Tuoreita paloja sosiaalisesta mediasta (esitys)

Avaa esitys SlideSharessa

Kas tällaisia sosiaalisen median tuoreita paloja kokosin tämän päiväisen DevelOPE-seminaarin alkuvirikkeeksi.

Lisää seminaarista DevelOPE-blogissa

Edit 25.3.2009:

Lisää tuoreita faktoja bongasin Nielsenin sosiaalisten verkostojen tutkimusraportista. Hesari tarjoaa uutisessaan suomenkielisen referaatin. Tärkein tutkimuksen tulos on, että yhteisöpalveluja ja blogeja käytti viime vuonna 66,8 prosenttia kaikista verkon käyttäjistä, mikä on enemmän kuin henkilökohtaisen sähköpostin käyttö.

4 vastausta artikkeliin “Tuoreita paloja sosiaalisesta mediasta (esitys)

  1. Hyvin visualisoitu esitys. Lopussa olevaan kysymykseen kyllä suhtaudun vähän epäillen – 10% power law tuntuu pätevän ihan jokaisessa verkkoyhteisössä, joten tuntuu vähän epätodennäköiseltä, että siihen nyt keksittäisiin maaginen ratkaisu…

    Tietysti jos jollain tavalla estetään niiden passiivisten ihmisten rekisteröityminen, eli palvelu säännöllisesti poistaa käyttäjätunnukset, jotka ovat passiivisia, saadaan tuo sääntö näennäistesti rikottua, mutta kyseessä taitaa kuitenkin olla kosmeettinen korjaus.

    Itseäni kiinnostaisi tietää, päteekö tämä 10% sääntö myös naamatusten kohtaaviin yhteisöihin, vai onko kyseessä vain virtuaaliyhteisöjä koskeva havainto.

  2. @Tarmo: Tavoite saada kaikki mukaan liittyi yhteisölliseen oppimiseen (DevelOPE-hanke). Opetuksen näkökulmasta ei voida tyytyä siihen, että vain 10% tai edes 20% osallistuu työskentelyyn. Hyvällä opetuksen strukturoinnilla tämä myös saavutetaan.

  3. @Tarmo ja @Harto, minä komppaisin Hartoa tuossa, että ainakin opetuksen yhteydessä pitää riman olla korkeammalla.

    Teesi: Jopa merkittävä osa siitä hiljaisesta 90 prosentista ajatteli rekisteröityessään osallistuvansa aktiivisesti yhteisön toimintaan, olipa kyse mistä palvelusta hyvänsä.

    Allekirjoitatteko? Jos tuntuu todelta väittämältä, niin mikähän näiden ihmisten aktiivisuuden esteeksi muodostuu?

    Toinen teesi: olipa tosielämän tapaamisissa sopiva vastaava suhde mitä hyvänsä, myös niissä osa hiljaisista tyypeistä haluaisi osallistua. Ovatko ongelmat heidän kohdallaan samat kuin verkkoyhteisöjen piiloinnokkailla?

  4. Nämä 1%-xx-xx -säännöt liittyvät avoimiin sosiaalisen median palveluihin. Ne kuvastavat siis sitä, miten ihmiset toimivat vapaasti / ohjaamatta. Opetuksen suunnittelussa tämä on lähtökohta, jonka voidaan olettaa toteutuvan _ilman_ opettajaa/ohjausta. Esimerkiksi eilisessä DevelOPE:n seminaarissa F2F-työskentelyssä käytettiin learning cafe -skriptiä, jolla saavutettiin 100%:in osallistuminen. En näe mitään estettä, miksei lähelle samaa tulosta voitaisi päästä myös verkossa. Toki se on haastavaa.

Jätä kommentti