Suunnittelijan nyrkkisäännöt

12Kes10

Suunnittelen työssäni Innowisessa paljon www-sivustoja ja -ohjelmia. Näkyvimpiä töitäni ovat Innowise CMS -julkaisujärjestelmä sekä kesän aikana julkaistava uudenlainen wikipalvelu. Häme Open Campus -verkkoympäristön suunnittelukilpailussa tuli myös pientä menestystä. Paria muutakin isoa softaprojektia esittelisin mielelläni, mutta kaikkea ei voi tuoda julki. Nautin myös ihan arkisesta www-palvelujen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvistä haasteista, jotka aina tavalla tai toisella liittyvät siihen, miten tehdään käyttäjien, ylläpitäjien ja tavoitteiden kannalta paras ratkaisu – ja sopivalla budjetilla.

Suunnittelu on kumuloituvaa osaamista: kokemuksen karttuessa sen hallitsee yhä paremmin. Samalla olen huomannut, että tietyt nyrkkisäännöt säilyvät ja vahvistuvat. Ne kiteytyvät sloganeiksi tai mantroiksi, joita toistelee mielessään muita ohjenuoria useammin. Avaan nyt muutaman näistä.

”Keep it Simple, Stupid!” eli KISS-sääntö

Tämä lienee useimmin toistettuja sääntöjä. Se tarkoittaa, että pidä ratkaisu yksinkertaisena. Yksinkertainen on mm. helppo ymmärtää, esitellä asiakkaalle ja koodarin toteuttaa. Ja helppo ylläpitää, helppo tehdä muutoksia ilman, että seurauksena on kymmenen uutta ongelmaa. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun kannalta kyse on siitä, että loppukäyttäjien on helppoa tehdä haluamansa asiat. Toiminnot ovat jopa ”tyhmän helppoja”. Loogista ja kikkailematonta. Ja voi sen niinkin tulkita, että jos et tätä ohjetta noudata, niin olet itse tyhmä, kun et osaa tehdä yksinkertaista ratkaisua.

”Tähtää siihen, mihin haluat osua”

Intin oppeja. Tämän voi nähdä myös KISS-säännön muunnoksena, mutta samalla se sanoo selkeästi sen, että jätä rönsyt pois ja keskity olennaiseen. Täytyy nähdä kokonaisuus, eikä takertua yksityiskohtiin tai vaikka hirttäytyä johonkin aiempaan (huonompaan) suunnitelmaan. ”Maali” selvitetään yhdessä asiakkaan/loppukäyttäjien kanssa ja siihen sitten tähdätään täysillä. Tosin asiakas ei aina itsekään tiedä ”maalia” – silloin tähdätäänkin siihen, että saadaan se tietoon.

”Jos jotain voi mennä pieleen, niin se menee”

Eli ns. Murphyn laki. Jos ratkaisu sisältää virheen tekemisen mahdollisuuden, niin se toteutuu, ja syy on sinun. Hyvä suunnitelma ottaa kaikki mahdollisuudet huomioon käyttäjän kannalta. Loppu on sitten toteutuksesta kiinni.

”Olettamalla olet typerys”

Sanamuoto tulee Lee Childin dekkareista. Kyse on siitä, ettei perusta mitään omien oletusten varaan. Se on suunnittelijan ammattitauti: kun jonkin asian on tehnyt monta kertaa aiemminkiin, niin jo tahtomattaan tulee tehneeksi oletuksia. On niin helppo tehdä päätöksiä asiakkaan ja loppukäyttäjien puolesta. Ammattitaitoon kuuluu myös jatkuva itsekritiikki ja vähänkin epäselvien asioiden kysyminen asiakkaalta. Toisaalta pitää tietää, milloin voi ja pitää luottaa omiin oletuksiinsa. Ne ovat sitä asiantuntemusta, josta asiakas oikeasti maksaa.

”Tee vahvoja päätöksiä”

Suunnitteleminen tapahtuu usein vaiheittain. Se edellyttää, että aiemmin suunniteltuun on voitava luottaa. Pahinta on, jos suunnittelijan tekemät päätökset alkavat muuttua projektin toteutuksen aikana. Silloin projektista on vaarassa tulla jatkuvasti muuttuva sekasotku ja korkeintaan nollatulos. Muutoksia voidaan toki aina tehdä, mutta tiettyjen rajojen eli vahvojen päätösten puitteissa. Vahvojen päätösten on oltava niin kristallinkirkkaita, että kaikki osallistujat voivat sitoutua niihin. Kyse on myös silkasta sopimuksesta, että kun suunnitelma X on tehty ja päätetty, niin sitä ei enää muuteta, ja voidaan edetä sen mukaisesti vaiheeseen Y. ”Tai jos muutetaan, niin…” -varaumia ei pitäisi tehdä.

”Asiakas on aina oikeassa”

Asiakas on oman alansa, liiketoimintansa ja organisaationsa paras tuntija. Tosin ei sitäkään pidä liikaa kunnioittaa – ulkopuolinen voi nähdä joitakin asioita selvemmin kuin niitä lähellä olevat. Mutta ”asiakas on oikeassa” pätee – joskus myös silloin, vaikka hän todellisuudessa olisi väärässä. Ikävä kyllä. Se joka maksaa, päättää. Suunnittelijan kannalta kyse on epäonnistumisesta, jos asiakas ei kuuntele hänen esittämiään argumentteja, vaikka ne perustuisivat aiempiin kokemuksiin ja selvään tilasto- ja tutkimustietoon. Asiakkaatkin ovat ihmisiä ja tekevät siksi toisinaan tyhmiä päätöksiä – vastoin parempaa tietoaan tai ties mistä syystä – ja silloin todella mitataan asiakaspalveluasenne. Loppujen lopuksi asiakkaan huonot päätökset tietävät vain suunnittelijalle lisää töitä myöhemmin. Mutta referensseinä niitä ei esitellä.

Advertisements


4 Responses to “Suunnittelijan nyrkkisäännöt”

  1. 1 Samuli K

    Hei! Laita avoimuuden hengessä Innowise CMS:n koodi avoimen lisenssin alle. En usko, että liikevaihto kärsisi. Parhaassa tapauksessa saisit parannuksia ja bugikorjauksia käyttäjiltä. Maineesi avoimuuden edistäjänä lisääntyisi. ”Issue tracker” voisi olla myös julkinen. Kenties kyselinkin näitä joskus, en ole varma. Koetan kuitenkin saarnata avoimen lisenssin puolesta aina kun mahdollista 🙂

  2. 2 Harto

    Samuli: Mielenkiintoinen ehdotus, mutta taloudellisesti mahdoton tällä hetkellä. Rehellisesti sanottuna en ole koskaan ollut open sourcen puolestapuhuja. Sen sijaan osittain modattava ilmaisversio voi tulla kyseeseen joskus – jos ehditään tekemään. Wikipalveluun ilmaisversio on tulossa.

  3. 3 Samuli K

    Ymmärrän kyllä, eikä se aina ole vain ideologinen juttu: open source -version menestyminen vaatisi yhteisöpalvelun ylläpitoa kaikkine softakehityssysteemeineen ja muuta sellaista. Ymmärrän suljettujen lisenssien tarpeen, ainakin nykytilanteessa. Toivon kuitekin, että olemme matkalla kohti avoimempaa ja jaetumpaa digitaalista omaisuutta. Raha tehdään sitten palveluilla ja varsinkin sillä ”digitaalisella brändillä”. Muitakin rahanjakomenetelmiä voisi markkinoille ilmaantua tuomaan voita leivän päälle tuotoksiaan avoimemmin jakaville. Yhtenä uutena on Flattr. Lisää sellaisia!


  1. 1 Tweets that mention Suunnittelijan nyrkkisäännöt « LEHMÄTKIN LENTÄIS -- Topsy.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: