Pidin tänään sosiaalisen median koulutuksen Oulun yliopiston kv-markkinointitiimille ja viestintäpalveluille. Aiheena oli mm. sosiaalisen median käyttöönotto sekä strategian ja ohjeistuksen laatiminen (slidestä 21 alkaen).
Esityksen alussa käsittelin esteitä, jotka organisaation on ylitettävä ennen sosiaalisen median käyttöönottoa. Tällaisia ovat mm. erilaisten pelkojen voittaminen, avoimeen keskusteluun uskaltautuminen ja pelisääntöjen tunteminen. Mukana on esittelyt YLE:n, Nokian ja Rovaniemi Design Weekin strategioista/ohjeistuksista sekä linkkejä muihinkin. Lopussa käsitellään erilaisia tapoja, miten voidaan mitata sosiaalisen median tuloksia sekä seurata yrityksen mainetta verkossa.
Sopivasti tätä esitystä valmistellessa sosiaalisen median strategiat ovat olleet paljon esillä netissä. Tässä muutamia käyttämiäni lähteitä:
- YLE:n Sosiaalisen median strategia -webinaari, videotallenne ja Qaiku-keskustelu (sisältää myös videon ajankohdat)
- Pirkka Aunolan slideshare-esitys YLE:n strategiasta
- Hill & Knowltonin tutkimus sosiaalisen median ohjeistuksista työpaikoilla
- Daily Diegon blogikirjoitus sosiaalisen median ohjeistuksen tekemisestä
- Rautasillan Eero Leppäsen blogikirjoitus Rovaniemi Design Weekin strategiasta
- Keskustelu organisaatioiden sosiaalisen median ohjeistuksista Sometussa
- Vanhempi Jaiku-keskustelu sosiaalisen median ohjeistuksista
Tässä vielä toinen (ajallisesti ensimmäinen) tämänpäiväisen koulutuksen esitys, joka käsittelee sosiaalisen median perusteita, palveluita, käyttäjiä ja sosiaalisia verkostoja:
Kiitos mahtavista esityksistä, saan duunissa aikaan keskustelua.