Facebook-kampanjoiden harmaa alue – mikä on ok, mikä ei?

01Jou11

Kirjoitin pari viikkoa sitten jutun yritysten Facebook-mokista. Sen jälkeen olen törmännyt pariin Facebook-kampanjaan, jotka panivat miettimään vielä tarkemmin, mikä on Facebook-markkinoinnissa hyväksyttä ja mikä ei. Seuraavat kaksi esimerkkiä tekevät ”veteen piirretyn viivan” selväksi.

Lahjaideoiden timanttisormuskampanja rikkoo räikeästi Facebookin sääntöjä 

Moni on varmasti törmännyt Lahjaideoiden timanttisormuskampanjaan:

Viikossa kampanjasivu on kerännyt yli 2800 tykkääjää, mutta kampanjan varsinainen juju on siinä, että se kehottaa käyttäjiä tykkämäään ja jakamaan yhtä kuvaa eteenpäin omilla seinillään. Kaikki kuvan tykkääjät osallistuvat parintonnin timanttisormuksen arvontaan. Ei siis ihme, että kampanja on supersuosittu: viikossa kuvasta on tykännyt 11 544 ja sen on jakanut kavereilleen 5 443 käyttäjää (kuvakaappaus otettu pari minuuttia aiemmin).

Lahjaideoiden kampanja hyödyntää nokkelasti Facebookin jaa-ominaisuutta ja käyttäjien sosiaalisia verkostoja. Paljon taitavammin ei tällaista mainoskampanjaa voisi toteuttaa. Kukapa ei haluaisi joululahjaksi timanttisormusta itselleen tai kumppanilleen?

Ongelma on vain siinä, että juuri tällaiset kampanjat kielletään Facebookin Promotions Guidelines’issa:

“You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.”

Mainitsin asiasta kuvan kommenttipalstalla eilen, joten asia on jo arvonnan järjestäjien tiedossa, mutta siihen ei ole reagoitu mitenkään. Onkohan siellä ajateltu niin, että kampanjan suosio pyhittää keinot?

Lahjaideat ei ole ainoa tapaus, eikä edes harvinainen. Näitä riittää:

Monster.fi:n kampanja on hyväksytyn puolella

Toinen esimerkki on Monster.fi -rekrysivuston kampanja, joka myös perustuu ”tykkää tästä, niin…” -mekanismiin:

Kun Monsterin viesti tavoitti minut Twitterissä, erehdyin ensin väittämään tätäkin kampanjaa Promotions Guidelines -sääntöjen vastaiseksi. Laitoin asiasta sähköpostia Monsterille ja he vastasivat, että kampanja ei heidän käsityksensä mukaan riko sääntöjä, koska sivun tykkäämisellä ei osallistuta arvontaan tai kilpailuun, vaan se ainoastaan kerryttää hyväntekeväisyyteen annettavaa pottia.

Sain myös eräältä sosiaalisen median kollegalta Twitterissä viestin, jossa hän kertoi tarkistuttaneensa Facebookilla samantyyppisen kampanjan ja että se on hyväksytty.

Nopea tulkintani säännöistä oli siis väärä. Monster.fi:n kampanja on kuin onkin sääntöjen mukainen, sillä käyttäjä ei varsinaisesti ilmoittaudu mihinkään mukaan tykkäämällä Monsterin Facebook-sivusta. 

Tykkäsin. Jokainen tykkäys on valinta.

P.S. Sampo Pankilla on hieno ideapankki-sovellus Facebook-sivullaan. Harmi vain, ettei se ole saanut läheskään samanlaista suosiota kuin timanttisormus…

P.P.S. Kuluttajavirasto tarjoaa yrityksille ohjeet arvontojen ja kilpailujen järjestämiseen

Mainokset


27 Responses to “Facebook-kampanjoiden harmaa alue – mikä on ok, mikä ei?”

  1. Hienoa, että otit asian taas esille. Facebook-kilpailut ovat Suomessa todella räikeästi väärinkäytetty markkinointikeino. Muistuttaisin suomalaisia yrittäjiä, että ottakaa selvää asioista ennenkuin avaatte oman ”kilpailunne” Facebookissa. Tykkää tai Jaa -toiminnallisuuksien käyttäminen vain sen takia, kun muutkin sitä tekevät on yksinkertaisesti väärin.

    Mielestäni tuo Monsterin kilpailu on moraalisesti täysin väärin. Vaikka tarkoitusperät ovat näennäisesti hyvät, on kilpailun tavoitteena vain ostaa faneja halvalla hinnalla. Eli tässä tapauksessa fanin hinta on 0.25 euroa.

  2. 2 nysses

    Kiitos Harto hyvästä blogista. Toivottavasti tulevaisuudessa Facebookilla on tiukka linja näiden sääntörikkomusten suhteen, koska itseä ärsyttää yritykset, jotka spämmää mainoksilla facebookissa. Mikä siinä on, että yritykset eivät millään sisäistä sitä, että asiakkaat inhoavat, kun heille tuputetaan mainoksia. Oli se suoramainontaa, tai mitä tahansa. Sosiaalisessa mediassa yrityksillä olisi elämänsä tilaisuus kuunnella asiakkaita ja luoda lisäarvoa asiakassuhteelle, mutta harva sitä osaa. Miksi? Se vaatii aikaa ja taitoa.

  3. 3 Harto

    Kiitos kommenteista.

    Monsterin tapaus on siis hyväksytty, joten en näe siinä moraalista ongelmaa. Kukapa ei pyrkisi saamaan sivulleen tykkääjiä?

    Vaikka on kyllä vähän hassua kytkeä hyväntekeväisyys tykkääjien määrään. Kuten Jukka sanoit, tuossa tosiasiassa ostetaan tykkääjiä – ei kovin pyyteetöntä lahjoittamista siis.

    Mutta varsinainen ongelma ovat nämä, jotka eivät toimi yhteisten pelisääntöjen mukaan. Muiden yritysten kannalta kyse on epäreilusta kilpailusta. Todella lyhytnäköistä toimintaa ja sisältää imagoriskin: mitä yrityksestä tai tuotteesta kertoo se, että tällaisia mainossääntöjä ollaan valmiita rikkomaan? Joku iltapäivälehti voisi hyvinkin tarttua aiheeseen.

    Joku pieni yritys saattaa tehdä tuon vahingossa, mutta kun taustalla on isompi yritys ja kampanja on mitä ilmeisemmin tehty jonkun mainostoimiston avulla, niin Facebookin kampanjasäännöt pitäisi olla tuttuja.

  4. 4 Marita

    Ihmiset ovat aika tietoisia näistä FB:n kilpailusäännöistä, vaikkei kilpailujen perusteella siltä vaikutakaan. Olin mukana järjestämässä FB:n sääntöjen mukaista kilpailua, mutta siitäkin tuli asiakkaalta postia ”kilpailunne on FB:n sääntöjen vastainen” – näin ei toki ollut, asiakas oli tulkinnut sääntöjä väärin. Eli tietoa on, ja ilmeisesti siis myös tietoisia rajan ylityksiä. Sitä ei yhtään helpota FB:n löysä suhtautuminen sääntöjensä valvomiseen.

    Kiinnostaisi myös esimerkit hyvistä kilpailuista – ei vain sääntöjen mukaisista, vaan esim. laadukasta keskustelua sivuille tuottavista kilpailuista. Tykkääjiähän saa ”ostamalla” helpostikin, mitä hienompi palkinto sitä enemmän. Mutta miten saa hyvää vuorovaikutusta?

  5. 5 SS

    Tuo Ninasin kilpailuhan on herättänyt muotiblogeissa varsin kiivasta keskustelua, sillä suositut bloggaajat kehottavat äänestämään itseään. Tämä harmittaa muista osallistujia, sillä tunnetut bloggaajat saavat ääniä suosion, eivät kuvansa perusteella.

  6. Hyvä koonti tästä aiheesta. Facebook ei (valitettavasti) ole mikään poikkeus mainonnan väärinkäytön piirissä. Joka vuosi näkee useita kuukausia jatkuneita ”loppuunmyyntejä”, alennusmyyntejä tai vähintäänkin epäilyttäviä vesi-, savu ym. vahinkojen aiheuttamia poistomyyntejä kivijalkamyymälöissä.

    Usein kyse on ihan tietoisesta sääntöjen rikkomisesta. Saadut edut arvioidaan seuraamuksia suuremmiksi. Itse toivoisin, että FB ei täyty mainoksista, mutta en niitä sieltä kokonaan poistaisikaan. FB tarjoaa loistavan alustan sosiaalisille mainoksille. Siis mainoksille, jotka oma kaveripiiri on verifioinut. Kyllähän kavereiden ja tuttavien mielipiteitä ja kokemuksia tiedustellaan muutenkin isommissa ja tärkeissä ostopäätöksissä. FB:ssa on potentiaali automatisoida tätä sosiaalisen mainonnan avulla. Tällöin tietysti toivoisi, että kaveri ei ole tykännyt jostain palvelun tai tuotteen sivusta vain siksi, että voittaisi sen ansiosta iPadin. Jos tykkäämisen taustalla on ollut aito positiivinen kokemus tuotteesta, niin tällöin sosiaalinen mainos on arvokas.

    t. Harri / SoMeMonitor

  7. 7 Auvo

    ”tietysti toivoisi, että kaveri ei ole tykännyt jostain palvelun tai tuotteen sivusta vain siksi, että voittaisi sen ansiosta iPadin.”

    Ainakaan tuosta timanttisormusesimerkistä ei tule käsitystä, että tykkäisi koska palvelu/tuote hyvä, vaan että on klikannut ainoastaan osallistuakseen arvontaan.

    Tässä tapauksessa ”likes” = ”likes to participate in this type of lotteries”

    Eräänlaista ”henkistä huoraamistahan” tuo tuollainen klikkailu siis on.

  8. Oottakaapas kun joku keksii samankaltaisen logiikan jonain päivänä Google+-yrityssivuille ja se saadaan vaikuttamaan suoraan Googlen hakutuloksiin sopivalla hakusanalla. Siitäpä vasta soppa syntyy.

    Tykkääjät ovat monelle yrittäjälle vielä toisarvoisia hakutulossijoituksiin verrattuna. Olen kuullut ”Isoilta Pojilta” tarinoita, joissa suomalaiset yrittäjät ovat jopa käyneet toistensa kurkkuun kiinni ”vääränlaisen” Googlen herruuden vuoksi.

    Pelottaa jo etukäteen.

    • 9 Auvo

      ”Vääränlainen Googlen herruus”
      Moni yrittäjä on joutunut erikseen näkemään vaivaa päästäkseen pois hakemistopalveluiden listoilta. Yritystä haettessa puolitoista ekaa sivua osumia voi olla eri hakemistojen sivuja, yrityksen omat sivut eivät koskaan nouse riittävän korkealle.

      Se on jännää.

  9. Olen miettinyt useasti samaa kuin nimimerkki ”nysses” – miksi yritykset eivät käytä esim. FB:tä älykkäämmin kuin vain näihin kyseenalaisiin ja esim. muistijäljen suhteen lähes turhiin ”Tykkää meistä niin osallistut arvontaan” -kampanjoihin. Jos pikkuisen perehdyttäisiin siihen, miten ihmiset sosiaalisessa mediassa käyttäytyvät (mitä arvostavat ja mitä eivät) ja mihin yhteisöllisyys perustuu. Näin voitaisiin hissukseen jopa unohtaa se iänikuinen perinteinen segmentointi ja pelkkä mainosviestien jakaminen. Vähemmän on enemmän erityisesti silloin kun tämä vähemmän on aidosti yritykselle arvokasta, eikö vain?

  10. 11 Heini

    Ja jälleen toinen jakamisesimerkki SodaStreamilta…

  11. 12 Piia

    Hyvä kirjoitus.
    Zocca :kaan ei ole yhden alennuskuponkiarvontansa jälkeen, josta on aikaa jo paljon, tykkää-kisoja järjestänyt. Sitä ennen minä en asiaa koskevaa sääntöä ollut huomannut.
    Muuten linkkisi Zoccan fb -sivulle ei toimi, vaan vie minun henkilökohtaiselle sivustolleni, ainakin kun minä sitä klikkaan. Pyydän poistamaan tai korjaamaan sen. Lisäksi kirjoituksesi antaa erheellisen vaikutelman meistä, aivan kuin meillä olisi jatkuvasti jokin tykkää -kampanja menossa?
    Saimme aikoinaan paljon kritiikkiä yhdeltä bloggaajalta hyväntekeväisyystempauksesta Lastenklinikkaa varten, mutta sen tuoma hyöty meille oli kymmeniä tuhansia kertoja pienempi kuin sen tuoma ilo syöpää sairastaville lapsille ja aikuisille, jotka vieläkin jaksavat asiasta meitä kiitellä.
    Varmasti teemme hyvää jatkossakin, heti kun vain saamme budjettia sitä varten, sillä sen verran lämmin olo siitä tuli sisimpäämme.
    Sääntöjen vastaisia kampanjoita emme aio järjestää, esimerkiksi Lastenklinikalle menneitä tarroja olisi mennyt pilvin pimein kaupaksi ja oisimme saaneet rahaa kerrytettyä niillä myös sairaalalle, mutta sitä ei ilman valtakunnallista keräyslupaa saanut tehdä, joten jätimme väliin.
    Olemme kyllä huomanneet tuotakin lakia monen muun yrityksen rikkovan.
    Piia

  12. 13 Sini

    Miten tulkitset kilpailut, jossa sivun statuksesta tykkäämisellä osallistuu arvontaan? Näitäkin on paljon.

    Juttu sääntöjen mukaisista kilpailutavoista olisi hyvä.

    Kiitos!

    • 14 Harto

      Kiitos kommentista. Kaikki tykkäykseen perustuvat arvontoihin osallistumiset ym. ovat siis Facebookin sääntöjen mukaan kiellettyjä. Esimerkkejä mainitsemasi tyyppisistä arvonnoista on myös jutussa olevassa linkkilistassa.

  13. 15 Piia

    Haluaisin yrityksen osakkaana ja ”ikuisena yrittäjänä” nostaa esille asian, joka on mielestäni törkeää Facebook -käyttäytymistä. Se on varmasti loppupelissä aika merkittävä asia monelle yrittäjälle.
    On tullut erilaisia Kirpputori ja tilaus-ryhmiä, kuin sieniä sateella. Niissä jatkuvasti yksityishenkilöt myyvät omatekemäänsä tai muuten uutta tavaraa ammatinharjoittajien tapaan.
    Aivan uskomatonta, miten vielä ylläpitäjätkin sen sallivat. Itse olen kahdessa vastaavassa yp:nä, ja niissä kyseinen asia on kielletty.
    Samoin se, että yrityksen tuotteita myy ammatinharjoittaja omalla nimellään yksityishenkilön ominaisuudessa näillä samaisilla kirpputoreissa ja ryhmissä….
    Mitä tähän on mieltä muut?

  14. 16 Antti Jokela

    Kiitos Harto hyvästä tekstisä. Palailin tähän kun suunnittelen tässä juuri fb-markkinointikampanjaa.

    Yksi asia minua jäi tässä keskustelussa ihmetyttämään. Kati Keronen ihmetteli mm. seuraavaa ”..miksi yritykset eivät käytä esim. FB:tä älykkäämmin kuin vain näihin kyseenalaisiin ja esim. muistijäljen suhteen lähes turhiin “Tykkää meistä niin osallistut arvontaan” -kampanjoihin. Jos pikkuisen perehdyttäisiin siihen, miten ihmiset sosiaalisessa mediassa käyttäytyvät (mitä arvostavat ja mitä eivät) ja mihin yhteisöllisyys perustuu. Näin voitaisiin hissukseen jopa unohtaa se iänikuinen perinteinen segmentointi ja pelkkä mainosviestien jakaminen. Vähemmän on enemmän erityisesti silloin kun tämä vähemmän on aidosti yritykselle arvokasta, eikö vain?”

    Miksi ajattelet, että ei olisi arvokasta saavuttaa esim. 10 000 tykkääjää FB-sivulle, vaikka se olisikin vain halvalla ”tykkää meistä ja osallistu arvontaan” -tempulla tehty? Jos siis unohdetaan hetkeksi tuo sääntöjen vastaisuus. Näille 10 000 ihmiselle voidaan myohemmin sitten markkinoida tehokkaasti status-paivityksilla ja muilla kampanjoilla. Ei kaiken kaupankaynnin tarvitse perustua pelkalle ”tosiuskovaisten” vahvalle mutta pienelle yhteisolle isolla y:llä. Ihmiset sietavat aika paljon mainoksia ihan vain saadakseen halpahintaista tavaraa ja erikoisalennuksia. Etta pitaisiko unohtaa segmentointi ja ”mainosviestien jakaminen”? Jassoo, enpa ole ihan samaa mielta tasta. Minusta ala ja brändi ratkaisevat paljon. Vähemmän on enemmän? No ei ainakaan myyntiluvuissa, ja brändipääomankin yksi muoto on tunnettuus ja tuttuus.

    Huomaan, etta minun ajattelutapaani vaikuttaa kaupallinen koulutus ja tyoni talla hetkella vahittaismyyjan palveluksessa. Myyntimme tapahtuu kaikki netissa mutta some-strategiaa olemme vasta muodostamassa. Olen avoin oppimaan lisaa, mutta en ole ihan heti valmis hylkaamaan markkinoinnin perusoppejakaan, vaikka kuinka sosiaalinen media on ”uusi aikakausi” jne 😉

    Kiitos hyvista nakokulmista kaikille!

    • Hiukan myöhässä tämä vastaus Antin kysymykseen. Hyvää kritiikkiä kommenttiini, olen kanssasi samaa mieltä siitä, että 10 000 tykkääjää on arvokasta pääomaa jos mainitsemiasi jälkimarkkinoinnin toimenpiteitä tehdään säännönmukaisesti ja asiakkaita puhuttelevalla tavalla. Ja jos tykkääjät todistettavasti saavutetaan näillä toimilla.

      Itse en suoraan pidä tykkääjien määrää onnistumisen tai epäonnistumisen mittarina, vaikka se tietysti jonkinlaisen indikaation antaa. Somessa seilaa paljon henkilöitä, joilla on korkea tykkäämisen kynnys, koska tykkääminen aina rakentaa myös henkilöbrändiä. Useilla FB-sivuilla on tykkääjien määrää huomattavasti korkeampi todellinen kävijämäärä. Tykkääminen on sitoutumisen esiaste ja hyvän palkinnon perässä jotkut tykkäävät hyvin herkästikin – ja unohtavat tykkäämänsä yrityksen saman tien. Jotkut tietysti sitten seuraavatkin mitä yrityksellä on sanottavaa, mutta vain jos sanottavaa aidosti on. Matka tykkääjästä asiakkaaksi voikin sitten tapahtua jo aivan muualla kuin Facebookissa.

      Nostin asian esille tässä siksi, että ei liikaa katsottaisi tuota tykkäämistä itsessään, vaan mietittäisiin, millaisilla asioilla asiakkaat sitoutettaisiin syvemmin. Tosin toimin itse B-to-B sektorilla, joten siksi ajattelen asiasta hieman eri tavoin kuin kuluttajakaupassa, jossa sitoutumista ei aina tarvitse eikä edes aina kannata rakentaa samalla tavalla kuin vaativissa B-to-B myyntitilanteissa. Olen siis kanssasi samaa mieltä siitäkin, että näkökulma someen ja tykkäämiseen on täysin riippuvainen toimialasta.

      Perinteistä segmentointia kritikoin B-to-B näkökulmasta siksi, että some-strategialla ja verkkosisältöstrategialla voitaisiin hyvinkin rakentaa kiinnostavia koukkuja esimerkiksi tietoa etsiville asiakkaille, jos näiden perustana olisi enemmänkin tiedontarpeisiin perustuva näkökulma. Tällä päästäisiin ylittämään perinteisten CRM:stä löytyvien asiakassegmenttien rajat ja rakentamaan polkuja, joilla C-asiakkaista tulee A-asiakkaita.

      Kiitos tosiaan vielä kommentistasi, tapanani on usein vetää mutkat suoriksi ja huomaan, että em. kommenttini olisi kaivannut hieman taustoja, joita tässä tuli.

  15. Kiitos jälleen erinomaisesta blogauksesta. Tätähän näyttävät tekevän tosi isotkin yritykset facebookissa suomessa.

    Olisin halunnut esittää kysymyksen suurinpiirtein tähän aiheeseen liittyen.
    Yritin etsiä tietoa bloggerin säännöistä,
    onko kiellettyä pitää bloggerissa sellainen kilpailu jossa
    arvontaan osallistuvat sellaiset blogit, jotka ovat linkittäneet tai linkittävät bloginsa minun blogiini. Googlellahan on erinäisiä käytäntöjä epäterveestä linkityksestä mutta tästä en osaa sanoa.

  16. 19 Kirsi

    Kauheata nipottamista. Antakaa nyt hyvät immeiset yrittäjien haalia tykkääjiä. Ei ole keneltäkään pois, ja ainahan tykkääjällä on vaihtoehto. Joko tykkää tai ei tykkää. Ja voi vielä tykätä ja lakata tykkäämästä. Kaikilla meillä on aivot mitä käyttää.

    • 20 Harto

      Nipottamista tai ei, niin kyse on siitä, ”pelaako” sääntöjen mukaan vai ei – periaatteesta, joka taatusti näkyy muussakin yritystoiminnassa.

  17. 21 Juuso

    Kirjoittelen pienyrittäjänä. Firmallani oli n. 250 tykkääjää ja tiedostan kyllä potentiaalin ja edut jotka suurista tykkääjämääristä voi saada. Omalle henkilökohtaiselle FB-sivulleni pamahtaa yhtenään Gigantin mainoksia ja huomasin heidän harrastavan tämänkaltaisia T&J arvontaa. Vieläpä hehkuttavat suureen ääneen kuinka taas on viikon aikana saatu 10 000 uutta tykkääjää ja kannustetaan tykkääjiä jakamaan sivuaan entistä enemmän jotta saadaan lisää ja lisää uusia tykkääjiä ja näin päästään määränpäähän, eli vaikkapa 150 000 tykkääjään, jolloin sitten arvotaan palkinto(TV tms.). Tällä hetkellä Gigantti huitelee jossain 165 tuhannessa.

    Ajattelin että tämäpä on kertakaikkiaan nerokasta ja pistin oman yritykseni FB-sivulle vastaavanlaisen arvonnan, jossa jahdataan hieman pienemmässä mittakaavassa 500 tykkääjää ja sitten arvotaan palkinto. No ei mennyt kuin päivä tai pari ja sivuillani oli jo 400 tykkääjää, kun aiemmin koko yrityksen kolme vuotisen taipaleen aikana niitä oli kertynyt n. 250kpl. Sitten yksi asiakas pisti asiallisen palautteen että palkinto olisi kiva, mutta tämäkin arvonta on sääntöjen vastainen. Aloin tutkimaan asiaa ja huomasin järkytyksekseni että se todellakin on sääntöjen vastainen. En olisi ikinä osannut edes arvata että teen jotain väärin kun seuraan Suomen suurimman viihde-elektroniikka ketjun jalanjälkiä.

    No omalta kohdaltani loppuivat tuon tyyliset arvonnat siltä seisomalta, mutta herättää kyllä erinäisiä tunteita kun yhä yhtenään bongaan eri yritysten harjoittavan T&J-tyylisiä arvontoja ja he haalivat exponentiaalisia määriä tykkääjiä sivuilleen verrattuna muihin ainakaan minun tiedossa oleviin keinoihin. Tykkääjät firman FB-sivuilla todellakin ovat rahanarvoista tavaraa. Se on täysin ilmainen markkinointikanava ja sillä tavoittaa ihmiset ehkäpä helpommin kuin millään muulla tällä hetkellä. Aina kun pistän jonkin tarjouksen firmani FB-sivuille, seuraa siitä kävijäpiikki verkkokauppaani ja sitä kautta myös piikki tilauksissa. Voin vaan kuvitella miten Gigantti hyötyy 165 tuhannesta tykkääjästään..

  18. 22 Pienyrittäjä

    Hei,
    Tämä teksti on jo vanha, mutta törmäsin siihen kun lähdin miettimään jonkinlaisen arvonnan järjestämistä kun tietty määrä tykkääjiä tulee täyteen. En löytänyt Facebookin ohjeista enää kohtaa, joka kieltäisi tämän kaltaisen markkinointiarvonnan järjestämisen perustuen esimerkiksi kuvan jakoihin. Koko ohjeistuksen luin, suomeksi ja englanniksi. Onkohan jollakulla tietoa, onko käytäntö muuttunut?

    Mietin,kuinka harmailla vesillä liikutaan mikäli arvontaa ei suoriteta tykkääjien tai jakajien kesken, vaan osallistuminen tapahtuu vaikkapa sähköpostilla, mutta arvottujen palkintojen lukumäärä on riippuvainen saavutetuista tykkäyksistä. Alkuperäinen Facebookin linjaushan oli, että osallistuminen ei saa perustua tykkäyksiin…

    Nimimerkki. Pienyrittäjän on pakko ajatella luovasti


  1. 1 Sosiaalinen media yhteistyön ja viestinnän tukena (esitys) « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  2. 2 Presidenttiehdokkaat sosiaalisen median ihmemaassa « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  3. 3 Facebookin varjopuolet: kuusi pahinta ongelmaa « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  4. 4 Facebookin villilänsi | Whitefield.fi - Sosiaalista mediaa, vimpaimia, webbiä ja kaikkea muuta.
  5. 5 Säästä nettituttusi verkostokuppaukselta « LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: