Valitse oikea palvelu oikeaan tarkoitukseen

07Maa10

Kun olen puhumassa sosiaalisesta mediasta yrityksille, yhdistyksille, opettajille ynnä muille kuulijakunnille, minulta kysytään useimmin, mitä sosiaalisen median palvelua suosittelen. Siihen ei ole helppoa vastausta. Kyse kun on siitä, mihin tarkoitukseen sosiaalista mediaa halutaan käyttää.

On ihan eri asia, halutaanko sosiaalista mediaa käyttää esimerkiksi markkinointiin, tiedotukseen, keskusteluun, oppimiseen, verkoston luomiseen, henkilöstön osallistamiseen, yhteisölliseen työskentelyyn tai silkkaan huomion ja kävijöiden keräämiseen.

Jos kuvittelit, että mikä tahansa sosiaalisen median palvelu sopii mihin tahansa tarkoitukseen, niin olet väärässä. Toki monet palvelut taipuvat vaikka mihin, mutta on täysin eri asia, ovatko ne oikeasti hyviä juuri sinun päättämääsi tarkoitukseen. Kyse on siitä, mitä mikäkin some-palvelu mahdollistaa ja millaiseen työskentelyyn/käyttöön ne ohjaavat/sopivat.

Otan pari esimerkkiä.

Facebookissa on monipuoliset toiminnot, jonka vuoksi sen voisi kuvitella taipuvan mihin tahansa. ”Ei muuta kuin perustetaan oma ryhmä tai fanisivu” – on helppo ajatella. Hetkinen seis: mitä Facebook oikeasti on? Useimmille se on kaveriverkosto, jossa on hauska viettää vapaa-aikaa kuulumisia vaihdellen, virtuaalisia peltoja viljellen ja mafiasotia käyden. Samalla se toki on toiseksi suosituin nettipalvelu heti Googlen hakukoneen jälkeen. Facebook sopii varmasti monenlaiseen toimintaan, mutta esimerkiksi oppimisympäristöksi se taipuu huonosti, kuten Jere Majava hyvin perustelee. Jotkut käyttävät sitä töihinkin, mutta joillakin työpaikoilla sen käyttö on kielletty täysin syystä.

Entä miten Twitter soveltuisi yrityksen keskustelupalstaksi? Ei oikein mitenkään, mikäli firmassa on mitään liikesalaisuuksia. Avoin ei taivu suljetuksi sitten millään. Suljettuun twiittailuun sopii esim. Yammer tai Elgg. Ja kuten tunnettua, Twitteristä puuttuu kunnolliset ryhmätoiminnot, ja reaaliaikaisiin keskusteluihin palaaminen on jälkikäteen lähes mahdotonta. Ryhmätoiminnot ja keskusteluketjut mikroblogiinsa haluavalle suosittelen Qaikua. Tai jos firmasi tarvitseekin projektinhallintaojelmaa, niin sellaisiakin löytyy.

Twitterissä on vain kolme päätoimintoa: 1) muiden käyttäjien seuraaminen, 2) muiden käyttäjien tuoreimpien viestien lukeminen ja 3) omien viestien kirjoittaminen. Näiden toimintojen loogisena seurauksena on, että Twitter sopii todella hyvin verkostoitumiseen, ajankohtaisten puheenaiheiden seuraamiseen ja esim. crowdsourcingiin, kuten twiittaajat itse ovat kertoneet. Parempaa esimerkkiä siitä, miten toiminnot ohjaavat tietynlaiseen käyttöön, on vaikea löytää.

Mutta miten olisi Ning-sivusto yhteisölliseen työskentelyyn ja tiedonrakenteluun? Parasta unohtaa heti kättelyssä, sillä Ningistä puuttuu yhteisöllisessä työskentelyssä tärkeät wikiominaisuudet. Sen toiminnot on tehty lähinnä massayhteisöllisyyden tukemiseen. Esimerkiksi Sometun käyttöön ne sopivat hyvin – ainakin siitä lähtien, kun mukana on ollut satoja jäseniä. Massayhteisöllisyyteen muuten kuuluu myös se, että suurin massa on passiivisia.

Jos oikeasti haluat saada hyvän välineen yhteisölliseen työskentelyyn, niin valitse wiki tai muu yhteisöllisen prosessikirjoittamisen JA keskustelun mahdollistava some-palvelu. Siihen nimittäin tarvitaan ne molemmat, ja ne löytyvät esim. Wikispacesista. Rautalangasta: keskustelualue ei sovi yhteisöllisen tuotoksen tekemiseen, yksinään. Eikä Google Docs -dokumentit yhteisöllisen tuotoksen tekemiseen, yksinään. Jos olet eri mieltä, niin kuulisin mielelläni perustelut, miten yhteisöllisen tuotoksen voi tehdä ilman a) yhteisöllistä prosessikirjoittamista tai b) keskustelua.

Ai niin, Moodlessa on ”wiki”, jossa ei ole keskustelutoimintoa eikä paljon muutakaan. Siis häh, mistä lähtien pelkkä WYSIWYG-editori on ollut wiki?! No, odotan edelleen oikeasti hyvillä ominaisuuksilla varustettua wikiä – sellainen ON tulossa.

Jos haluat blogata, niin paras väline siihen on tietysti kunnon blogiohjelma tai -palvelu. Jos kuvittelit, että saman asian ajaa blogi-niminen sivu firman www-sivustolla, wiki tai vaikkapa Facebook-fanisivu, niin olet taas väärässä. Ihan oikeasti blogin ominaisuuksiin kuuluu mm. blogikirjoitusten permalinkit, RSS-syöte ja kommenttipalsta. Blogista ei ole kyse myöskään silloin, kun tekstit kirjoittaa firman markkinointiosasto tai mainostoimisto ostettuna palveluna – vaikka ne julkaistaisiin oikealla blogiohjelmalla.

Blogia on muuten kaikista eniten väännetty jos jonkinlaiseen tarkoitukseen. Edelleen tekee pahaa, kun törmää WordPress-blogiin, jonka ainoa blogikirjoitus on etusivun virkaa toimittava ”Tervetuloa NN:n kotisivuille” -teksti ja sen alla ”Kommentointi estetty”. Pahimmassa tapauksessa jossain reunassa on vielä linkki ”Tilaa kirjoitukset RSS-syötteenä”. Jos haluat perinteiset kotisivut, tee sellaiset, älä blogia.

Mitä sitten, jos haluat huomiota ja näkyvyyttä? Hieno videogalleria kotisivuilla lienee hyvä idea, eikö vain? Kohta kuitenkin ihmettelet, kun videosi eivät kerää katsojia. Silloin olet törmännyt siihen, että pelkkä laadukas sisältö ei riitä. Tarvitset myös verkoston, jonka kautta se löydetään. Jos olit luonut verkoston YouTubessa etukäteen ja laittanut videon sitten sinne ja lisäksi linkannut sen Facebookiin ja Twitteriin, tilanne olisi täysin toinen: videosi löydettäisiin nopeasti sosiaalisen verkoston kautta. Parhaimmassa tapauksessa videosi lähtisi leviämään verkoston kautta ja se upotettaisiin useampaan paikkaan ympäri nettiä. No, voidaan ne videot kotisivuiltasikin löytää, mutta YouTuben katsojalukemiin ne eivät siellä koskaan yllä.

Lyhyesti: moottorivene on huono purjehtimiseen, vaikka siihen pystyttäisi purjeen.

Hmm.. toivottavasti ei mennyt liikaa avautumisen puolelle. 😉

Advertisements


7 Responses to “Valitse oikea palvelu oikeaan tarkoitukseen”

  1. 1 Mari Koo

    Mainio ja selkeä koonti, ei lainkaan liika avautumista 🙂

  2. 2 Jukka Ylipiha

    Mikäs sitten olisi sopiva työväline muiden työvälineiden yhdistämiseen? Siis sellainen, josta saisi yhdellä sivulla avattua kaikki muut ja mielellään vielä näkisi, mitä missäkin on tapahtunut?

  3. 3 Harto

    Muiden palveluiden seuraaminen tapahtuu yleensä RSS-syötteiden tai widgettien kautta. Niitä voi liittää esim. blogiin, wikiin ja jopa tietokoneen/kännykän työpöydälle. Aloitus-/seurantasivujen koostamiseen on tehty omiakin palveluja kuten iGoogle ja Netvibes.

    • 4 Jukka Ylipiha

      Oon yrittänyt käyttää iGooglea, mutta se ei ole sellainen, kun haluaisin. RSS-syötteet on ihan hyviä, mutta seuraan myös asioita, joista ei saa syötteitä. Ehkä kokeilen tuota työpöytää seuraavaksi keskitettynä paikkana.

  4. 5 Tuija

    Jukka, olisikohan http://www.feedly.com/ mitään sellaista, mitä kaipaat? En ole syvällisesti perehtynyt, mutta jos laitat siihen kaikki syötteesi, se voisi toimia tuohon tarkoitukseen?

  5. 6 Tuija

    Niin; vielä, en kyllä keksi, mikä palvelu pystyisi nuuskimaan sinulle sisältöjä sailteilta, joilla ei ole syötteitä, ellet osaa itse koodata tiedon raapijaa.


  1. 1 Uusi merkintä jälleen – Esimerkkiblogi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: