Näkökulmia oppimisen arviointiin + kuva käytännön oppimismallista

19Huh18

Näkökulmiaoppimisenarviointiin

Pidin tiistaina koulutuksen Lapin yliopistolla oppimisen arvioinnista. Yllä on tällä viikolla TET-harjoittelussa olevan tyttäreni tekemät visuaaliset muistiinpanot koulutuksesta.

Kokosin esitykseen muutamia näkökulmia arvioinnista:

  • Arviointikulttuurin tyypillisiä haasteita (ns. perinteinen arviointi)
  • Hyvän arvioinnin perusteita
  • Palautteen antaminen
  • Arviointi ymmärtävässä oppimisessa
  • Yhteisöllisen oppimisprosessin arviointi

Avaa esitys SlideSharessa

Esityksessä sivuan nk. käytännön oppimismallia, josta kirjoitin ensimmäisen kerran vuonna 2013. Myöhemmin olen kirjoittanut siitä mm. Open somekirjassa (2017).

Kyse on ymmärtävän ja yhteisöllisen oppimisen yleisestä oppimismallista, jossa oleellista on prosessimainen työskentely. Oppimisen prosessimaisuus/syklisyys mahdollistuu vastavuoroisella työskentelyllä, joka sisältää arviointia. Oppijat voivat arvioida ryhmässä toistensa työtä ja opettaja voi antaa palautetta ryhmälle ja/tai yksittäisille oppijoille. Tätä kautta oppimisessa päästään vielä entistä syvemmälle ja pidemmälle.

Esityksen slidessä nro 19 on uusi piirros, joka kuvaa, miten käytännön oppimismallin on tarkoitus tukea tiedonrakentelu- ja oppimisprosessia sekä yksittäisen oppijan että ryhmän osalta:

kaytannon-oppimismalli-2018

Kuvaa saa lainata lähde mainiten.



No Responses Yet to “Näkökulmia oppimisen arviointiin + kuva käytännön oppimismallista”

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: