Google+ on yhteisöpalvelujen kummajainen

21Maa12

Google on netin jättiläinen, joka tunnetaan maailman suosituimmasta hakukoneesta, Gmail-sähköpostipalvelusta sekä Google dokumentit -verkkosovelluksesta. Sosiaalisen median palveluissa Googlella ei kuitenkaan ole ollut haastajaa netin toiselle jättiläiselle, Facebookille. Tämän aukon paikkaamiseksi Google avasi kesäkuussa 2011 uuden yhteisöpalvelunsa Google+:n.

Plussaa käytetään samoilla käyttäjätunnuksilla kuin muitakin Googlen palveluja, minkä on arveltu tuovan sille nopeasti runsaasti käyttäjiä. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaan Google+:n käyttäjämäärä on viimeisen lokakuussa julkaistun tiedon mukaan noin 40 miljoonaa. Vastaavasti Facebookilla on yli 800 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.

Google+:n käyttö on helppo aloittaa kirjautumalla mihin tahansa Googlen palveluun ja klikkaamalla yläpalkista linkkiä “+Sinä”. Palvelun osoite on plus.google.com. Palvelun ikäraja on tätä kirjoittaessa 18 vuotta, mutta se tulee laskemaan lähiaikoina 13 vuoteen.

Google+ vaikuttaa aluksi samanlaiselta kuin Facebook. Selvin ero on mainosten loistaminen poissaolollaan. Muiden yhteisöpalvelujen tapaan Google+:n tärkein toiminto on julkaista omia sisältöjä ja seurata oman verkostonsa lähettämiä viestejä, linkkejä, kuvia, videoita ja muita sisältöjä. Google+ sisältää myös yritysten sivuja, mutta niiden merkitys on jäänyt vielä pieneksi. Lisäksi Google+ tarjoaa mm. pelejä ja kätevän Hangout-ryhmävideochatin.

Facebookiin verrattuna plussan ominaisuuksissa ei ole merkittävää eroa suuntaan tai toiseen. Plussa tarjoaa siten varteenotettavan vaihtoehdon – etenkin jos haluaa aloittaa verkostoitumisen uudestaan puhtaalta pöydältä uusien ihmisten kanssa ilman sukulaisia ja vanhoja koulukavereita. Useimmille käyttäjille tuntuu kuitenkin riittävän yksi yhteisöpalvelu, eikä Google+ ainakaan vielä kilpaile samassa sarjassa Facebookin kanssa.

Google+:n kummallisuus on tavassa, jolla käyttäjät muodostavat sosiaalisia verkostoja. Facebookissa käyttäjät voivat olla toistensa ystäviä sekä seurata julkisia käyttäjäprofiileja. Plussassa vastaavia toimintoja ei ole, vaan verkosto muodostuu piireistä (engl. circles). Piirit ovat ikään kuin kaverilistoja: jokainen käyttäjä voi muodostaa omat piirinsä ja lisätä niihin haluamansa käyttäjät. Esimerkiksi perheenjäsenet ja satunnaiset nettitutut voi laittaa omiin piireihinsä. Tätä voitaisiin kutsua myös muiden käyttäjien “täggäämiseksi”, ja on mahdollista, että Google tulee käyttämään näin saamaansa tietoa hyödyksi myös hakukoneessaan.

Piirien merkitys ei ole muiden käyttäjien seuraaminen, vaan se, että käyttäjä ilmoittautuu jakamaan omia julkaisujaan piireihinsä kuuluville käyttäjille. Kuten arvata saattaa, piireihin lisätään käyttäjiä huomattavasti matalammalla kynnyksellä kuin mitä pyydetään kaveriksi Facebookissa tai aletaan seuraamaan Twitterissä. Google+ vetoaa siis käyttäjien tarpeseen tyrkyttää omia sisältöjään muille. Käytännössä piirit kuitenkin merkitsevät myös muiden käyttäjien seuraamista, sillä palvelu näyttää omien piirien julkaisut heti etusivulla. Muiden käyttäjien julkaisuja voi jakaa eteenpäin ja kommentoida, ja keskustelut ovatkin plussan parhaita puolia.

Google+:n kuvienjako-ominaisuuksia on pidetty yleisesti parempina kuin Facebookin vastaavia, ja ehkä juuri siksi se onkin onnistunut keräämään käyttäjikseen runsaasti valokuvaajia. Tämän ja nopean “piirittämisen” tuloksena saattaa huomata oman etusivunsa täyttyvän mitä erilaisimmista kuvista. Käyttäjien poistaminen piireistä on onneksi yhtä helppoa kuin lisääminen. Loppujen lopuksi tärkeää ei olekaan verkoston laajuus vaan se, mitä verkostosi sinulle tarjoaa.

Pohdittavaksi mediatunnilla:
– Mitä etuja ja haittoja näet tavassa, jolla käyttäjät verkostoituvat Google+:ssa?
– Millaisina näet Google+:n mahdollisuudet haastaa Facebookin?
– Mikä voisi olla syynä siihen, että yritykset eivät vielä ole hyödyntäneet Google+:aa samassa mittakaavassa kuin Facebookia?
– Miten erilaisten verkkopalvelujen ominaisuudet mielestäsi vaikuttavat niiden käyttötapoihin ja saamaan suosioon?
– Mitä voit lukea kirjoittajan mielipiteistä “rivien välistä”?

Kirjoitus on julkaistu lasten ja nuorten mediakulttuurin Peili -lehden numerossa 1/2012. (Kirjoitettu 31.1.2012)

Advertisements


24 Responses to “Google+ on yhteisöpalvelujen kummajainen”

  1. Eikös se ikäraja jo ole 13? Mä ainakin tiedän yhden alle 18 veen joka ilmoitti ikänsä oikein ja on g+:assa.

    http://support.google.com/plus/bin/answer.py?hl=en&answer=1350409

    • 2 Harto

      Totta. Olisiko tuo muuttunut tämän kuukauden alussa – en muista varmasti. Kirjoituksen jätin lehdelle tammikuun viimeisenä päivänä. Tässä taas näkyy, miten printti on hidas media ja juttu voi olla osittain vanhentunut, kun lehti tulee painosta.

      • 3 howh

        Käsittääkseni Google+ on nykyään avoin kaiken ikäisille. Lasten tilit on paljon rajoitetumpia kuin aikuisten. Ei pysty esim käymään videokeskusteluita tuntemattomien kanssa tai kirjoittamaan julkisesti.

      • 4 Harto

        Tosiaan ikäraja on nyt 13 vuotta eli sama kuin Google-käyttäjätunnuksen luonnissa. Alaikäinen tarvitsee aina vanhempansa luvan (samoin kaikissa muissakin nettipalveluissa, koska rekisteröitymisessä joutuu hyväksymään palvelun sopimusehdot ja sopimuksen voi tehdä Suomen lain mukaan vain täysi-ikäinen). Muissa Googlen palveluissa käytön ikäraja on 18 vuotta.

  2. 5 someilija

    Olen vähän huvittuneena seuraillut miten Googlen edustajien ja median toimittajien näkemykset koko hommasta on ihan eri planeetoilta.

    Googlen työntekijät ovat plussailleet esimerkiksi tätä artikkelia.
    http://thenextweb.com/socialmedia/2012/03/08/for-the-last-time-lets-all-say-it-together-google-is-not-a-social-network/

    Kun taas mediassa puhutaan vain kilpailusta facebookin kanssa.

    • 6 Harto

      Hyvä pointti. Tuota vastakkainasettelua Facebookin kanssa olen yrittänyt toppuutella monelle toimittajalle ja tässäkin jutussa, sillä Google+ ei millään mittarilla ole Facebookin kilpailija. Sehän vaatisi vähintään satojen miljoonien käyttäjämääärän.

      Toinen on sitten tuo, että onko Google+ sosiaalinen verkosto vai ei. Ainakin se on yhteisöpalvelu siinä missä Facebookkikin ja käyttäjien piirisuhteista syntyy sosiaalinen verkosto – tosin todella monimutkainen, koska piirien merkitys voi olla mikä tahansa. Lisäksi on sitten tuo kummallisuus, että Google+:n piirit eivät merkitse seuraamista, vaan sitä, että haluaa jakaa jotakin piirilleen. Tästä olen kirjoittanut lisää täällä: https://harto.wordpress.com/2011/10/26/google-vesitti-sosiaalisten-verkostojen-perusidean/

      Tuo linkittämäsi kirjoitus selittää paljon, kiitos! 🙂

      Edit: Ja sitten on vielä kysymys siitä, onko Google+ onnistunut (/onnistumassa) vai ei. Jos se on Googlen palvelujen ”sosiaalinen taso”, jonka on tarkoitus tarjota kaikille Googlen sadoille miljoonille käyttäjille jotain uutta ja sosiaalista, niin onnistuminen tarkoittaisi tietenkin sitä, että Googlen käyttäjät myös käyttäisivät plussaa. Jos katsotaan paria mittaria, niin:
      1) Verrattuna muihin Googlen palveluihin, plussan käyttö on ollut laskussa ainakin viimeiset 3 kk Alexa.com:in tilastoissa: http://www.alexa.com/siteinfo/google.com (Where Visitors Go on Google.com -lista)
      2) USA:ssa Google+:n käyttäjämäärä notkahti helmikuussa Compete.com:in mukaan: http://siteanalytics.compete.com/plus.google.com/

      Näitä kahta voi peilata toisiinsa niin, että Alexa näyttää mihin suuntaan ollaan menossa nyt ja Compete tulee sitten perässä ”todentaen” muutokset kuukausitasolla. Jos sitten verrataan USA:n käyttäjiä muihin, niin normaalisti siellä ollaan kaikissa nettikäänteissä vähän muuta maailmaa edellä.

      Kiinnostava vertailukohta on, että Pinterestillä on USA:ssa todennäköisesti tällä päivämäärällä jo enemmän kävijöitä kuin Google+:lla: http://siteanalytics.compete.com/pinterest.com/

      • 7 howh

        Pystyykö nämä analytiikat todella mittaamaan Google+ käyttäjämääriä.

        Google+ toiminnallisuudethan on sivun yläkulmassa aina kun Google tilille on kirjauduttu. Vaikka normaaleita hakuja tehdessä.

        Omissa piireissäni ei ole ketään joka kirjoittelisi julkisesti joten heidän profiilinsa todella näyttävät tyhjiltä jos ei ole päässyt oikeisiin piireihin. En ymmärrä miten tätä yksityisten piirien sisällä tapahtuvaa aktiivisuutta pystyisi kukaan muu kuin Google mittaamaan?

      • 8 Harto

        Tietenkin tarkka tieto käyttäjämääristä on vain Googlella. Ja he ovat todella nihkeästi niitä suostuneet kertomaan – kysymystä Google+:n päivittäisestä käyttäjämäärästä on itse asiassa vältelty kuin kuumaa perunaa.

        Tilastot mittaavat sitä mitä ne omalla otoksellaan voivat mitata. Eihän se koko totuus ole, mutta heijastelee todellisuutta kuitenkin, etenkin kun tarkastellaan, onko jonkin palvelun käyttö lisääntymässä tai vähentymässä.

      • 9 linkki

        http://technmarketing.com/iphone/an-interview-with-googles-senior-vp-engineering-vic-gundotra-about-google-and-misconceptions/

        Tässä oli ihan mielenkiintoinen tuore haastattelu jossa Googlen edustajalta kysytään kävijämääristä.

        Googlelta sanotaan näin:
        ”Well, the Comscore numbers differ dramatically from our numbers. Our numbers are not even in the same ball park as what the WSJ reported. We actually told them that as well but they went with their number anyway. We highlighted many things that Comscore doesn’t measure and which they admitted they don’t measure. ”

      • 10 mashablen luvut

        Mihinköhän nämä luvut sitten perustuvat?
        http://mashable.com/2012/04/06/google-plus-traffic-march/

        Aikapaljon ristiriitaista dataa näyttäisi olevan liikkeellä..

      • 11 Harto

        Tuossa Mashablen artikkelissa lähteenä on siis Hitwise ja kuukausi maaliskuu. Eli eri lähde/mittaustapa ja kuukausi. Silti kiinnostava ero. Alexassa Google+:n lasku on pysähtynyt, joten suunta näyttäisi taas todella vaihtuneen.

      • 12 Vastauksia googlelta
      • 13 Harto

        Googlella on siis omintakainen tapa laskea käyttäjämääräksi 170 miljoonaa. Paljon selittelyä käyttäjämäärän kaunistelemiseksi.

      • 14 Kävijöiden laskeminen..

        Eli tuossa lasketaan käyttäjäksi kaikki jotka ovat reksiteröineet itselleen Google+ tilin…tavallaan siis kaikki jotka käyttävät googlen tuotteita uusimmilla asetuksilla eli ei kerro aktiivisuudesta.
        Toisaalta ymmärrän myös näkökannan jota yrittävät tuossa sanoa että koko Google on nykyään yksi kokonaisuus eli esim youtube, gmail, internethaku ja google+ eivät enään ole erillisiä palveluita vaan 1. Ehkä voisivat vielä paremmin yhdistää ne jotta ihmiset tosiaan käsittäisivät ne yhdeksi.

        Hauskana esimerkkinä taisi mainita että ei FBkään laske käyttäjiään erikseen tyyliin kuinkamoni käyttää ”tapahtumat” toimintoa ja kuinkamoni käyttää ”ryhmät” toimintoa ja kuinkamoni chattia ja kuinkapaljon aikaa näissä erikseen käytetään. Vaan FB laskee kaikkien näiden palveuiden käyttäjät vaan ”FB käyttäjäksi”. Ehkä muutos Googlella on niin suuri että ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää nämä kaikki yhdeksi. Kovinkaan moni ei vättämättä edes tiedä että YouTube on Googlea.

  3. 15 Matti

    Ihan mielenkiintoinen artikkeli aiheeseen liittyen:
    http://mashable.com/2012/03/21/google-growth-area-facebook/

    Pelien kehittäjillä näyttäisi riittävän uskoa Googlen tekeleeseen.

  4. 16 Timo K

    ..”vetoaa siis käyttäjien tarpeseen tyrkyttää omia sisältöjään muille.”
    Tähän asti porukat ovat jakaneet juttujaan niin Facebookkiin kun muihinkin medioihin. Sinäkin jaat aika laadukkaita juttuja täällä, mutta voisi sitä tyrkyttämiseksikin nimittää. 🙂

    Firmojen kannalta toimintaa voi pitää tyrkyttyämisenä, mutta se on sitä kaikissa medioissa.

    G+:n käyttäjämäärät/merkittävyys ja sen lähiaikoijen kehitys jää nähtäväksi.

    Ja tämä kertoo jo anti-google -näkemyksen voimistumisesta:

    http://gizmodo.com/5895010/the-case-against-google?utm_medium=referral&utm_source=pulsenews

    • 17 Simos

      Viimeaikoina on tosiaan uutisoitu että kaikenlaiset järjestöt tutkivat rikkooko Google uusilla käyttöehdoillaan eri maiden lakeja. Jää nähtäväksi minkälaisia tuloksia näistä tutkimuksista tulee.

      Itse en ihan ymmärrä mitä lakeja Google rikkoo kun yhdistää kaikkien tuotteidensa käyttöehdot yhdeksi. Eikös tämä ainoastaan tee niiden ymmärtämisestä yksinkertaisempaa? Eihän tietoja anneta kenellekkään ulkopuolisille jos nuo kaikki palvelut ovat vain Googlea.

    • 18 Harto

      Tarkoitin tuolla tyrkyttämisellä sitä, että mikä on Google+:n perustoiminto. Vertaa näitä:
      – Twitterissä ”seurataan” muita käyttäjiä
      – Facebookissa ”pyydetään kaveriksi” (tai vain ”tilataan”)
      – Google+:ssa ”lisätään piireihin”, jotta voi ”jakaa” omia sisältöjään piireilleen

      Ero tulee esille lainausmerkeissä olevista sanoista. Google+:ssa ensisijainen toiminto on siis omien sisältöjen jakaminen – muissa joko seuraaminen, tilaaminen tai kaverisuhteen luominen. Siinä on vissi ero, joten Google+:n kohdalla voidaan perustellummin puhua omien sisältöjen tyrkyttämisestä muille.

      Lisää tuosta olen tosiaan kirjoittanut täällä:
      https://harto.wordpress.com/2011/10/26/google-vesitti-sosiaalisten-verkostojen-perusidean/

      ”Vertaa tähän: jos voisit tehdä kaikkiin haluamiisi www-sivustoihin linkin omalle sivustollesi, niin mihin kaikkiin sivustoihin sen linkin laittaisit? Niinpä niin, luultavasti aika moneen. Google+:ssa tämä on mahdollista, sosiaalisessa verkostossa.”

      Tätä kirjoittaessa Google+:n kävijöiden osuus kaikista google.com:in kävijöistä (5.98%, Alexa.com) on muuten laskenut takaisin samalle tasolle kuin missä se oli syyskuussa 2011. Eli se on tullut ”puoli vuotta takapakkia”.

      • 19 nikke

        Satuin törmäämään Googlen TV mainokseen:

        Näyttää siltä että Google ajattelee koko hommaa todella pitkällä tähtäimellä. Mielenkiintoista nähdä miten kokonaisuus rakentuu vuosien varrella ja omaksuuko ihmiset sen lopulta.

      • 20 Jarmo

        Miten Google+ piirit liittyvät tuohon www-sivu linkki esimerkkiin? Eihän siellä voi mitään linkkejä tehdä toisten sivuille?

        Jos joku lisää sinut piiriinsä niin sinun ei todellakaan tarvitse nähdä mitään sisältöä häneltä ellet itse päätä lisätä häntä omiin piireihisi. Kukaan ei pysty tekemään mitään ”linkkejä” sivullesi tai tyrkyttämään omaa sisältöään.
        Jos päätät lisätä hänet omiin piireihisi niin voit laittaa sellaiseen jota harvemmin seuraat ja vaikka hiljentää tuon piirin pää uutisvirrasta.

        Hyvää julkista sisältöä tuottavat G+ käyttäjät on lisätty tuhansiin piireihin mutta he itse eivät välttämättä ole lisänneet ketään. On hyvin yleistä että piireihin lisätään vain koska halutaan seurata toisen päivityksiä ei niinkään itse tuottaa mitään. Jos sitten itse halutaan jotain tuottaa niin kenenkään ei sitä ole pakko seurata ellei itse halua.

        Omasta mielestäni nämä ominaisuudet mahdollistavat tehokkaasti Facebookin ja Twitterin hyvät puolet ilman mitään huonoja puolia. Kuulisin mielelläni mitä huonoja puolia Google+ tyylisessä jakamisessa on muihin verrattuna?

        Twitter seuraaminen/ FB tilaaminen onnistuu kuin myös lisääminen ”kaverit” piiriin. Toiminnallisuuksia ei vain kutsuta näillä rajoittavilla termeillä koska piirit mahdollistavat kaikenlaisten monimutkaistenkin suhteiden ylläpitämisen verkossa helposti.

        Voi kuitenkin olla että Google on astunut sosiaaliseen junaan liian myöhään.

      • 21 Harto

        Esimerkkini on validi, koska piireihin lisäämisen alkuperäinen merkitys oli nimenomaan omien sisältöjen jakaminen piireilleen. Tämä ei ole omaa keksintöäni vaan alunperin Googlen kertomaa. Aluksi oli incoming-sivu, jossa näkyi viestit niiltä, jotka olivat lisänneet sinut piireihinsä. Eli Google yritti kääntää verkostoitumisen mekanismin päinvastaiseksi kuin mitä se on muissa yhteisöpalveluissa. Nyttemmin incoming-sivusta on luovuttu. Eli vähitellen Google on ”myöntynyt” samaan verkostoitumisen malliin kuin muissa palveluissa eli seuraamisen ensisijaisuuteen.

        Verkostoitumisen kääntäminen päälaelleen ehti kuitenkin johtaa siihen, että Google+:ssa verkostoidutaan liiankin aktiivisesti. Väitän, että ns. spämmiseuraajia on plussassa enemmän kuin vaikka Twitterissä.

      • 22 hmmm hmm

        Tuo incoming sivuhan oli testiyleisölle tarkoitetussa beta versiossa. Nykyään on muutenkin ihan erilainen.

        Mitä nämä spämmiseuraajat on? Eihän ne pysty mitään spämmiä lähettämään ainakaan?

      • 23 Harto

        Oli se incoming vielä julkaistussakin versiossa. Olisi kiinnostava tietää, oliko se alunperin Googlen suunnitelmissa ihan etusivunakin – mikä sopisi kuvaan.

        ”Spämmmiseuraajilla” tarkoitan niitä lukuisia seuraajia, jotka merkitsevät vaikkapa minut piireihinsä ilman, että meillä on edes yhdistävää kieltä. Ilmeisesti ainoa tarkoitus on tällöin se, että piiritetyt käyttäjät piirittäisivät takaisin.

  5. 24 ninnu

    Twitterissä ja Google plussassa molemmissa ihmiset seurailevat tuntemattomia mutta en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla spämmiseuraajalla. Eihän kenenkään tarvitse seurata omia seuraajiaan jos ei halua? Eli miten sitä spämmiä sitten tulee?

    Plussassa sentään voi jaoitella omat seuraajansa vaikka sitten spämmi piiriin kun taas Twitterissä kaikki on tasa arvoisina yhdellä ”seuraajat” listalla.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: