Kirkon sosiaalisen median suuntaviivat saivat alkunsa (sisältää esityksen)

23Mar11

Olin eilen Lahdessa kirkon järjestämässä Suuntaviivat-seminaarissa. Kyseessä oli ensimmäinen kolmesta seminaarissa, joiden aiheena ei ole enempää eikä vähempää kuin tehdä crowdsourcingin ja yhteisöllisen työskentelyn avulla kirkolle sosiaalisen median suuntaviivat.

Oma roolini projektissa on konsultti/kouluttaja. Olen aiemmin osallistunut kolmen muun sosiaalisen median ohjeistuksen tekoprosessiin, mutta kirkon kokoisen organisaation some-ohjeiden tekeminen on omassa mittaluokassaan. Erilaisia näkemyksiä ja tarpeita on laidasta laitaan. Siksi ohjeistuksen sijasta puhutaankin suuntaviivoista. Tiukkaa ohjeistusta ja kontrollia siis vältetään.

Ajatuksena on tehdä koko prosessi alhaalta ylöspäin: some-suuntaviivojen sisältö kerätään seminaareissa kirkon työntekijöiltä. Mitään ei anneta valmiina, vaan osallistujat luovat itse sisällön. Ydinryhmän tehtävänä on vain suunnitella ja fasilitoida työskentelyä.

Eilen Lahdessa työskentelimme ns. learning cafe -menetelmällä, jossa ryhmät kiersivät eri pisteissä. Jokaisessa pisteessä oli oma näkökulmansa/teemansa sosiaaliseen mediaan ja siellä toimimiseen. Työskentelypisteiden isännät/emännät kirjasivat ryhmien keskusteluissa esiin tulleet ajatukset ylös Suuntaviivat-wikiin. Wikissä työskentelyyn voi osallistua sekä seminaarien aikana että niiden välillä ja se myös takaa prosessin avoimuuden.

Päivän lopuksi seminaarin osallistujat sanoivat pitäneensä tästä työskentelytavasta – vaikka se juuri osallistujien kannalta onkin vaativa: 1,5 tuntia tiivistä keskustelua aiheen vaihtuessa 15 minuutin välein. Samaan aikaan tehokasta ja mielekästä! 🙂

Kirkon sosiaalisen median suuntaviivat tehdään tällä tavalla yhteisöllisesti siksi, että mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan niiden tekemiseen. Näin Suuntaviivoissa voidaan huomioida laajasti erilaiset tarpeet ja samalla harjoitellaan yhteisöllistä toimintatapaa sekä wikityöskentelyä. Jalkautetaan ja edistetään sosiaalisen median toimintakulttuuria. Lopputuloksena saadaan toivottavasti aikaan yhteinen tuotos, jonka kirkon työntekijät kokevat omakseen – eli joka on heidän yhteinen näkemyksensä sosiaalisesta mediasta kirkon toiminnassa. Tällaisiin suuntaviivoihin ollaan paljon valmiimpia sitoutumaan kuin jos ne tehtäisiin pienessä piirissä ja annettaisiin sitten määräyksenä ylhäältä alaspäin.

Alla vielä työskentelyä edeltäneen luentoni esitys, joka sisältää lyhyen johdannon sosiaaliseen mediaan, sen toimintakulttuuriin sekä some-ohjeistuksen tekoon.

Avaa esitys SlideSharessa

Ja tässä learning cafe -työskentelyn ohje suuntaviivojen teemoineen:

Avaa esitys SlideSharessa

P.S. Kirkko avasi myös Facebook-sivun viikko sitten torstaina.

Advertisements


One Response to “Kirkon sosiaalisen median suuntaviivat saivat alkunsa (sisältää esityksen)”

  1. Olin näköjään taas mukana yhdessä diassa. Kiitos. Mukava olla avuksi hyvän asian puolesta. t. Esa


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: