Presidenttiehdokkaat sosiaalisen median ihmemaassa

06Tam12

Olen seurannut pettyneenä, miten presidenttiehdokkaat käyvät kampanjoitaan sosiaalisessa mediassa. Aluksi aioin kirjoittaa yltiökriittisen arvostelun, mutta se olisi ollut kohtuutonta. Joten päädyin kirjaamaan parannuskohteita ylös.

Käyn tässä läpi vain ne ehdokkaat, joilla nykytilanteen valossa on mahdollisuuksia päästä ”toiselle luokalle”.

Timo Soini

Soinin nettipresenssi eli kotisivut ja Facebook-sivu on kapea, yksivärinen ja kummallisen kotikutoisen oloinen. Soini on ainoa ehdokkaista, joka ei hyödynnä Twitteriä.

  • Onko Facebook-sivu perustettu vain ”pakosta”? Tuollaisenaan siitä ei ole mitään hyötyä.
  • Facebook-sivulla kannattaisi jakaa muutakin kuin linkkejä uutisiin. Niitä osaa jakaa kuka tahansa.
  • Ehdokkaan oma ääni kuuluu vain parissa videossa sekä plokissa. Missä on Soini itse, eikö häntä kiinnosta keskustella ihmisten kanssa?
  • Sosiaalisen median mahdollisuus on saada tieto leviämään sosiaalisissa verkostoissa. Tähän kannattaisi panostaa koko rintamalla. Nykyisellään somen ominaisuudet kuten yhteisöllisyys, osallistuminen ja jakaminen eivät yhdisty Soinin nettipresenssiin.
  • Kampanjasivuston etusivuna aukeaa tv-mainokset. Netissä pitäisi panostaa nettisisältöihin, esim. plokiin, Facebook-sivuun ja muuhun päivittyvään sisältöön.
  • Kotisivuilla pitäisi olla mahdollisuus tykätä Facebookissa ja jakaa Twitterissä mitä tahansa siellä olevaa sisältöä. Nyt tykkäys kohdistuu aina samaan osoitteeseen.
  • Kokonaisuus ei ole presidenttitasoa: tähän ei yksinkertaisesti ole panostettu. Suosittelen mainostoimiston vaihtamista ja netti-/some-strategian miettimistä täysin uusiksi.

Kouluarvosana: 5

Paavo Lipponen

Lipposella on kohtuulliset kampanjasivut ja kiitettävän aktiivinen Twitter-profiili, mutta Facebookissa kampanja on jäänyt vielä lähtökuoppiin. Lisäksi löytyy kuvia Flickristä.

  • Facebookissa vaivaa sama tauti kuin Soinilla: lähinnä linkkejä uutisiin ja tietoa kampanjan kulusta. Onko Facebook-sivun tarkoitus edustaa kampanjatiimiä vai ehdokasta?
  • Facebook-sivulla ei ole paljonkaan annettavaa tavalliselle äänestäjille, joita kuitenkin on Facebookissa n. 2 miljoonaa. Twitterissä aktiivisuus on poikinut jopa enemmän seuraajia kuin Facebookissa. Mitä jos keksisitte jotain houkuttelevaa ja jaettavaa myös Facebook-sivulle?
  • Twitterissä Lipponen ansaitsee erityismaininnan #paavotweet-tapahtumilla eli Twitterissä pidetyillä ehdokastapaamisilla. Lisäksi kampanjatiimi vastailee muutenkin ahkerasti muiden käyttäjien viesteihin sekä osallistuu #vaalit2012-keskusteluun. Tästä muut ehdokkaat saisivat ottaa mallia.
  • Kotisivuilla Facebook-, Twitter- ja Flickr-profiilien linkit ovat sivun yläreunassa mystisinä kirjaintunnuksina. Jos niihin halutaan panostaa, ne kannattaisi tuoda huomattavasti näkyvämmin esille.
  • Kotisivuilla on blogi ja ajankohtaista-palsta. Kumpikin on täynnä Lipposen suosittelijoita. Varsinkin blogin pitäisi olla täynnä ehdokkaan omaa ajatuksenjuoksua.
  • Kampanjasta syntyy kuva, että tiimillä olisi enemmänkin tahtoa sosiaalisen median käyttöön, mutta ehdokas ei ole siitä yhtä innostunut.
  • Ehdokkaan ääni kuuluville! Kuvia on, mutta ääni ei kuulu.

Kouluarvosana: 6+

Paavo Väyrynen

Väyrysellä on kotisivut, Facebook-sivu, Twitter-profiili ja YouTube-kanava, mutta kokonaisuus ei ole hallinnassa.

  • Väyrysellä Facebookin käyttö on hiukan paremmin hallussa kuin Lipposella ja Soinilla, sillä toisinaan sivulle kirjoittaa jopa ehdokas itse. Tähän kannattaisi panostaa enemmänkin.
  • Ehdokkaan soisi myös vastaavan kysymyksiin Facebookissa. Edelleen: juuri keskustelut olisivat tärkein keino vakuuttaa äänestäjiä sosiaalisessa mediassa.
  • Väyrysen some-tiimi on innostunut Facebookin käytöstä jopa vähän liikaakin, sillä ”kerro Väyrys-vitsi ja voita kaksi mukia” -kilpailu rikkoo Facebookin kilpailusääntöjä. (Ja kun virheet tulevat esiin, ne kannattaa korjata ja pahoitella tapahtunutta.)
  • Kyllä, Facebook-sivun kuvallakin on merkitystä. Varmaan hieno idea piirtää kuva paikkakunnista ja vierailupäivämääristä, mutta lopputulos on ankea.
  • Twitter on selvästikin tuntematon alue Väyrysen kampanjatiimille, sillä Twitterissä ei oikeasti ”olla”, vaan sinne lähetetään automaatisesti kaikki Facebook-sivun viestit. Tulos on lähes sama kuin jos Twitter-tiliä ei olisi lainkaan.
  • Kotisivuilla on paha puute, sillä Facebookin tykkäysnappi sekä Twitterin linkinjako puuttuvat. Niillä sivuston kävijämäärää saisi lisättyä huomattavasti ja ne antaisivat kannattajille helpomman tavan osoittaa tukeaan some-palveluissa.
  • YouTube-videot voisivat olla Väyrysen kampanjan kulmakivi netissä, mutta niitä ei hyödynnetä läheskään niin tehokkaasti kotisivuilla, Facebookissa ja varsinkaan Twitterissä kuin olisi mahdollista. Juuri tällaisia lyhyitä iskulause-videoita käyttäjiä voisi kannustaa jakamaan edelleen omille verkostoilleen.
  • Palaset ovat siis olemassa, mutta niitä ei osata hyödyntää kuin puolella teholla.

Kouluarvosana: 6½

Pekka Haavisto

Haavistolla on niinistömäinen kampanjasivusto, hyvin aktiivinen Facebook-sivu sekä siihen kytketty Twitter-tili. Lisäksi löytyy tyylin mukainen YouTube-kanava.

  • Haaviston Facebook-sivulla on yli 26 000 tykkääjää. Haavisto päivittää Facebook-sivuaan ahkerasti, mutta ehdokkaan ääni tahtoo jopa hukkua kannattajien kommenttien sekaan. Tämä on tietysti ns. positiivinen ongelma, mutta Haaviston kannattaisi käyttää enemmän aikaa myös kommentteihin vastaamiseen. Vastaamattomuus antaa aina piittaamattoman vaikutelman.
  • Muihin ehdokkaihin verrattuna Haaviston Facebook-sivulla nousee esiin ”jaa tämä kavereillesi” -tyyppiset kehotukset. Eli Facebookin sosiaalista verkostoa käytetään tietoisesti hyväksi. Tästä voisivat muutkin ehdokkaat ottaa mallia, sillä juuri tämä on sosiaalisen median mahdollisuuksien todellista hyödyntämistä. Kannattajat ovat valmiita tekemään tämän tyyppistä ”vaalityötä” ehdokkaansa menestymisen eteen.
  • Haavisto pitää Facebook-sivun muistiinpanot-sovelluksessa blogia. Blogi löytyy myös kotisivuilta. Näitä sisältöjä voisi yhdistää ja tuoda vielä nykyistä paremmin esiin kaikissa kampanjan nettikanavissa.
  • Kuten Väyrynen myöskään Haavisto ei ole ”oikeasti” Twitterissä, vaan sinne kopioituu Facebook-sivun viestit. Kun Haaviston nettipresenssi muuten on onnistunut, niin tällainen ”linjasta poikkeava” moka ihmetyttää.
  • YouTube-kanavan videoilla on runsaasti katsojia, mutta viimeisin päivitys on lähes viikon takaa. Ylimääräisen plussan ansaitsee viittomakielinen ehdokasesittely.
  • Kotisivuilla osassa sivuissa on Facebookin tykkäysnappi, mutta osassa ei. Sekavaa. Myös Twitterin ja Google+:n linkinjakonapit kannattaisi käyttää hyväksi.
  • Sosiaalisen median mahdollisuudet on ymmärretty hyvin, mutta parannettavaa on vielä!

Kouluarvosana: 8+

Sauli Niinistö 

Niinistö on juuri niin hajuttoman ja värittömän näköinen kotisivuillaan, Facebookissa ja Twitterissä kuin vain osaava mainostoimisto kykenee suunnittelemaan. Lisäksi käytössä on Flickr-profiiliVimeo-videopalvelu sekä Pahvi-Saulin vaaliblogi ja Facebook-sivu.

  • Niinistön Facebook-sivulla on lähes 30 000 tykkääjää. Kuten Haavistolla, myös Niinistön sivu on kannattajien ”kaappaama” eli ehdokkaan ääni hukkuu muiden kommenttien sekaan. Ehdokkaan kannattaisikin vastata useammin saamiinsa kommentteihin.
  • Niinistö allekirjoittaa oman kirjoituksensa Facebookissa nimimerkillä SN. Näitä kirjoituksia on jopa useita päivässä (huom. Facebookin seinältä saa klikattua esiin vain sivun ylläpitäjän kirjoitukset), joten aktiivisuuden puutteesta sinänsä ei SN:ää voi syyttää.
  • Facebook-sivun muistiinpanot-sovelluksessa on Niinistön vanhoja blogikirjoituksia (viimeisin syyskuussa). Tuoreemmat kirjoitukset löytyvät kotisivujen blogista, josta ne olisi kannattanut tuoda myös Facebook-sivun muistiinpanoihin.
  • Twitterissä Niinistön kampanjatiimi kirjoittelee ja vastailee muille käyttäjille sekä hashtag-keskusteluissa ahkerasti, mutta ehdokasta itseään ei siellä ole näkynyt sitten joulukuun alun. Aktiivisuutta olisi varaa parantaa tälläkin sektorilla.
  • Vimeo-videopalvelussa on tasan yksi video. Onko kamera unohtunut johonkin kiertueen varrelle? Tässä on selvästi käyttämätön mahdollisuus.
  • Pahvi-Saulin blogi ansaitsee erityiskiitoksen! Hauskin vaaliblogi näissä vaaleissa.
  • Kotisivuilla on hulppeat 11 000 Facebook-tykkäystä. Linkkihyöty kotisivuille on siis valtava. Millään muulla kampanjasivustolla ei tätä mahdollisuutta ole osattu hyödyntää yhtä hyvin (=näkyvällä paikalla sivuston käyttöliittymässä).
  • Kotisivujen yksittäisten sisältösivujen tykkääminen Facebookissa ja linkin jakaminen some-palveluihin on tehty erinomaisesti blogeissa, mutta muilla sivuilla jakonapit loistavat poissaolollaan. Miksi ylläpitäjät yrittävät määrätä, mitä sisältöjä some-palveluihin tulee jakaa?
  • Kotisivuilla blogien jakaminen erikseen vierasbloggaajiin ja Niinistön omaan blogiin on onnistunut. Viimeisin Niinistön blogikirjoitus on yli viikon takaa – useamminkin voisi kirjoittaa.
  • Kotisivujen etusivulla on tekninen moka: jos alat katsomaan videota, se häviää kohta näkyvistä, kun kuvakaruselli vaihtaa tilalle jotain muuta.
  • Edit klo 13:12: Niinistöllä on myös tuore YouTube-kanava, mutta linkki kotisivuilta puuttuu vielä.
  • Pienet asiat kuntoon sekä vähän lisää vastaamisintoa ja omaa persoonaa peliin, niin arvosana kääntyy kiitettäväksi!

Kouluarvosana: 8½

Kuvitteellinen ”mallioppilas”

  • Facebookissa kuten Haavisto, mutta aktiivisempi vastaamaan
  • Twitterissä kuten Lipponen, mutta seuraajia kuten Niinistöllä
  • YouTubessa kuten Väyrynen
  • Flickr-kuvat kuten Niinistöllä
  • Mainostoimisto ja kotisivut kuten Niinistöllä, mutta ne pienet puutteetkin korjattuna
  • Pahvi-Saulin tyyppistä ”extraa”
Mainokset


30 Responses to “Presidenttiehdokkaat sosiaalisen median ihmemaassa”

  1. Hyvä yhteenveto.

    Haaviston joukkueen kannattaisi huomata myös, että FB-muistiinpanot eivät julkistu seuraajien uutisvirrassa, ellei sivu jaa niitä edelleen.

  2. 2 Heikki H.

    Hyvää kelailua.

    Twitterissä saattaa olla aktiivista porukkaa, mutta ymmärtääkseni se on aika pienen piirin leikkikehä. Näinpä ”läsnäolon” puute on luultavasti tietoinen valinta – palvelua käytetään pikemminkin linkinjakoon, mikä nähdäkseni on yksi sen käyttöideoista. Tietysti on niin, että oikeilla työkaluilla olisi todella pieni vaiva pyöräyttää samat viestit ”oikeasti” Twitteriin.

  3. Minusta jalkatyö kentällä ja ihmisten kanssa keskusteleminen livenä on ainakin yhtä tärkeää kuin tietsikalla istuskelu.

    • 5 mikkomann

      Jalkatyö on tärkeää ja some:lla on yllättäen siinäkin tärkeä rooli, näytetään kuvia ja kokemuksia jalkatyöstä reaaliaikaisesti sekä kerrotaan mihin ollaan tulossa seuraavaksi.

    • 6 Harto

      Hetkinen, mitä eroa on tavata ihmisiä netissä tai torilla? Miksi vastaaminen ihmisten kysymyksiin olisi vähemmän tärkeää netissä? Täällähän se tapahtuu jopa helpommin ja nopeammin. Eli sosiaalisen median käyttö ehdokas voi saavuttaa useampia ihmisiä jopa henkilökohtaisella tasolla – ja samalla viestit menevät muillekin, jotka seuraavat ehdokasta.

      • 7 mikkomann

        Eihän me (Minä tai Marko) väitetty, että se olisi vähemmän tärkeää:) Oma pointti oli siinä, että some voi tukea jalkatyötä (esim. ennakkopuffit) ja jalkatyö voi tukea somea (kuvia ja raportteja). Tämän yhteyden kun ymmärtää, moni firmakin alkaa löytää hyvää sisältöä, esim. Facebookiin. Kiitos hyvästä ja analyyttisestä blogauksesta, se unohtui sanoa!

      • 8 Harto

        Vastaukseni oli oikeastaan Markolle, mutta WordPress näyttää nämä vähän hämäävästi.

        Pointtisi on erittäin tärkeä, kiitos.

  4. 9 mikkomann

    Hyvää pohdintaa! Tärkeää oppia kampanjatiimeille on varmasti tasapainoilu ehdokkaan omien ja tiimin tekemien päivitysten välillä sekä se, miten eron yhteisölle ilmaisee.

    Tarkoititko ”toiselle luokalle” pääsystä, että toiselle kierrokselle vaaleissa vai pääsyä läpi some-arvioinnista? 🙂

    • 10 Harto

      No, mulla on tässä lomalla muitakin kiireitä, niin piti jotenkin rajata, ettei ihan kaikkia tarvi käydä läpi. Yllättävän aikaa vievää touhua. Mutta toiselle kierrokselle pääsemistä tarkoitin. No, Arhinmäki olisi oikeastaan kuulunut tähän ryhmään mukaan vielä, tai sitten Lipponen pois.

  5. Google+:sta löytyy aktiivisina sivut Paavo Arhinmäki ja Pekka Haavisto Facts. Lipposellakin on sivu, mutta sitä ei päivitetä.

  6. 12 Anonisaatio

    Hyviä pointteja. Toivottavasti ahkerimmat kampanjahörhöt lukevat tämän ja pohtivat toimintojaan.

    Ainakin Haaviston ja Niinistön kohdalla sanoit, että ehdokkaan ääni hukkuu kannattajien huutojen joukkoon. Tämä menee mielestäni vähän ohi. Viralliset statukset ja linkit näkyvät fanien omissa fiideissä. Niitä kai enemmän seurataan ja se kai koko fanien keräämisen pointti on. Tuskin kaikki tykkääjät käyvät joka kerta (tai koskaan?) itse fanitettavaa sivua lueskelemassa elleivät halua nimenomaan itse sinne jotain huudella?

    Veikkaan, että kampanjaväkien keskuudessa Fb on syönyt Twitterin (ja G+:n [käyttääkö sitä joku?]) resurssit. Suomessa Tw ei kuitenkaan ole saavuttanut massasuosiota. Fb on.

    ps. Tykkäily- ja muut napit ovat lähtökohtaisesti kamalia. Ei niitä tarvitse joka paikassa olla.

    • 13 Harto

      Tavallisen käyttäjän kannalta Haaviston ja Niinistön kommentit todella hukkuvat Facebookissa kannattajien runsaaseen kommentointiin. Se, että kannattajat kommentoivat, on tietysti pelkästään positiivinen asia, mutta vähän osaamattomamman käyttäjän kannalta se voi olla ongelma.

      Mielestäni resurssipuute ei voi olla mikään syy presidentinvaaleissa. Sen kyllä ymmärrän hyvin, ettei ehdokas itse ehdi päivittämään jokaista kanavaa koko ajan.

      Tykkäys- ja linkinjakonapeilla saadaan parhaassa tapauksessa kotisivuille jopa kymmeniä prosentteja lisää kävijöitä. Joten kyllä ne ovat todella tärkeitä tämän kaltaisessa kampanjoinnissa. Nykyään ei yksinkertaisesti kannata tehdä www-sivustoa ilman niitä, sillä muuten jätetään suuri osa netin potentiaalista käyttämättä. Ne voi laittaa esiin myös vähemmän ”kamalasti”.

      • 14 Anonisaatio

        Mielestäni nimenomaan EI tavallisen käyttäjän kannalta jne. Pointtini oli, että en usko tavallisten käyttäjien vahtaavan ehdokkaan sivun fiidiä vaan sitä omaa etusivun fiidiään, mihin tipahtelee naapurin Tiinan tai ehdokas X:n statuksia, joita sitten tykkäillään tai ignoorataan. Veikkaan myös, että kampanjaväki on ajatellut asiaa nimenomaan kaksisuuntaisuuden kautta. Annetaan ihmisten kirjoitella, että saavat tunteen mukanaolosta.

        Resurssipuute nimenomaan voi olla syy. Voisitko perustella päinvastaista kantaa?

        Voi olla, että napeilla saa lisää kävijöitä. (Kävijöiden lukumäärällä ei tosin tee mitään, jos niillä kävijöillä ei osaa tehdä mitään eli jos heitä ei pysty aktivoimaan johonkin.) Ovat ne napit silti ärsyttäviä. Olivat ne millaisia tahansa. Tässä taas päästään webkehittäjien kimppuun: jos niitä nappeja voi tehdä myös hienosti, miksi niitä ei tehdä hienosti? Näyttäkää tuloksia, -kele!

      • 15 Harto

        Lienet oikeassa, että harvempi Facebook-tykkääjä käy jatkuvasti varsinaisella ehdokkaan FB-sivulla.

        Resurssipuute tuskin on syy, koska budjeteissa riittää:
        http://yle.fi/uutiset/teemat/presidentinvaalit/2011/11/vaalirahakohu_kutisti_presidenttiehdokkaiden_vaalikassat_3042627.html

        Tietenkin kyse on siitä, mihin rahat käytetään.

        Linkinjakonappien vaikutuksen voi tarkistaa minkä tahansa sivuston kävijätilastoista vertaamalla linkkien kautta tulleiden kävijöiden määrää ennen nappien käyttöönottoa ja sitten vaikka 3 kk:n välein sen jälkeen. Linkin jakaminen sosiaalisen median palveluihin on erityisen hyödyllistä, koska jo yksi jaettu linkki voi tuoda kymmeniä uusia kävijöitä. Lisähyötynä on, että jaettu linkki on samalla ”suositus” siltä linkin jakaneelta henkilöltä sosiaaliselle verkostolleen + lisäksi nappien klikkausten määrät jäävät näkyviin sivustolle, jossa ne myös toimivat suosion osoituksena muille.

        Luonnollisesti sisältö – tai tässä tapauksessa ehdokas – ratkaisee silti aina.

      • 16 Anonisaatio

        Kannattaa tosiaan huomioida, etteivät Harton linkittämät budjetit ole web-budjetteja. Se, että on rahaa, ei tarkoita, että olisi resursseja vastailla tweetteihin. Kampanjaväkeä, joka pystyy ehdokkaan puolesta tuottamaan ehdokkaan ajatuksia kuvastavia kommentteja, on niukasti: sanoisin, että keskimäärin yksi henkilö / ehdokas = ehdokas itse. Miljoonabudjetilla ei voi ostaa muuta kuin tilaa mediassa ja kadulla. Televisiomainokset maksavat, printtimainokset maksavat, flaijerit maksavat, kahvi maksaa.

  7. Tärkeintä tässä on huomata, että toimiva some-presenssi ei välttämättä vaadi suurta budjettia, vaan aktiivisuutta ja mielikuvitusta!

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mikäli resursseja on vähän, kannattaa suosiolla jättää kaikesta huolimatta suhteellisen marginaaliset Twitter ja Google+ väliin ja laittaa kaikki paukut Facebookiin. Erityisen harvassa ovat ne, jotka käyttävät näitä ns. vaihtoehtopalveluita ja eivät käyttäisi Fäsäriä ollenkaan.

  8. 18 Marko

    Harto, kaikki eivät edelleenkään ole somen piirissä. Siksi kenttätyö ei ole suoraan verrannollinen verkkoläsnäoloon. (sori, iPad ei päästä kommentoimaan suoraan kommenttiisi)

  9. 20 pjt

    Tässä Haaviston sivujen facebook-jakamista pidetään kovin positiivisena. Minua taas on alkanut kyrsiä se, että jotkut facebook-tuttavat hehkuttavat Haavistoa yhtenään. Menee spämmäämisen puolelle.

    Kaiken kaikkiaan Haavisto on ihan symppis mies, jota en ikinä voisi äänistää siksi että kannattajat ovat niin ärsyttäviä ja suvaitsemattomia (esim. hyökkäävät jonkun Essayahin kimppuun täysin huuhaa-jutuilla). Tuohon joukkoon en halua kuulua.

    • 21 Anonisaatio

      Jotain faktoja tai linkkejä olisi kiva nähdä väitteen tueksi. Ellei ole, kannattanee olla höpisemättä. Put up or shut up.

  10. 22 LiisaHoff

    Mahtava yhteenveto ja sopii some-opetusaineistoksi. Jakoon! Kiitos, Harto.

  11. 23 Noppakuutio

    @LiisaHoff

    Arvaan että vaalien jälkeen osaan näistä saadaan vastauksia, joten kannattanee odotella ainakin siihen saakka ennen kuin alkaa oppimateriaalina käyttää.

  12. 24 Harto

    Keskustelu aiheesta jatkuu myös Tuija Aallon blogissa: http://www.tuhatsanaa.net/vaalit_keskusteluista_talkoisiin

  13. 25 Sirkka

    Ihme juttu, että tähän on otettu Lipponen, vaan ei Arhinmäkeä. Viimeisimmät gallupit, jos tämä valinta on gallup-kannatuksen mukaan tehty, nimenomaan osoittaa, että Arhinmäki on jo kaukana Lipposen edellä.

    Sirkka

    • 26 Harto

      Kiitos kommentista. Olet oikeassa, että nyt jälkeenpäin ajatellen Arhinmäki olisi pitänyt olla mukana. Kun tein tämän, niin Lipponen oli Arhinmäen kanssa samoissa luvuissa. Tein tämän kuitenkin lähinnä omaksi ilokseni, enkä jaksanut pakertaa arviota kaikista ehdokkaista, joten jotenkin piti rajata. Tällä kertaa näin.


  1. 1 Sosiaalinen media kiritti Niinistön ja Haaviston toiselle kierrokselle « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  2. 2 Look out for social media “Obama effect” in Finland’s presidential race « Social Media Nordic
  3. 3 Somen presidenttiys ei riitä vaaleissa « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  4. 4 Tapahtuiko presidentinvaalien suurin huijaus sosiaalisessa mediassa? « LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: