Sosiaalisen median strategian luominen ja vuorovaikutuksen mahdollisuudet (esitykset)

22Mar10

Pidin tänään jälkimmäisen osuuteni Kajaanin avoimen AMK:in some-kurssista. Aiheena oli tällä kertaa sosiaalisen median vuorovaikutuksen mahdollisuudet sekä sosiaalisen median strategian luominen. Jälkimmäinen on käytännössä päivitetty versio aiemmin tekemästäni esityksestä somen strategioista ja ohjeistuksista. Sen voisi tiivistää kysymyksiin miksi ja mitä, kas tässä:

Avaa esitys SlideSharessa

Toisessa (ensin pidetyssä) esityksessä pyrin kuvaamaan, millaisia erilaisia yhteisöllisyyden muotoja netissä esiintyy: ryhmä, parvi, verkosto ja yhteisö. Tärkeimmät eroavaisuudet liittyvät yhteisöllisyyden tiukkuuteen ja ajalliseen kestoon – kolmas ulottuvuus voisi olla myös keskittyneisyys/hajautuneisuus eri some-palveluihin. Mielenkiintoinen kysymys on, annetaanko verkkoyhteisön itseohjautua, ohjaillaanko sitä syntyneen sisäpiirin toimesta vai johdetaanko kovallakin kädellä. Tässä käytin esimerkkeinä Ystäväyrittäjyyttä, Sometua ja Dojolaisia sekä niiden taustalla vaikuttavien ihmisten näkemyksiä, joissa näyttää olevan isojakin eroja. Tämä vertailu alkaa slidestä 21:

Avaa esitys SlideSharessa

Mainokset


3 Responses to “Sosiaalisen median strategian luominen ja vuorovaikutuksen mahdollisuudet (esitykset)”

  1. Kiitos esitysten jakamisesta Harto! Hyvää kamaa kuten aina.

    Pidin näkemyksestäsi että strategian ei tulisi olla ulkopäin annettu hienosti mietitty dokumentti vaan yrityksen työntekijät osallistetaan prosessiin ja sitoutetaan sen avulla. Jos hieno suunnitelma jää pöytälaatikkoon siitä ei varmasti ole paljon iloa.

    Mitenkäs näet sisäisen ja ulkoisen puolen keskinäisen suhteen strategian kanssa? Käsitys tuntuu tällä hetkellä olevan liikaa ulkoisen hyödyntämisen puolella ja etenkin markkinointiviestinnässä. Sosiaalista mediaa voi kuitenkin hyödyntää paljon laajemmin ja muutos koskettaa yrityksen koko toimintaa, mikä olisi hyvä tuoda esiin.

    Puhutko siis sisäisestä ja ulkoisesta strategiasta erikseen vai yhdessä nipussa? Vai onko jako mielestäsi tarpeeton?

    – Harri Lakkala, Intosome

  2. 2 Harto

    Niin, voi olla vaikeaa olla ulospäin kovin avoin ja keskusteleva, jos seinien sisällä ollaan jotain päinvastaista. Toisaalta toinen voi johtaa toiseen – eli kun hyödyt nähdään toisessa, niin ne on helpompi havaita toisessakin. Varmasti strategisia linjauksia miettiessä olisi viisainta huomioida kummatkin ja IMO some on hyvä syy laittaa vanhat strategiat remonttiin.


  1. 1 Case: Oulun yliopiston sosiaalisen median ohjeistus « LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: