Kallista Swarovskin timantein koristeltua Electrolux Ergorapido -imuria markkinoidaan halpamaisin keinoin somessa

08Dec15

Sisältömarkkinointi on sosiaalisessa mediassa kuuma käsite juuri nyt – vaikkakaan ei uusi. Moni on saanut viime päivinä hyvät naurut tapauksesta, jossa Electrolux on valjastanut muoti- ja lifestyle-bloggaaja Metti Forssellin markkinoimaan blogissaan Swarovskin timantein koristeltua Ergorapido-imuria. Yrityksen suosiollisella avustuksella bloggaaja järjesti luxus-illalliset ystäväpiirilleen ja luonnollisesti illan kohokohtana tuntuu olleen IMUROINTI TIMANTTI-IMURILLA. Eihän siinä toki mitään – pidän minäkin imuroinnista. 🙂

Sisältömarkkinoinnille uskolliseen tapaan bloggaaja kehuu imuria, linkittää imurin verkkokauppasivulle ja julkaisee lukuisia kuvia imurista. Tämä on sinänsä ok, sillä bloggaaja kertoo avoimesti, että kyse on (kaupallisesta) yhteistyöstä Electroluxin ja Laatukorun kanssa. Tältä osin siis toteutuu Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje, että bloggaajayhteistyössä tapahtuvassa markkinoinnissa on voitava tunnistaa, kenen lukuun markkinointi tapahtuu.

Jotta tapaus varmasti herättäisi huomiota, on blogikirjoituksen yhteyteen liitetty markkinointiarpajaiset, joihin voi osallistua kommentoimalla blogia. Tässä kuvalainaus kyseisestä kohdasta (otettu 8.12.2015) – ihan sitäkin varten, jos se vaikka ”sattuisi” tuolta blogikirjoituksesta myöhemmin katoamaan:

Electroluxin Swarovskin timantein koristellun Ergorapido-imurin blogimarkkinoinnissa ja arvonnassa rikotaan selvästi Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeita

Tekstissä sanotaan:

Electolux haluaakin tarjota nyt blogini lukijoille mahdollisuuden voittaa itselleen tämä upea Swarovski imuri. Kyseinen imuri on itseasiassa todella ainutlaatuinen, sillä niitä tulee Suomeen myyntiin ainoastaan noin 300 kappaletta. Itsellesi voit voittaa tällaisen imurin kommentoimalla tämän postauksen kommenttiboxiin ja kertomalla miksi Swarovski imuri sopisi täydellisesti juuri sinun kotiisi. Muistathan jättää myös sähköpostiosoitteesi kommenttikenttäään (ei näy kommentissa muille lukijoille), jotta voin tarvittaessa olla sinuun yhteydessä.

Metti Forssell on ilmoittanut arvonnasta myös Instagram-tilillään:

En ihmettelisi, vaikka blogikirjoitusta ja arvontaa olisi mainostettu muissakin Forssellin some-kanavissa. Näissä nyt ainakin.

Blogitekstin mukaan arvonnan ”tarjoaa” (pikemminkin: käyttää bloggaajan some-presenssiä mainontaansa) siis Electrolux, ei bloggaaja Metti Forssel. Hyvä niin, sillä kaikki ei ole täysin kunnossa tämän arpajaisen osalta.

Nimittäin silloin, kun yritys järjestää – tai antaa jonkun muun järjestettäväksi – markkinointiarpajaiset, siinä tulisi noudattaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeita arvonnan järjestämisestä. Ohjeiden mukaan arvonnan yhteydessä tulee esittää sen säännöt ja arvontaan osallistuvien on voitava ilmaista, saako heidän yhteystietojaan käyttää suoramarkkinointiin. Tässä tapauksessa kumpikaan näistä ei toteudu.

Käytännössä kukaan arvontaan osallistunut ei tiedä, millä säännöillä arvonta tehdään, milloin ja miten se tehdään, miten ja kenen toimesta heidän tietojaan (sähköpostiosoitetta) käytetään, tuleeko mahdolliselle voittajalle jonkinlaisia toimituskuluja, kuka vastaa arpajaisverosta jne. 

Kyse on niin epämääräisestä arvonnasta, että voiko osallistuja tietää, että koko palkintoa edes arvotaan? 

Paremmaksi varmuudeksi tarkistin ennen tätä kirjoitusta tulkintani Kilpailu- ja kuluttajavirastolta Twitterissä. Tässä heidän selvääkin selvempi vastauksensa:

On tietenkin sekin mahdollisuus, että Electrolux on ohjeistanut bloggaajaa asiallisesti, mutta bloggaaja ei ole ohjetta noudattanut. Joka tapauksessa pitäisin asiasta vastuullisena nimenomaan Electroluxia – ei yritys voi vastuuta kokonaan bloggaajallekaan sysätä, joka ei ole missään mielessä markkinoinnin asiantuntija.

Ei näin, Electrolux! Koko yrityksestä, sen moraalista ja tuotteestakin jää tämän perusteella erittäin huono maku suuhun. Tässä on vedätetty yhtälailla bloggarikumppania että yleisöä erittäin halpa-arvoisella tavalla.😦

 

P.S. Lisää nolosta sisältömarkkinoinnista voi lukea Kari Haakanan blogista. Siellä kerrotaan toisesta tapauksesta, jossa puolestaan rikotaan selvästi markkinoinnin tunnistettavuutta (korjaus 9.12.2015: markkinoinnin tunnistettavuutta ei ko. tapauksessa rikota, sillä kirjoituksen alussa on maininta: ”Kaupallinen yhteistyö: Lotus” – se vain oli jäänyt allekirjoittaneelta huomaamatta, pahoittelut!).



8 Responses to “Kallista Swarovskin timantein koristeltua Electrolux Ergorapido -imuria markkinoidaan halpamaisin keinoin somessa”

  1. Aika perus lifestyle-blogimeiningiltä näyttää.

    Jos nyt jokin asia tässä hommassa laittoi mietityttämään, niin se, että kuinka tarpeellista kaikenlainen sääntely näille online arpajaisille on (en edes viitsi puuttua arpajaisveron järjettömyyteen, joten jätetään se sikseen). Esimerkiksi ulkomaisilla YouTube kanavilla sekä blogeilla olen osallistunut milloin mihinkin arpajaisiin, yleensä ei ole mitään paikallisia suuria sääntöjä, vero-ilmoituksia tai muutakaan näissä. Voittojakin olen Suomeen kotiuttanut.

    Minulle ei ole minkäänlaista väliä sillä, kuka sen arpajaisen nyt oikeastaan järjestää, kunhan osallistumisohjeet ovat selvät, kaikilla on sama mahdollisuus voittaa, ja voitto tulee perille.

    Kai tällä Suomen sääntelyllä joku voittaa, en vaan tiedä kuka se on. Nytkin tämän ”kohun” takia Electrolux sekä itse blogi on saanut paljon lisää näkyvyyttä, tuskin kohdeyleisöä ainakaan haittaa huonosti informoitu arpajainen, lienee pääasia se, että on arpajaiset. Pahimmassa tapauksessa tästä olisi leivottu #imurigate, joka olisi säikäyttänyt brändien blogiyhteistyöstä vastaavat tahot.

    • 2 Harto

      Ymmärrän hyvin tuollaisenkin näkökulman asiaan, mutta jos lähdettäisiin siitä, että mitään markkinointisääntöjä ei olisi, niin se mahdollistaisi samalla kaikenlaisen huijaamisen markkinoinnissa. Sitä tuskin kukaan haluaa.

      Jos lakiin haluaa vaikuttaa, niin voi vaikka tehdä kansalaisaloitteen sen muuttamiseksi tai lobata kansanedustajia. Muutoin toimitaan lakien, asetusten ja sääntelyn mukaisesti, eikö vain?

  2. 3 kkeronen

    Kiitos jakamisesta. Tällaisia sisältöjä on tullut vastaan yhä useammin nyt kun sisältömarkkinoinninomaisia ilmiöitä on siirtynyt mainontaan. Tällä sisällöllähän ei ole puhtaan sisältömarkkinoinnin kanssa mitään tekemistä.

    Kun yhdistetään kolme täysin eri maailmasta olevaa asiaa yhteen kuten tässä (lkristallit, imuri ja luksusillallinen), kyseessä on tuotesijoittelu, ei sisältömarkkinointi. Tuotesijottelusta ei tule blogissa yhtään sen enempää sisältömarkkinoitia kuin se, että stoori olisi ostettu mainospaikkana. Hyvä yleisöpeitto tosin tällä mentelmällä saadaan melun vuoksi…

    • 4 Harto

      Sikäli kun minä ymmärrän, niin tässä on sisältöä, jolla pyritään markkinoimaan, joten menee mun puolesta ”sisältömarkkinointi” -otsikon alle.🙂 Ei ole mitään syytä rajoittaa sitä pelkästään yrityksen itsensä tekemiin tai pelkästään sen omissa kanavissa julkaistuihin sisältöihin.

  3. 5 Kerttu

    Hei!

    Postaus on herättänyt mielenkiintoista keskustelua. Haluaisin kuitenkin erityisesti kysyä, kuinka ko. postaus on rikkonut markkinoinin tunnistettavuutta? Postaus alkaa sanoilla: ”kaupallinen yhteistyö: Lotus”, jolloin lukija tietää jo ensisilmäyksellä, mistä on kysymys.

    Ystävällisin terveisin, Kerttu

    • 6 Harto

      No, niinpäs onkin maininta jo heti jutun alussa! En ollut huomannut ”pienellä präntättyä”. Pahoittelut siitä! Korjaan kirjoituksestani väitteen, että blogisi rikkoisi markkinoinnin tunnistettavuutta.

      • 7 Kerttu

        Präntti taitaa olla samaa fonttikokoa kuin muukin teksti?😉 Haluaisin tietää, mikä on se syy, että postaukseni on tällaisessa yhteydessä (halpamaiset markkinointikeinot) nostettu esille?

      • 8 Harto

        Juuri tuon virheeni vuoksi.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: