Sosiaalisen median opetus ja käyttö opetuksessa (kirjankappale)

24Elo18

kansi-blogiinMediakasvatuksesta ei ole julkaistu ainuttakaan kirjaa liikaa, joten oli hienoa, kun sain kutsun tulla kirjoittamaan Mediakasvatuksen käsikirjan (toim. Veera Willman, Unipress, 2018)  uuteen versioon kappaleen sosiaalisesta mediasta ja opetuksesta. Kyseessä on mitä enimmissä määrin teos, jota ei olisi syntynyt ilman aiheeseen vihkiytyneiden halua tehdä se.

Lyhyesti sanottuna pyrin vastaamaan tekstissäni kahteen kysymykseen:

  1. Mikä on sosiaalisen median paikka opetuksessa ja mitä siihen sisältyy?
  2. Miten sosiaalista mediaa käytetään opetuksessa?

Aihe oli sikäli haastava, että se tuntuu olevan liikkeessä jatkuvasti. Koin kirjoittaessa itseni akrobaatiksi, kun yritin sovittaa yhteen muun muassa seuraavia teemoja:

  • Opetussuunnitelmien vaatimukset mm. tieto- ja viestintätekniikan osaamisesta ja miten sosiaalinen media liittyy siihen
  • Nuorten sosiaalisen median käytöstä nousevat tarpeet opetukselle
  • Monilukutaito, somen tekstilajit, lähdekriittisyys
  • Nk. tulevaisuuden taidot
  • Viestintä-, yhteistyö ja verkostoitumistaidot
  • Oppiminen yksin ja yhdessä, yhteisöllinen tiedonrakentelu, pedagogiset mallit, ml. käytännön oppimismalli
  • Sosiaalisen median yhteisöllisyyden muodot
  • Sosiaalisen median palvelut, joita voidaan käyttää opetuksessa
  • Käytännön vinkkejä ja harjoituksia edellä mainituista opetukseen

En tiedä, että näitä teemoja olisi aiemmin missään tekstissä pyritty katsomaan kokonaisuutena. Ehkä onkin, mutta sellaista ei minulla ollut käytettävissäni. Pyrin parhaani mukaan nivoamaan nämä usein erillisinä asioina tarkastellut palaset yhteen. Lopputulos jää luonnollisesti lukijoiden arvioitavaksi.

Luvun viimeinen kappale tiivistänee näkökulmani:

Sosiaalisen median taitoja arvioitaessa huomio kiinnittyy kykyyn ymmärtää erilaisia sosiaalisen median ympäristöjä, sisältöjä ja niihin liittyviä merkityksiä. Sosiaalisen median taitojen ja monilukutaidon syvällinen oppiminen ja ymmärrys näkyvät konkreettisesti siinä, kuinka paljon ja monipuolisesti oppija tunnistaa ja osaa selittää sisältöön, sen tekijään ja sosiaaliseen kontekstiin liittyviä seikkoja, merkityksiä ja niiden välisiä yhteyksiä. Lopulta sosiaalisen median osaaminen näkyy kykynä toimia taitavasti sosiaalisessa mediassa ja käyttää sitä tarkoituksenmukaisin menetelmin vapaa-ajalla, opiskelussa ja erilaisissa työtehtävissä.

Valitettavasti kirja ei ole vielä löytänyt paikkaansa kaikista kirjastoista. Joten jos kirjaa ei hyllystä löydy, kannattaa tehdä hankintapyyntö kirjastolle tai tilata oma kappale verkkokaupasta.

Kustantajan luvalla julkaisen oman lukuni tässä:

Avaa julkaisu SlideSharessa

Avaa julkaisu Dropboxissa (PDF)



No Responses Yet to “Sosiaalisen median opetus ja käyttö opetuksessa (kirjankappale)”

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: