Pidin keskiviikkona Rajapinnan meetup-tilaisuudessa esityksen suomalaisnuorten ruutuajasta sekä erityisesti TikTokin yhteydestä siihen.
Pääpointteja:
- Tämä esitys on tietääkseni ensimmäinen kerta, kun suomalaislasten ja -nuorten keskimääräisestä kännykän käyttöajasta esitetään pitkän aikavälin tilasto. Laskennallinen keskimääräinen päivittäinen kännykän käyttöaika oli tänä keväänä 13-16-vuotiailla 3,4 h/pv ja 5-12-vuotiailla 2,4 h/pv.
- DNA:n vuosittain teettämän koululaistutkimuksen tuoreimpien vastausten mukaan 5-12-vuotiailla yli puolella kännykän käyttöaika on yli vanhempien sopivana pitämän 2 tuntia päivässä.
- 13-16-vuotiailla n. 35 %:illa kännykän käyttöaika on yli 4 tuntia päivässä. Vanhempien mielestä sopiva ruutuaika tämän ikäisille on 2-4 tuntia.
- Suomalaisnuorten ruutuaika kasvoi huomattavasti varsinkin vuonna 2023 verrattuna aiempaan kehitykseen. Esityksessä on kyselytulokset vuosilta 2017-2024.
- Ajallisesti ruutuajan kasvu näyttää liittyvän erityisesti TikTokin lisääntyneeseen käyttöön. Ennen TikTokin yleistymistä Suomessa 2019-2021 nuorten ruutuaika oli lievessä laskussa, mutta se kääntyi uudestaan kasvuun v. 2022.
- Sen sijaan ruutuajan kasvua ei näytä selittävän esimerkiksi nuorten pelaaminen, YouTuben tai Instagramin käyttö. Ne kaikki ovat pikemminkin laskussa.
- TikTokin käyttö on yhä kasvussa 13-16-vuotiailla, mutta laskussa 5-12-vuotiailla. 13-16-vuotiaista TikTokia käytti tämän kevään kyselyn mukaan 74 % ja 5-12-vuotiaista 31 %.
- TikTokin koukuttavuus perustuu kykyyn tuottaa loputtomasti kiinnostavia ärsykkeitä ja palkintoja: pienellä peukalon liikkeellä saa aina uuden videon nähtäväksi. Tällaiseen mielihyvän kierteeseen syntyy pian tunneside.
- Esityksen puolivälin jälkeen käyn läpi sekä liiallisen ruutuajan että TikTokin suosion vaikutuksia. TikTokista on mm. tullut nuorten tärkein uutismedia, vaikka TikTokissa ei järin runsaasti aktiivisia (luotettavia) uutismedioita ole.
![](https://harto.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/dna-koululaistutkimukset-2017-2024-keskim-kannykan-kayttoaika-pv.png?w=1024)
![](https://harto.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/dna-koululaistutkimukset-2017-2024-keskim-ruutuaika-pv-vs-tiktok.png?w=1024)
Esityksen lopussa annan muutamia vinkkejä ruutuajan hallintaan. Ensiksi tavanomaiset ja perinteiset keinot:
![](https://harto.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/ruutuaika-hallintakeinoja-tavall.png?w=1024)
Ideaalia olisi järjestää lapsen (ja perheen) ajankäyttö niin, ettei digilaitteille yksinkertaisesti jää liian paljon aikaa. Apuna voi käyttää esimerkiksi tällaista ajankäyttösuunnitelmaa:
![](https://harto.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/ruutuaika-ajankaytto-suunnitelma.png?w=1024)
Jos tilanne on päässyt pahaksi, voidaan kuitenkin tarvita tehokkaampia keinoja:
![](https://harto.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/ruutuaika-tehokkaampia-keinoja.png?w=1024)