Tärkein some-palvelusi

05Jou16

Sosiaalisen median palvelut voi jakaa kolmeen ryhmään sen mukaan, miten tärkeiksi ne koetaan.

Ensin tulevat avoimet some-palvelut, joiden kautta löydetään kiinnostavia sisältöjä. Näistä ylivoimaisesti suosituin on YouTube. Sitä käyttävät lähes kaikki, mutta aniharvat julkaisevat itse videoita. Useimmille YouTube on viihdesivusto. Hauskaa, muttei kovin tärkeää.

Toisena tulevat puolijulkiset sosiaalisen median palvelut, joita käytetään verkostoitumiseen muiden käyttäjien kanssa johonkin aihepiiriin liittyen – tai vain kiinnostavien ihmisten ja sisältöjen seuraamiseen. Esimerkkejä tästä ovat Twitter, Instagram, LinkedIn ja tietenkin Facebook.

Kolmantena tulevat pienen piirin some-palvelut, jotka ovat kokonaan tai osittain ei-julkisia. Niiden tarkoitus on yhteydenpito kaveri- ja tuttavapiirin sekä erilaisten suljettujen ryhmien kesken. Alkujaan tämä oli Facebookin leipälaji, mutta sen muututtua yhä enemmän yleiseksi verkostoitumispalveluksi, on tilalle tullut muita.

Mitä tärkeämpi some-palvelu käyttäjälleen on, sitä tarkemmin valikoidaan, kenen kanssa sen kautta viestitään – kuka päästetään lähelle. Siksi tärkeimpien ihmissuhteiden hoitaminen keskittyy eri some-palveluihin kuin verkostoituminen. Tärkeimpiä viestejä ei lähetetä julkisesti, vaan some-palveluissa, joiden koetaan olevan sekä henkilökohtaisia että luotettavia.

Voi syystäkin huomauttaa, että verkostoituminen ja julkisen profiilin rakentaminen ovat eri tavalla tärkeitä kuin yhteydenpito ystävien kesken. Mutta jos mietit, kummasta luopuisit viimeiseksi, on tärkeysjärjestys selvä.

some-piirit-dunbar

Tällä hetkellä käytetyin suljettujen piirien viestintään keskittyvä sosiaalisen median palvelu Suomessa on WhatsApp. Sen kautta hoidetaan perheiden sisäisiä keskusteluja, kaveripiirien kuulumisia sekä koululuokkien, harrastusporukoiden ja vaikkapa erilaisten yhdistysten hallitusten viestintää. WhatsAppin vahvuus on käytön helppous: riittää, kun asentaa sovelluksen kännykkään – ei tarvita profiilin luomista, verkoston rakentamista tai halukkuutta tykätä toisten julkaisuista.

Tuoreen Some ja nuoret 2016 -kyselyn mukaan 88 % 13-29-vuotiaista vastaajista käytti WhatsAppia, mikä tekee siitä suosituimman some-palvelun nuorten keskuudessa. Helppoutensa vuoksi WhatsApp on laajassa käytössä myös ikähaitarin toisessa päässä: jo kolmannes 50-65-vuotiaista käyttää sitä. Tällä hetkellä WhatsAppilla on yli kaksi miljoonaa suomalaiskäyttäjää, ja lienee vain ajan kysymys, milloin se saavuttaa Suomen suosituimman some-palvelun Facebookin.

Toisinaan törmää siihenkin, että WhatsAppia ei pidetä sosiaalisen median palveluna. Moni kokee sen tekstiviestin korvaajana, mutta ryhmätoiminnot, vahva vuorovaikutteisuus ja palvelun kautta jaetut sisällöt tekevät WhatsAppista ilman muuta some-palvelun.

On kuitenkin eräs some-palvelu, jonka käyttö keskittyy vielä WhatsAppia voimakkaammin parhaiden kavereiden viestintään: nimittäin Snapchat. Snapchatia tuodaan monesti esiin julkisten my story -julkaisujen vuoksi, mutta sen yksityisviestit keskittyvät tyypillisesti muutaman tärkeimmän ihmisen piiriin. Snapchat on tällä hetkellä erityisesti alle 18-vuotiaiden suosiossa, mutta se on hyvää vauhtia yleistymässä. Yhä useammalle Snapchat on kaikkein tärkein some-palvelu.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Mikrobitissä lokakuussa 2016 (ilman yllä olevaa kuvaa)

Mainokset


No Responses Yet to “Tärkein some-palvelusi”

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: