Algoritmit ja kuplat – voiko somesta enää löytää kultajyviä? (esitys)

08Lok20

Pidin maanantaina puheenvuoron Mediakasvatuskeskus Metkan järjestämässä Oivallus -seminaarissa. Koronatilanteen vuoksi tapahtuma järjestettiin kokonaan verkossa. Linjoilla olikin mukavat 140 osallistujaa. 🙂

Esitykseni aiheena oli nettijättien kuten Googlen ja Facebookin tekemä datankeruu, some- ja verkkopalvelujen algoritmit sekä niiden synnyttämät kuplat. Lähestyin teemaa serendipiteetin eli ns. ”onnekkaiden sattumien” näkökulmasta – jaettuna tiedolliseen ja sosiaaliseen serendipiteettiin.

Algoritmit vaikuttavat jo monella tavalla sosiaalisiin yhteyksiimme ja saamaamme tietoon. Ne vaikuttavat mm. seuraaviin:

  • Mainokset
  • Hakutulokset
  • Uutiset
  • Somesisällöt (ja jopa keskusteluketjut somepalveluissa)
  • Suositellut ihmiset
Profilointidata vaikuttaa algoritmien kautta, millaista tietoa ja suosituksia saamme verkko- ja somepalveluissa. Tämä luo niin tiedollisia kuin sosiaalisiakin kuplia.

Koska algoritmien vaikutus on näin moninainen ja laaja, olisi pikemminkin puhuttava monista erilaisista kuplista kuin vain siitä, että olemme ”kuplassa” (jolla yleensä viitataan sosiaalisissa verkostoissa syntyviin kupliin).

Jotain toivoakin sentään vielä on. Siitä lisää esitykseni loppupuolella:



One Response to “Algoritmit ja kuplat – voiko somesta enää löytää kultajyviä? (esitys)”


  1. 1 Algoritmit sosiaalisessa mediassa - Viestintä-Piritta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: