Päätoimittajat olivat väärässä: somen käyttö kasvaa

18Hei13

Sosiaalinen media kasvaa kuin kasvaakinEilen sattui silmiin eräs yllättävä MTV3:n uutinen sosiaalisesta mediasta:

Suomen päätoimittajat uskovat, että sosiaalinen media elää nyt huippukauttaan eikä somen parissa vietetty aika enää lisäänny nykyisestä. Tämä kävi ilmi MTV3:n kyselystä, joka tehtiin kesäkuussa Suomen merkittävimpien tiedotusvälineiden päätoimittajille. Kysely lähetettiin 23:lle, ja kyselyyn vastasi 11 päätoimittajaa.

Vastanneista valtaosa eli seitsemän arvioi, että sosiaalisen median parissa vietetty aika pysyy nykytasolla. Lisäksi yksi oli sitä mieltä, että somen parissa vietetty aika jopa vähenee nykyisestä. Vain kolme päätoimittajaa uskoi, että ihmiset käyttävät jatkossa nykyistä enemmän aikaa sosiaalisen median parissa.

Juttu aiheutti ihmettelevää kommentointia niin Facebookissa kuin Twitterissäkin. Totta kai päätoimittajien täytyy pitää oman mediansa puolia julkisuudessa, mutta ihan näin metsässä ei päätoimittajien luulisi olevan nykyisestä mediamaailmasta.

Kaikki mittarit ja kyselyt puhuvat sen puolesta, että sosiaalisen median käyttö jatkaa edelleen kasvuaan. Tämän osoittaa esimerkiksi Tilastokeskuksen vuosittainen kysely. Alla vertailu kahden viime vuoden tuloksista.

Taulukko: Yhteisöpalvelujen seuraaminen viimeisten kolmen kuukauden aikana (%:ia koko väestöstä)

I 2011 (%) 2012 (%) Muutos (%)
16-24 86 86 0
25-34 78 80 2
35-44 58 58 0
45-54 29 39 10
55-64 15 22 7
65-74 6 10 4
Yhteensä 45 49 4

Lähteet: 2011, 2012. Kyselyt on tehty kummankin vuoden keväällä. Tämän vuoden lukemat julkaistaan toivottavasti pian.

Vuonna 2012 yhteisöpalvelujen käyttö oli siis lisääntynyt koko väestössä 4 %-yksikköä vuodessa. Eniten kasvua oli 45-54-vuotiaissa sekä 55-64-vuotiaissa. Yllä nähtävä 7-10 %-yksikön muutos vuodessa on erittäin merkittävä.

Olen tehnyt tarkempaa analyysia Facebookin suomalaiskäyttäjistä.  Sen mukaan Facebookin käyttö liisäntyi 1,5 vuoden tarkastelujaksolla (22.7.2011-23.2.2013) eniten 40-64-vuotaiden kohdalla.

Tilastokeskuksen vuoden 2012 tutkimuksesta käy ilmi myös sosiaalisen median käytön lopettaneiden määrä. Taulukossa on mukana vastaajat, jotka olivat käyttäneet somea viimeisen 3 kk:n aikana:

Ikä Lopettanut yhteisöpalvelujen seuraamisen (%)
16-24 0
25-34 0
35-44 0
45-54 1
55-64 2
65-74 2
Miehet 1
Naiset 0
Yhteensä 0

Kyseessä on Tilastokeskuksen ns. perustilastot suomalaisten sosiaalisen median käytöstä ja koko väestön huomioivana vuosittaisena kyselytutkimuksena tietääkseni ainoa laatuaan. Siksi ihmettelen, ettei näitä lukuja ole päätoimituksissa seurattu. Jos asiaan haluaa yhtään perehtyä, näihin tilastoihin törmää nopeasti.

Jos näiden perusteella ennakoidaan tulevaisuutta, niin:

  • Sosiaalisen median käyttö lisääntynee jatkossakin eniten vanhemmissa ikäryhmissä, koska nuorista kaikki kynnelle kykenevät käyttävät jo somea
  • Sosiaalisen median käyttö lisääntynee koko väestössä myös siksi, että nuoret vanhenevat
  • Sosiaalisen median käytön lopettaa vain jokunen harva 45-74-vuotias mies

Saman voi tietysti havaita ”kurkistamalla ulos ikkunasta”. 😉

Mitä tämä kertoo päätoimittajista?

Mistä kummasta johtuu, että päätoimittajilla – ainakin enemmistöllä – on niin erilainen näkemys sosiaalisesta mediasta kuin mitä tilastot kertovat? Helppo vastaus on, että somen käytön kasvu on hidastunut siitä, mitä se oli hurjimmillaan muutama vuosi takaperin, jolloin sosiaalinen media oli uusi juttu. Kasvun hidastuminen ei kuitenkaan tarkoita vähenemistä.

Toiseksi päätoimittajat edustavat yleensä ikähaarukoiden varttuneempaa puolta, mikä vaikuttaa hieman siihen, miten he sosiaalisen median näkevät. Vaikka peräti ”seitsemän yhdestätoista kertoi käyttävänsä päivittäin sekä Twitteriä että Facebookia”, niin suurin osa yli 50-vuotiaista ei kuitenkaan näin tee. Jos suurin osa ikätovereistasi ei käytä somea, niin on helppo luulla, että somen käyttö ei lisäänny. Somessa jokainen näkee vain sen, mitä hänen verkostonsa hänelle näyttää, ja tämä on omiaan vääristämään kuvaa todellisuudesta.

Kolmanneksi joku voisi huomauttaa, että päätoimittajat ovat tarkoin valikoitunutta väkeä ja sosiaalinen media perinteisen median pahin uhka tällä hetkellä.

Mainokset


One Response to “Päätoimittajat olivat väärässä: somen käyttö kasvaa”


  1. 1 Perinteisen median ongelmat – netin syytäkö vai itseaiheutettua? | LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: