Lapset netissä: runsaasti riskejä, yli puolet rikkoo Facebookin käyttöehtoja – vanhempien tietämättäkö?

20Lok11

Nostin edellisessä kirjoituksessani esiin tieto- ja viestintäteknologian käytön kouluissa – tai pikemminkin sen puutteen. Yllätyksekseni jutustani aiheutui paljon keskustelua ja vastauksia muissa blogeissa.

Kumma kyllä, moni on ollut enemmän huolissaan opettajien mukavuudesta ja TVT:n käytön hankaluudesta opettajille kuin siitä, mitä taitoja ja tietoja kouluissa opitaan. Joukossa on ollut jopa piittaamattomuuta siihen, ettei tuhansilla hankkeilla ole saatu paljonkaan aikaan – yllättäviltäkin tahoilta(!). Hienoa, että keskustelua syntyi – enimmäkseen se on ollut erittäin positiivista – mutta toivottavasti se leviää myös netin ulkopuolella olevien opettajien keskuuteen.

Pysähdyttävin viesti tuli kuitenkin rehtori Esa Kukkasniemen blogissa kommenttikeskustelussa:

Olen kyllä hyvin tietoinen siitä, että jo viime vuoden Lapsen ääni -tutkimuksessa peräti 56% 10-12 -vuotiaista ilmoitti käyttävänsä Facebookia. Luku on nyt todennäköisesti jo paljon suurempi.

(Lapsen ääni 2010 -kysely, Pelastakaa lapset ry)

Tulos merkitsee, että jo yli puolet 10-12-vuotiaista rikkoo Facebookin käyttöehtoja. Minusta se on hälyttävää. Tässä tiivistyy se, että lasten ja nuorten pitäisi saada koulusta edes perustaidot vastuulliseen netin käyttöön ja sosiaalisessa mediassa toimimiseen.

Tuo prosenttilukema selittää myös  ison osan tilastojen ”ylimääräisistä” suomalaisista Facebook-käyttäjistä. Ja uskon Esan tavoin, että lukema kasvaa jatkuvasti. Kunnes sille tehdään jotain.

Tällä viikolla Pelastakaa lapset ry kertoi tuoreista EU Kids Online -tutkimushankkeen tuloksista:

Suomalaislapset kuuluvat 25 maan luokittelussa ryhmään ’korkea käyttöaste, joitain riskejä’.

Lapset kohtaavat paljon erilaisia riskejä netissä, mutta eivät koe riskien erityisesti haittaavan tai aiheuttavan vahinkoa.

Vanhemmat puolestaan osallistuvat aktiivisesti lasten internetin käytön säätelyyn ja valvontaan, vaikkakaan lapset eivät koe vanhempien valvontaa niin aktiivisena kuin vanhemmat ilmoittavat.

Suositus tarvittaville toimille on selvääkin selvempi:

Raportti suosittelee erityisesti mediakasvatuksen ja tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen käytön ottamista tiiviimmin suomalaisten koulujen opetussuunnitelmaan. Lapsia tulee ohjata vastuulliseen, positiiviseen ja luovaan internetin ja median käyttöön. Perheitä on tärkeä kannustaa keskustelemaan aktiivisesti ja avoimesti netistä ja netin käytöstä. Vanhempien rooli on tärkeä erityisesti pienten lasten ohjaamisessa. Siksi vanhempien tietoisuutta nettiturvallisuudesta tulee lisätä samoin kuin ymmärrystä sosiaalisen median luonteesta ja yksityisyyden hallinnasta netissä. Erityisesti pienille lapsille on tuotettava luovia ja positiivisia nettisisältöjä.

Tämän lisäksi Pelastakaa lapset ry luettelee 20 tutkimuksesta nousevaa suositusta ja päättää kehitysehdotuksensa toteamukseen: ”Nettimaailma on oikeaa elämää!” Voi kysyä, onko nettimaailma helppo jättää huomioimatta, jos ei itse käytä sosiaalisen median palveluita aktiivisesti? Ainakin sitä on vaikea ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta.

Konkreettisemmin tutkimustuloksista uutisoi Aamulehti:

Lähes kolmannes suomalaisista, 9-16-vuotiaista lapsista on nähnyt seksuaalista materiaalia verkossa. EU Kids Online -tutkimuksen mukaan suomalaislapset törmäävät pornoon muita yleisemmin, sillä muualla Euroopassa seksimateriaalia on nähnyt alle 20 prosenttia lapsista.

Opetusministeri Jukka Gustafsson (sd) haluaa lisätä kouluihin kahdesta kolmeen viikkotuntia mediakasvatusta, jolla opetetaan lapsia turvalliseen netin käyttöön.

Hyvä, että ministeritasolla ollaan puuttumassa mediakasvatuksen määrään. Toivottavasti mediakasvatuksessa tullaan puuttumaan oikeisiin asioihin. Siis sitten vuonna 2013, jolloin uusi tuntikehys aikaisintaan tulisi kouluihin.

Ja toivottavasti mediakasvatukselle ei käy kuten Vuoden mediakasvattaja -kilpailulle, jonka on ”ominut” Aikakauslehtien Liitto, ilmeisenä tavoitteenaan edistää aikakauslehtien menekkiä. En ole varma, onko mediakasvatus edes oikea käsite, kun puhutaan lasten nettitaidoista ja lastensuojelusta netissä.

Mutta eiköhän tuostakin saada vielä kunnon riita aikaan Eduskunnassa, sillä uudet oppitunnit ovat yleensä jostain muusta pois ja jokainen aineyhdistys varmaan jo laatii vastaehdotustaan. Toivon tietysti parasta.

Mutta kai jotain pitäisi tehdä jo ennen koulun opetussuunnitelman uudistumista? Olen todella iloinen, että asia otettiin näkyvästi esille mediassa ja jopa kysyttiin lasten nettikasvatuksen ohjeita suoraan asiantuntijoilta. MTV3 haastatteli F-Securen Mikko Hyppöstä, joka antoi käytännön vinkkejä:

– Avainasiana on vanhempien huolehtiminen siitä, että lapset eivät pääse sivustoille, joissa on vaikkapa väkivaltasisältöä, huumeisiin liittyvää sisältöä tai pornoa. Kaikkein helpoin tekniikka on, että lasten netinkäyttö pidetään samassa tilassa, missä vanhemmat ovat.

– Kun lapsi ymmärtää, että netissä tosiaan on koko maailma — myöskin kaikki kummalliset ja sairaat ihmiset — hän myös tietäisi, että sieltä saattaa löytyä sisältöä, joka ei ole millään tavalla normaalia.

– En siirtäisi sisällön rajoittamista teknisten keinojen piiriin ollenkaan. Toki niitäkin voi käyttää ja niistä voi olla apua, mutta kyllä avainasia on nimenomaan vanhempien seuranta ja samassa tilassa oleminen lasten kanssa.

– Teknisten suojakeinojen käyttöönotto vähän turhan helposti siirtää sen ongelman ikään kuin pois silmistä.

Näin. Toivottavasti mahdollisimman monen lapsen vanhemmat lukevat nämä ohjeet.

Aloittakaa helpoista aiheista ja edetkää sitten haastavampiin kysymyksiin:

  • Mitä tarkoittaa, että Facebookissa on 13 vuoden ikäraja?
  • Miksi jotkut sivustot ovat kiellettyjä alaikäisiltä?
  • Mistä tietää, onko netissä kerrottu asia totta?
  • Millä sivustoilla lapsi käy netissä? Keiden kanssa hän siellä on?
  • Mitä itsestä ja muista voi kertoa, mitä ei? Kenelle?
  • Saako toisesta levittää juttuja tai noloja kuvia netissä, edes vitseinä?
  • Mitä kuvia itsestä kannattaa julkaista netissä tai lähettää nettitutulle? Mitä siitä voi seurata?
  • Mikä on sopiva määrä ja kellonaika netin käytölle?
  • Mitä on oikea ja väärä netissä?
  • Kenelle voi kertoa, jos netissä tapahtuu jotain ikävää?

Niin, voihan nämä asiat ottaa lasten kanssa puheeksi opettajakin. Sopivia aineita, tunteja ja hetkiä varmasti löytyy, jos tahtoa asian käsittelyyn on.

Mainokset


2 Responses to “Lapset netissä: runsaasti riskejä, yli puolet rikkoo Facebookin käyttöehtoja – vanhempien tietämättäkö?”

  1. Lasten medialukutaitojen kehittäminen on suotavaa ja välttämätöntä. Lasten suojeleminen haitallisilta sisällöiltä on vanhempien vastuulla. Näistä asioista olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi.

    Kiinnittäisin huomiota lähinnä yhteen yksityiskohtaan: Facebookin käyttöehtojen rikkominen ei ole mikään rike suomalaiselle. Kurinpidollinen seuraus on tilin suljetuksi tuleminen. Yrityksille ja asiantuntijoille, jotka panostavat pljon aikaansa ja resursseja ja joille verkostot ovat välttämättömiä, käyttöohtojen noudattaminen on intressissä, jottei arvokasta tiliä suljettaisi. Lapset, jos vähän leikkivät, aikuisten nettiverkostolla, eivät kummoista verkkoidentiteettiä riskeeraa.

    Väittäisin että FB ympäristönä on vapaata avointa internetiä keskimäärin turvallisempi ympäristö varhaisteinin viettää aikaansa.

    • 2 Harto

      Tuija, kiitos kommentista! Voitko avata tuota ajatusta, että ”Facebookin käyttöehtojen rikkominen ei ole mikään rike suomalaiselle”? Eihän siitä mitään sakkoja tule, mutta se on verrattavissa mihin tahansa yrityksen ja kuluttajan välisen sopimuksen rikkomiseen. Lisäksi väärän syntymäajan antaminen on valehtelua. Katson asiaa siis moraaliselta kannalta ja siitä näkökulmasta, että millaiseen vastuulliseen (tai vastuuttomaan) netin käyttöön lapsia ja nuoria kasvatetaan.

      Aika usein koulutuksissa, kun näitä asioita on mietitty, on tultu siihen lopputulokseen, että loppujen lopuksi kaikki lähtee ns. kotikasvatuksesta: mikä on oikein ja väärin. Siihen lopulta perustuu yksilön valinnat, miten suhtautuu yhteisiin pelisääntöihin – oli ne sitten lakeja, käyttöehtoja tai muita sopimuksia.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: