Mainos on mainos, vaikka blogissa julkaisisi

22Lok12

YLE nosti tänään uutisessaan ja suoralla linjallaan esille blogeissa tapahtuvan yhteistyön mainostajien kanssa sekä piilomainostamisen.

Tai oikeammin aiheen nosti tällä kertaa esille Helene Auramo ”Blogimaailma on mainostajien villi länsi” -kirjoituksessaan M&M:ssa. Auramo peräänkuuluttaa mainostajien vastuuta, jotta nuorten bloggaajien tietämättömyyttä ei käytettäisi hyväksi. YLE jatkaa tätä keskustelua.

Lyhyesti:

Jos bloggaajalle maksetaan kirjoituksestaan tai esim. kuvien/videoiden julkaisusta rahaa tai tuote-/palvelulahjoja, niin kyse on maksetusta mainoksesta. Ja tämä pitää tuoda esille blogikirjoituksen yhteydessä – muuten kyse on kielletystä piilomainonnasta.

Sama muuten koskee mitä tahansa netissä julkaistua kirjoitusta, kuten vaikkapa keskustelufoorumille kirjoitettuja yritysten ja tuotteiden kehuja, tai Facebookissa jaettua YouTube-videota jne. Blogit ovat vain osa isompaa ongelmaa.

Bloggaajien ja nettikeskustelijoiden mielipiteiden lisäksi mainostajat ostavat linkityksiä. Linkityksethän ovat arvokkaita, koska ne tuovat paitsi suoria kävijöitä, myös nostavat yrityksen sivuston sijaintia korkeammalle Googlen hakutuloksissa.

Itse olen saanut esimerkiksi tällaisen ehdotuksen (yritysten ja henkilöiden nimet poistettu, koska tässä tapauksessa ei tapahtunut mitään laitonta):

Hei!

Autamme suomalaista [yritys] näkymään paremmin hakukoneissa. Heidän valikoimissaan on paljon verkko-aiheisia lehtiä, ja koska blogissasi käsitellään samaa aihepiiriä, ajattelin että olisit kiinnostunut linkittämään [yritys] sivulle http://%5Bosoite poistettu]. Mikäli valikoimassa löytyy jokin parempi blogiisi liittyvä kategoria, niin sekin tietysti sopii.

Yhteistyöstä [yritys] tarjoaa 80€ arvoisen vapaavalintaisen lehtitilauksen käyttöösi. Linkkiä vastaan voit saada lehtitilauksen itsellesi tai vaihtoehtoisesti hankkia blogillesi lisää lukijoita järjestämällä esimerkiksi kilpailun jossa palkintona lehtitilaus.

Kiinnostaisiko tällainen yhteistyö?

Terveisin
[yritys]

Tähän tarjoukseen en tarttunut. Jos olisin tarttunut, minun olisi pitänyt linkin yhteydessä ilmoittaa, että kyse on mainoksesta. Tietenkin joku voi tähän sanoa, että mitä turhaa niuhotan, kun voisinhan ”ihan muuten vain” tehdä saman linkityksen ja ottaa bonuksena tarjotun palkkion. Niin epäilemättä moni tekeekin, mutta siinä tulee pettäneeksi sekä itseään että blogin lukijoita.

Loppujen lopuksi piilomainonnassa menettää sen, mitä lukijat arvostavat: riippumattoman ja rehellisen mielipiteensä. Ennen pitkään se näkyy läpi, ja menetät paitsi lukijasi myös itsekunnioituksesi jo ennen sitä.

Toinen omakohtainen esimerkki löytyy kirjoituksestani Nokia Lumia 800:sta. Sain Nokialta kännykän koekäyttöön ja kirjoitin siitä blogiini. Tämän (lue: yhteistyön mainostajan kanssa) tuon esille heti ensimmäisessä lauseessa. Tässä siis esimerkki bloggaajan ja tuotevalmistajan yhteistyöstä, joka ei ole piilomainontaa.  Nokia ei muuten koskaan edes esittänyt toivetta, että kirjoittaisin Lumiasta blogissani, vaikka epäilemättä blogi oli syy, miksi sain Lumian kokeiltavaksi. Myöskään kirjoituksen kriittiseen sävyyn ei tullut negatiivista palautetta Nokialta, päinvastoin. Rahaa ei tässä tapauksessa tarjottu.

Hyvät ohjeet bloggaajien ja mainostajien yhteistyöhön löytyy ainakin Indiedays-sivustolta:

Mainonta

– Bloggaajalla on sananvapauteen perustuva oikeus kertoa omat mielipiteensä tuotteista ja palveluista.
– Bloggaaja ei ole velvollinen kirjoittamaan markkinointitarkoituksessa hänelle lähetetyistä tuotteista blogissaan, ellei hän ole erikseen sopinut siitä tuotteiden lähettäjän kanssa.
– Suomen lain mukaan mainos on oltava vaivattomasti tunnistettavissa mainokseksi. Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun sisältöön.
– Jos bloggaaja on saanut mainostajalta tuotteen tai palvelun ilmaiseksi ja hän kirjoittaa siitä blogissaan, on kyseessä mainos. Samoin jos bloggaaja on saanut mainostajalta kirjoituksesta rahallisen tai muun palkkion, on kyseessä mainos.
– Jos blogikirjoitukseen sisältyy mainos, siitä on kerrottava lukijoille. Sen voi tehdä esimerkiksi toteamalla, että on saanut tuotteen ilmaiseksi tai lainaan, tai että osallistuu mainostajan markkinointikampanjaan.

Alaikäisiin kohdistuvassa mainonnassa pitää olla vieläkin varovaisempi. Se tarkoittaa, että jos sivuston kohderyhmään kuuluu alaikäisiä, niin mainokset pitää erottaa mainoksiksi tarkemmin kuin aikuisille suunnatuilla sivustoilla. Otteita Kuluttajaviraston ohjeista:

Internet mainonnan ohjeiden mukaan markkinointi on toteutettava sellaisessa muodossa, että kohdeikäryhmälle ei jää epäselväksi, että kyse on markkinoinnista. Tosiasiassa lapset ja nuoret pitävät usein uusista markkinoinnin muodoista, mutta ovat epävarmoja ja tietävät hyvin vähän siitä, että uusilla mainonnan muodoilla on myyntitarkoitus.

Ohjeiden mukaan Elinkeinonharjoittajien olisi otettava huomioon kohderyhmän kypsyystaso ja pitäydyttävä käyttämästä hyväkseen lasten ja nuorten kokemuksen puutteesta johtuvaa luontaista hyväuskoisuutta. Markkinoinnille (jonka kohteena ovat lapsille tarkoitetut tuotteet ja tuotemerkit) ei saisi antaa pelin, leikin tai puuhasivun muotoa eikä tällaista markkinointia saisi myöskään yhdistää peleihin, leikkeihin tai puuhasivuihin. Pelejä yms. ei liioin saisi keskeyttää mainosviesteillä.

Lapsia ja nuoria ei saisi kehottaa ostamaan tavaroita tai tekemään muita sopimuksia Internetin välityksellä. Alaikäinen ei voi tehdä sellaista sitovaa, tavaroiden tai palvelujen ostoa tai tilausta koskevaa sopimusta, johon liittyy velkasitoumus. Tällaisissa tapauksissa sopijapuolena ja maksuvelvollisena voi toimia ainoastaan lapsen huoltaja tai vanhempi. Markkinoinnin kohdistuessa lapsiin elinkeinonharjoittaja vastaa laajemmin siitä, että markkinoinnista ja sopimusehdoista käyvät riittävän selvästi ilmi tarpeelliset tiedot kuten esim. hinta ja tavaran luonne sekä se, että lapset eivät ole sopimuskelpoisia.

Lisää aiheesta:



One Response to “Mainos on mainos, vaikka blogissa julkaisisi”

  1. Hyvä kirjoitus. Kirjoitin aiheesta myös omassa blogissani noin vuosi sitten: http://www.ilmestykset.net/2011/11/blogaaja-vai-mainospelle/


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: