Turvallisuutta ja järkeä somen käyttöön opettajille (esitys)

Viime torstain toinen koulutukseni oli opettajille ja sen aiheena oli monilukutaito. Koulutus oli osa Etelä-Suomen aluehallintoviraston järjestämää Taitavaksi mediakasvattajaksi! -koulutuspäivää.

Tilaisuuden ohjelmassa koulutukseni oli otsikoitu näin:

”Turvallisesti somessa” -Kriittinen ajattelu, nettietiketti ja sosiaalisessa mediassa toimimisen riskit sekä monilukutaito ja nettilukutaito uudessa OPSissa.

Siinä on monta aihetta, jotka kaikki liittyvät monilukutaitoon. Monilukutaito on laaja käsite, joka pitää sisällään esimerkiksi nämä osa-alueet:

monilukutaidon-osa-alueita-2017

Esitykseni otsikkoon nostin turvallisuuden ja järjen somen käytössä. Niistä tässä on perimmiltään kyse.

Monilukutaitoa kysytään esimerkiksi silloin, kun:

  • haetaan tietoa hakukoneilla – Googlen tavallisin käyttötapa on itsenäisen ajattelun ja syvällisen tiedonkäsittelyn ansa
  • käytetään nettilähteitä, kuten Wikipedia-artikkeleita tai blogeja
  • käytetään tai julkaistaan teoksia
  • tulkitaan uutisia saatika valeuutisia tai mainoksia
  • tubettaja mainostaa eli tekee kaupallista yhteistyötä – joka jo sanana peittää helposti taakseen sen, että henkilö kertoo tai sanoo olevansa jotain mieltä siksi, että hänelle maksetaan
  • törmätään huijauksiin tai tietojenkalasteluihin
  • harkitaan osallistumista somessa järjestettyihin kilpailuihin
  • yritetään tulkita, onko jokin someprofiili aito
  • epäillään jotain kuvaa tai videota manipuloiduksi
  • joku some-lähipiirin ihminen tai itse hölmöilee tai harkitsee sellaista
  • ylipäätään toimitaan somessa – olipa kyse sisältöjen lukemisesta, kirjoittamisesta tai vuorovaikutuksesta muiden kanssa

Tämä kuva havainnollistaa monilukutaidon/nettilukutaidon hieman jäsennellymmin, vaikka käsittääkin vain osan siitä:

21-vuosisadan-taidot-ja-nettilukutaito

Esitys:

Aava esitys SlideSharessa

P.S. Opettaja-lehti haastatteli minua tuoreimmassa numerossaaan samoista teemoista. Jutun voi lukea tästä.

Jätä kommentti