062016-032018

Vaikka käyttäjämäärä nousee, käyttäjien aktiivisuus on laskussa, kun sitä katsotaan twiittien määränä per aktiivinen käyttäjä. Samalla yhä suurempi osuus twiiteistä on retwiittejä (ne sisältyvät kuvassa myös twiittimääriin).

twitter-suomalaiset-aktiivisuus-062016-032018

On hätkähdyttävää, että keskimääräinen twiittimäärä per käyttäjä on laskenut jopa neljänneksen vuoden 2016 jälkeen.

Voi arvailla, mistä käyttäjien aktiivisuuden lasku johtuu. Samaa on ollut havaittavissa myös kyselyissä etenkin somepalvelujen päivittäisessä käytössä. Tulkitsen sen johtuvan ainakin osittain siitä, että näinä valeuutisten, vihapuheen ja nettiraivon aikoina ihmiset suojaavat itseään olemalla hiljaa. On helpompaa retweetata jonkun muun sanoja ja vaikkapa linkkejä uutisiin kuin sanoa itse.

Kuvia saa käyttää lähde mainiten (CC-BY-ehdoin).

 

 

2 vastausta artikkeliin “Facebookin ja Twitterin tilastoja 2018

Jätä kommentti