Suomalaisten koululaisten digitaalisen median käyttö (esitys + tilastoja)
Pidin tänään otsikon mukaisen puheenvuoron Faktabaari EDU:lle liittyen Facts4All-hankkeeseen, jossa Faktabaari on mukana. Hankkeessa kehitetään informaatiolukutaitoon keskittyvää MOOC-kurssia opettajille.
Mediakasvatuksesta, monilukutaidoista ja vaikkapa disinformaation tunnistamisesta kiinnostuneiden kannattaa laittaa tämä seurantaan. Odottaessa voi tutustua myös Faktabaarin tuottamaan informaatiolukutaidon oppaaseen.
Omassa puheenvuorossani tehtäväni oli johdatella hankkeessa mukana olevat opettajat lasten ja nuorten digitaaliseen maailmaan huomioiden samalla sekä kodin että koulun ja opetuksen näkökulmia ja aiheeseen liittyviä trendejä.
Tuoreita tilastoja sosiaalisen median käytöstä ja nuorten ruutuajasta
Esitystä varten kävin läpi tuoreita tilastoja. Lähteinä käytin varsinkin DNA:n teettämää koululaistutkimusta ja digitaaliset elämäntavat -kyselyä tältä vuodelta (huom. linkit menevät suoriin PDF:iin). Alla kolme niiden pohjalta koostamaani kuvaa.
Kuvat aukeavat isommiksi klikkauksella ja niitä saa käyttää lähde mainiten.





Filed under: digiosaaminen, esitykset ja luennot, Faktabaari EDU, informaatiovaikuttaminen, lapset, lähdekritiikki, mediakasvatus, monilukutaito, mooc - massiiviset avoimet verkkokurssit, nuoret, opetus, PISA-tutkimus, sosiaalinen media, tilastot, trendit, tutkimus | Leave a Comment
-
Blogia kirjoittaa ohjelmistoalan yrittäjä, tietokirjailija, kouluttaja, oppimisen ja sosiaalisen median asiantuntija Harto Pönkä (esittely).
» Seuraa Twitterissä
» Sosiaalisen median koulutukset
» GDPR-koulutukset
» Verkostoanalyysit
-
Liity 11 456 tilaajien joukkoon
Tärkeimmät aiheet
Suosituimmat artikkelit
- Facebook messenger -virus ja sen poistaminen
- Some-tilastot
- Tietosuojavaltuutetun WhatsApp-päätöksen merkitys käytännössä
- Esittely
- Käytännön oppimismalli ymmärtävään ja yhteisölliseen oppimiseen
- Facebookin käyttäjämäärä Suomessa - tänä vuonna lähtenyt jo 244 000
- Tietosuoja varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa + julkaisulupamalli
- Koulujen tietotekniikka, edelläkävijyys ja uudet oppimistaidot
- Uusi mullistava oppimisteoria: opetetaan takaperin!
- Käsite- vai miellekarttoja?
-
Viimeisimmät artikkelit
- Case: jauhojengi-kohu Twitterissä kesällä 2022 (esitys)
- Sosiaalisen median valeprofiilit – miten tunnistaa ja suojautua? (esitys)
- Informaatiovaikuttamisen tunnistaminen somessa (esitys)
- Elon Muskin suunnitelmat Twitterille eivät vakuuta
- Facebookin salaiset tilastot kertovat disinformaation leviämisestä, mutta myös hyvää suomalaisten informaatiolukutaidosta
Viimeisimmät kommentit
Twitterissä @hponka
Tweets by hponkaKategoriat
- 3G
- a-klinikka
- aalto-yliopisto
- aamulehti
- adobe
- algoritmit
- Amazon
- amk
- ammatillinen
- android
- anonyymius
- Answergarden
- apple
- argumentointi
- artikkelit
- arviointi ja palaute
- asiakaspalvelu
- Ask.fm
- avoimuus
- älykkäät agentit
- blogger
- Blogilista
- Blogit ja bloggaaminen
- blokkaaminen
- botit ja trollit
- BragForFinland
- Cambridge Analytica
- chat
- chrome
- cmadfi
- crowdsourcing
- dark patterns / pimeät suunnittelumallit
- data
- design-tutkimus
- digihyvinvointi
- digijäte
- digiosaaminen
- digitaaliset avustajat
- directa
- disinformaatio
- DNA
- Dropbox
- Dunbar
- edmodo
- Electrolux
- ello
- Elon Musk
- Enkeli-Elisa
- ennakointi
- eoppiminen
- Epson
- esitykset ja luennot
- etäopetus
- etätyö
- etherpad
- EU-kritiikki
- evästeet
- F-Secure
- Facebook Messenger
- facebook places
- facebook timeline
- Faktabaari EDU
- faktantarkistus
- fasilitaattori
- fiaskot
- Finnair
- Firefox
- flickr
- flipped classroom
- Flock
- Fortnite
- foursquare
- gates
- Google Drive
- google family link
- google glass
- Google plus
- google wave
- gradu
- hakukoneoptimointi
- hakupalvelut
- hakusanat
- hankkeet ja projektit
- häiriköt
- henkilöbrändi
- henkilötiedot
- hiljaiset signaalit
- historia
- HS
- huijaukset
- hybridiopetus
- hype
- ikäihmiset
- ikärajat
- infografiikka
- informaatiovaikuttaminen
- Innolukio
- innovaatiot
- Internet
- intoloop
- iOS
- iPad
- itk
- jaajotain
- Jaiku
- jakaminen
- jallujengi
- Java
- Jodel
- johtaminen
- jokela
- joomla
- journalismi
- JSN
- julkaisujärjestelmä
- Kahoot
- Kaleva
- kauhajoki
- kännykät
- käsitekartat
- kävijäseuranta
- käytäntöyhteisö
- käytettävyys
- käyttäjätutkimus
- käyttöehdot
- käyttöjärjestelmät
- keksinnöt
- kieli
- kiertoviestit
- Kik
- Kik Messenger
- kilpailut
- kirjasto
- kirjat
- kirkko
- kohu
- koronavirus
- koulukiusaaminen
- koulutus
- koulutusteknologia
- KouTek 60op
- kriisiviestintä
- kunnat ja kaupungit
- kuplat
- kuratointi
- Kurio
- kuvakaappaus
- laki
- lapset
- lähdekritiikki
- lightning
- liiketoimintamallit
- Linkkejä
- Linkkivinkit
- lisätty todellisuus (augmented reality, AR)
- lukiot
- lumia
- LUOTI-koulutushanke
- luottamus
- maalittaminen
- markkinointi
- media
- mediakasvatus
- mediakritiikki
- meego
- meemit
- meisyys
- merkkipaalut
- messenger
- Meta
- microsoft
- mielipidejohtajuus
- Mikrobitti
- mikroblogit
- minä
- ministeriöt
- MLL
- mobiili oppiminen
- mobiilimarkkinointi
- monilukutaito
- mooc – massiiviset avoimet verkkokurssit
- mopaali-hanke
- mozilla
- MustRead
- nettimainonta
- Ning
- Nokia
- Norja
- Nova Trotters
- nuoret
- nuorisotyö
- ohjaaminen
- ohjelmistot
- ongelmalähtöinen oppiminen
- open päivitys
- opetus
- opinto-ohjaus
- oppimateriaalit
- oppiminen
- oppimisanalytiikka
- oppimisympäristö
- ops2016
- Paypal
- pedagogiset mallit
- pelit
- Periscope
- peruskoulu
- pikaviestipalvelut
- PISA-tutkimus
- plagiointi
- podcast
- polarisaatio
- poliisi
- politiikka
- portfoliot
- projektinhallinta
- punainen nappi
- purot-wiki
- qaiku
- qr-koodit
- Ratekoulutus
- rekrytointi
- Reuters-instituutti
- rikosilmoitus
- roskapostit
- Rovaniemi
- ruutuaika
- ryhmät
- ryhmätyöskentely
- ryhmäytyminen
- Safari
- salaliittoteoriat
- sananvapaus
- sanomalehdet
- särkänniemi
- screen time
- seksuaalinen häirintä
- semanttinen web
- serendipiteetti
- signal
- Silakkaliike
- siri
- Skype
- Snapchat
- Snellman-kesäyliopisto
- some-ilmiöt
- sometu
- sosiaalinen media
- sosiaaliset kirjanmerkit
- sosiaaliset verkostot
- sosiaalityö
- sovellukset ja appsit
- strategiat ja ohjeistukset
- Streisandin ilmiö
- suunnittelu
- tabletit
- tähtimalli
- Teams
- teemugate
- tekijänoikeudet
- teknologia
- tekoäly
- tekstiviestit
- Telegram
- terveydenhuolto
- testit
- thunderbird
- tiedonhaku
- tiedonrakentaminen
- tietosuoja-asetus (GDPR)
- tietoturva
- tietovuoto
- TikTok
- tilastot
- toimintakulttuuri
- toimittajat
- totuudenjälkeen
- trendit
- TTVK
- tulevaisuuden taidot
- Tumblr
- tunneanalyysi
- tuotekehitys
- tuotokset
- Turku
- tutkimus
- tutkiva oppiminen
- Tweeps.net
- ulapland-webinaarit17
- uutiset
- vaalit
- vaikuttajamarkkinointi
- valeprofiilit
- valeuutiset
- valokuvat
- vanhempainilta
- varhaiskasvatus
- vastamedia
- verkko-opiskelu
- verkkoidentiteetti
- verkkokeskustelu
- Verkkopalvelut
- verkostoanalyysi
- verkostoituminen
- verkostokuppaus
- vertaistuki
- vertaistuotanto
- videot
- viestintä
- vihapuhe
- virukset ja haittaohjelmat
- vista
- Visualisointi
- vuorovaikutus
- Web 2.0
- web design
- WhatsApp Business
- Wikipedia
- wikit
- windows
- windows phone
- www-selaimet
- Yahoo
- yhdistystoiminta
- yhteisöllinen oppiminen
- yhteisölliset skriptit
- yhteisöllisyys
- yhteisömanageri
- yhteisöt
- yhteiskunta
- yksityisyys
- YLE
- yliopisto
- ymmärtävä oppiminen
- Younited
- YouTube
- yritykset
- yrityshakemistot
- Zoom
Arkistot
- helmikuu 2023 (1)
- toukokuu 2022 (1)
- huhtikuu 2022 (2)
- maaliskuu 2022 (2)
- joulukuu 2021 (1)
- marraskuu 2021 (1)
- lokakuu 2021 (3)
- syyskuu 2021 (2)
- elokuu 2021 (1)
- toukokuu 2021 (2)
- maaliskuu 2021 (1)
- joulukuu 2020 (1)
- marraskuu 2020 (1)
- lokakuu 2020 (3)
- syyskuu 2020 (2)
- elokuu 2020 (2)
- toukokuu 2020 (1)
- huhtikuu 2020 (2)
- maaliskuu 2020 (1)
- helmikuu 2020 (1)
- tammikuu 2020 (1)
- joulukuu 2019 (1)
- lokakuu 2019 (1)
- syyskuu 2019 (1)
- kesäkuu 2019 (1)
- toukokuu 2019 (2)
- huhtikuu 2019 (4)
- maaliskuu 2019 (1)
- helmikuu 2019 (1)
- tammikuu 2019 (2)
- marraskuu 2018 (2)
- lokakuu 2018 (3)
- syyskuu 2018 (3)
- elokuu 2018 (3)
- toukokuu 2018 (2)
- huhtikuu 2018 (7)
- maaliskuu 2018 (3)
- helmikuu 2018 (2)
- tammikuu 2018 (6)
- joulukuu 2017 (4)
- marraskuu 2017 (3)
- lokakuu 2017 (1)
- syyskuu 2017 (5)
- elokuu 2017 (3)
- toukokuu 2017 (2)
- huhtikuu 2017 (2)
- maaliskuu 2017 (3)
- helmikuu 2017 (2)
- joulukuu 2016 (9)
- marraskuu 2016 (3)
- lokakuu 2016 (2)
- syyskuu 2016 (2)
- elokuu 2016 (3)
- heinäkuu 2016 (1)
- kesäkuu 2016 (1)
- toukokuu 2016 (1)
- huhtikuu 2016 (2)
- maaliskuu 2016 (5)
- helmikuu 2016 (4)
- tammikuu 2016 (4)
- joulukuu 2015 (4)
- marraskuu 2015 (5)
- lokakuu 2015 (2)
- syyskuu 2015 (1)
- elokuu 2015 (4)
- toukokuu 2015 (1)
- huhtikuu 2015 (1)
- maaliskuu 2015 (3)
- helmikuu 2015 (3)
- tammikuu 2015 (2)
- joulukuu 2014 (3)
- marraskuu 2014 (2)
- lokakuu 2014 (1)
- elokuu 2014 (1)
- heinäkuu 2014 (7)
- toukokuu 2014 (2)
- huhtikuu 2014 (3)
- helmikuu 2014 (1)
- tammikuu 2014 (5)
- joulukuu 2013 (2)
- marraskuu 2013 (1)
- lokakuu 2013 (1)
- syyskuu 2013 (2)
- heinäkuu 2013 (1)
- huhtikuu 2013 (4)
- maaliskuu 2013 (1)
- helmikuu 2013 (4)
- tammikuu 2013 (2)
- joulukuu 2012 (1)
- marraskuu 2012 (3)
- lokakuu 2012 (4)
- syyskuu 2012 (3)
- elokuu 2012 (4)
- heinäkuu 2012 (1)
- kesäkuu 2012 (1)
- toukokuu 2012 (5)
- huhtikuu 2012 (4)
- maaliskuu 2012 (5)
- helmikuu 2012 (4)
- tammikuu 2012 (7)
- joulukuu 2011 (8)
- marraskuu 2011 (6)
- lokakuu 2011 (7)
- syyskuu 2011 (4)
- elokuu 2011 (10)
- heinäkuu 2011 (5)
- kesäkuu 2011 (3)
- toukokuu 2011 (5)
- huhtikuu 2011 (2)
- maaliskuu 2011 (4)
- helmikuu 2011 (2)
- tammikuu 2011 (5)
- joulukuu 2010 (4)
- marraskuu 2010 (6)
- lokakuu 2010 (5)
- syyskuu 2010 (3)
- elokuu 2010 (2)
- kesäkuu 2010 (3)
- toukokuu 2010 (4)
- huhtikuu 2010 (3)
- maaliskuu 2010 (2)
- helmikuu 2010 (3)
- tammikuu 2010 (6)
- marraskuu 2009 (6)
- lokakuu 2009 (3)
- syyskuu 2009 (4)
- elokuu 2009 (5)
- heinäkuu 2009 (4)
- toukokuu 2009 (5)
- huhtikuu 2009 (3)
- maaliskuu 2009 (4)
- helmikuu 2009 (5)
- tammikuu 2009 (4)
- joulukuu 2008 (3)
- lokakuu 2008 (2)
- syyskuu 2008 (6)
- elokuu 2008 (6)
- heinäkuu 2008 (1)
- kesäkuu 2008 (1)
- huhtikuu 2008 (1)
- helmikuu 2008 (3)
- tammikuu 2008 (2)
- marraskuu 2007 (2)
- lokakuu 2007 (5)
- syyskuu 2007 (2)
- elokuu 2007 (3)
- heinäkuu 2007 (1)
- kesäkuu 2007 (5)
- toukokuu 2007 (1)
- maaliskuu 2007 (3)
- helmikuu 2007 (3)
- tammikuu 2007 (3)
- joulukuu 2006 (1)
- marraskuu 2006 (3)
Meta
No Responses Yet to “Suomalaisten koululaisten digitaalisen median käyttö (esitys + tilastoja)”