Yritysten Facebook-mokat

14Mar11

1. Henkilöprofiili yrityksen Facebook-sivuna

Törmään jatkuvasti ”henkilöihin”, jotka ovatkin yrityksiä tai tuotteita. Facebookin henkilöprofiilit ovat ainoastaan luonnollisia henkilöitä varten ja niitäkin saa olla vain yksi per käyttäjä. Facebookin käyttöehdot ovat tässä erittäin selvät:

1. You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.
2. You will not create more than one personal profile.
3. If we disable your account, you will not create another one without our permission.
4. You will not use your personal profile for your own commercial gain (such as selling your status update to an advertiser).

Yrityksen tai tuotteen nimellä luotu henkilöprofiili on vähän sama kuin ajaisi autolla väärää kaistaa moottoritiellä. Lisäksi se voidaan poistaa koska tahansa.

Ohje: Facebook-sivun yritystä varten voi luoda täältä.

2. Tykkää tästä, niin osallistut arvontaan -kampanjat

”Tykkää tästä, niin osallistut…” -kehotus voi kuulostaa aluksi hyvältäkin idealta hankkia yrityksen sivulle tykkääjiä. Sama koskee kaikenkarvaisia valokuvakisoja: ”Lähetä kuvasi sivullemme, niin osallistut…” Kisaan tai arvontaan osallistuminen ei kuitenkaan saa perustua Facebookin omiin toimintoihin, kertoo Promotions Guidelines:

”You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.”

Oikea tapa järjestää kisa tai arvonta Facebookissa on tehdä sitä varten oma FB-sovellus, Facebook-sivulle upotettu www-lomake tai yksinkertaisesti linkittämällä kilpailusivu yrityksen kotisivuilta.

Lisäksi kilpailun yhteydessä pitää tehdä selväksi, että Facebook ei sponsoroi, tue, hallinnoi tai liity mitenkään muuten sen järjestämiseen.

Ohje: Räätälöidyn Facebook-välilehden voi luoda esimerkiksi Innowise CMS -julkaisujärjestelmällä (jep, tämä linkki on mainos).

3. Kritiikin väistäminen ja epäsosiaalisuus

Eräs suomalainen meijerialan yritys on tullut tunnetuksi siitä, että se ei vastaa Facebookissa saamaansa kritiikkiin, joka koskee mm. yrityksen osallistumista ydinvoimalahankkeeseen. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin nimenomaan mahdollisuuden keskusteluun yrityksen ja asiakkaiden välillä. Mitä siis yrityksestä kertoo se, että Facebookissa saatuun kritiikkiin ei vastata?

Pahin, mitä yritys voi tehdä, on lähteä vastaamisen sijasta poistamaan asiallista kritiikkiä. Yritys, älä hanki ikävyyksiä sosiaalisessa mediassa! Jos kritiikkiin ei vastata, se yleensä vain lisääntyy.

Samaan kategoriaan menevät myös niiden yritysten sivut, jotka sisältävät pelkästään yksisuuntaisia mainoksia vailla vuoropuheluun kannustamista.

Ohje: Osallistu keskusteluun – Facebook-sivu ei ole pelkkä mainoskanava!

4. Omien viestien poistaminen keskustelusta

Oletko joskus osallistunut keskusteluun, jossa toinen osapuoli käyttää ns. kaikki keinot hyväkseen jäätyään kiinni vaikkapa valehtelusta? Erään yrityksen edustaja jäi kerran kiinni koulutusmateriaalien kopioimisesta muilta sekä suorasta valehtelusta hänen yrittäessään kiistää tapahtuneen. Erityisen noloa tämä oli, koska hän pyrki käyttämään kopioitua materiaalia oman asiantuntemuksensa osoittamiseen. Lopulta hän alkoi poistamaan omia viestejään, joista valhe kävi ilmi. Viimeistään tässä vaiheessa kaikille keskustelun seuraajille kävi selväksi, millaisesta miehestä ja yrityksestä oli kyse.

Valheella on lyhyet jäljet varsinkin netissä, eikä viestien poistaminen tee tehtyä tekemättömäksi. Näissä tilanteissa on myös hyvä, ettei Facebookissa voi muokata aiemmin lähetettyjä viestejä.

Ohje: Harkitse kaksi kertaa ennen kuin julkaiset, niin viestiä ei tarvitse poistaa myöhemmin. Äläkä varsinkaan valehtele!

5. Spämmääminen muiden seinillä ja ryhmissä

Facebookissa on helppo saada omalle viestilleen laajan julkisuuden kirjoittamalla sen jollekin sivulle tai ryhmään, jossa on tuhansia tykkääjiä/jäseniä. Yhden kerran tällainen katsotaan yleensä läpi sormien, mutta toistuvana toimintana spämmääjä hankkii itselleen ja mainostamalleen asialle vain huonon maineen.

Ohje: Kunnioita muiden sivujen ja ryhmien käyttötarkoituksia. Omalla sivullasi voit julkaista mitä haluat.

6. Liikaa päivityksiä

Yrityksen Facebook-sivua tulee päivittää aktiivisesti, mutta liika on aina liikaa. Kukaan ei halua lukea Facebookin etusivultaan pelkästään sinun yrityksesi viestejä. Mainoskampanjaksi tarkoitettu viestitulva voikin yllättäen johtaa sivun tykkääjien vähenemiseen.

Ohje: Vältä viestitulvaa ja suunnittele Facebook-sivusi päivitykset vaikkapa viikko kerrallaan etukäteen. 

7. Viimeinen päivitys viime vuonna

Kaikista pahinta on, jos Facebook-sivulla ei tapahdu koskaan mitään. Facebook-sivua ei tule perustaa vain siksi, koska kaikilla muillakin on. Ennen sivun perustamista tulisi miettiä sen käyttötarkoitusta ja ylläpitoa ainakin hetki.

Ohje: Pidä huolta, että Facebook-sivullasi on aktiivinen ylläpitäjä. Laita tarvittaessa paikka auki.

P.S. Kyllä, yritykseni Innowise löytyy Facebookista ja se/allekirjoittanut tarjoaa sosiaalisen median konsultointia.

Mainokset


2 Responses to “Yritysten Facebook-mokat”


  1. 1 Facebook-kampanjoiden harmaa alue – mikä on ok, mikä ei? « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  2. 2 Voiko Facebookia hyödyntää opetuksessa? | Open IdeaboxI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: