Maailma muuttui jo, mutta millaiseksi?

11Tam10

Vuonna 2010 ei voida enää puhua siitä, miten maailma tulee muuttumaan teknologian kehityksen ja sosiaalisen median suosion myötä. Se tapahtui jo. Nummisuutareita mukaillen: ”niin muuttui maailma, Eskoseni!” Mutta millaiseksi se muuttui?

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median tunnemme: ihmiset keskustelevat, jakavat tietoa, verkostoituvat, synnyttävät sosiaalisia ilmöitä sekä höydyntävät uusia mahdollisuuksia työssä, koulutuksessa, bisneksessä ja kaikilla elämän alueilla. Jotka eivät tee tätä vielä, hiihtävät kyllä pian perässä.

En tiedä, ovatko kaikki vielä huomanneet, että maailma muuttui. Esimerkiksi Petteri Järvinen epäilee, että

”sosiaalisen median suosio on ainakin osittain seurausta talouslamasta. Ihmisillä on aikaa seikkailla uusissa palveluissa, koska töissä on hiljaista – tai sitten asialla ovat työttömät, jotka etsivät hyötyä verkostoista ja kontakteja entisiin työkavereihinsa.”

Väärä havainto ja väärä johtopäätös. Sosiaalinen media lähti yleistymään jo paljon ennen taantumaa ja tulee varmasti jatkumaan myös sen jälkeen. Eikä kyse ole vain uusista kivoista nettipalveluista. Se on kuitenkin totta, että monia sosiaalisen median palveluita käytetään eniten yhteydenpitoon kavereiden kanssa.

Paras kuulemani kielikuva sosiaalisesta mediasta on, että se on kuin tsunami: kun se pyyhkäisee yli, kaikki näyttää sen jälkeen uudenlaiselta. Paluuta ”epäsosiaaliseen” aikaan ei ole. Valta keskustelusta ja tiedosta on siirtynyt massoille, kun se ennen oli auktoriteeteilla, tiedotusvälineillä ja yrityksillä. Jotkut yritykset pyrkivät tosin vieläkin hidastamaan tätä kehitystä vaatimalla heitä koskevien keskustelujen poistamista, uhkailemalla bloggaajia lakimiesten kautta jne., mutta sen taistelun he ovat jo hävinneet. Ainoa tepsivä keino puuttua netissä käytäviin keskusteluihin on osallistua niihin itse tai mahdollistamalla keskustelut yritysten omissa kanavissa. Keskustelua herättävät asiat tulevat väistämättä esiin ja hyvä niin.

Yksityisyyttä kavennetaan itse

Tänään uutisoitiin Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin väittäneen, että ihmiset luopuvat yksityisyydestään. Todellisuudessa hän sanoi:

”Ihmisistä tuntuu mukavalta jakaa enemmän tietoa entistä avoimemmin ja useamman ihmisen kanssa.”

Se on varmasti totta, ja onhan yksityisyyttään kaventanut jo yli 350 miljoonaa ihmistä liittymällä Facebookiin. Moni kirjoittaa blogia ja twiittailee täysin avoimesti. Yksityisyys ei siis todellakaan ole enää yhtä tiukka normi kuin joskus aiemmin. Ei yksityisyydestä silti ole kokonaan luovuttu – niin ovat väittäneet vain kärjistettyjen uutisotsikoiden kirjoittajat. Mutta yksityisyyden hallinnasta on tullut välttämätön taito, joka on pakko oppia, jos toimii omalla nimellään netissä. Sitä pitäisi opettaa jo koulussa, kuten muitakin uusia taitoja.

Yksityisyyden kaventuminen on vain toinen puoli totuutta. Toinen on Zuckerberginkin mainitsema tiedon jakaminen. Se kai kuitenkin on hyvä juttu?

Tieto on Googlen

Googlen hakukone on maailman suosituin web-palvelu. Lisäksi Googlelta löytyy kaikki mahdolliset sovellukset sähköpostista toimisto-ohjelmiin ja kalentereihin, ynnä pari käyttöjärjestelmää. Lyhyesti sanottuna Googlella on käytössä suuri osa maailman tiedosta ja siitä, mitä sinä teet netissä. Ei välttämättä täysin terve tilanne. Paitsi että se tarjoaa loputtomat bisnesmahdollisuudet, siitä on helppo johtaa erilaisia mitä jos -uhkakuvia. Petteri Järvinen (taas hän) sanoo osuvasti Googlen olevan aikamme Troijan hevonen. Mitä jos Google päättää jonain päivänä hyötyä tilanteesta vähemmän eettisesti? Jo vuosia on spekuloitu, että USA:n hallinto omistaisi osan Googlea ja käyttäisi sen tietoja hyväkseen. (Luin aikanaan perusteellisen artikkelin aiheesta, mutten löytänyt sitä enää.) Sekin olisi paha, jos Google jonain päivänä vain lakkaisi olemasta: miljoonien ihmisten tietoja katoaisi.

Sama pätee Googlen ohella myös Facebookiin ja kaikkiin muihin web-palveluihin, joihin ihmiset tallentavat tietojaan. Mutta mitään ikävää ei koskaan tapahdu, eihän?

Mainokset


3 Responses to “Maailma muuttui jo, mutta millaiseksi?”

  1. Hyvä bloggaus. Olen samaa mieltä, että paluuta entiseen, ”epäsosiaaliseen aikaan” ei enää ole. Ainakin on vaikea kuvitella, että ihmiset kääntäisivät kelkkansa tämän suhteen. Siinä tsunami-metafora on jopa hassunhauska. Miksi ihmiset siirtyisivät entiseen? Miksi he luopuisivat jo löytämistään mahdollisuuksista? Miksi he luovuttaisivat perimänsä vallan takaisin auktoriteeteille?

    Silti olen mielessäni Googlea ja muita jättejä pohdiskellut itsekin. Mitä jos? Palvelimilla on valtavatietomäärä, jota voisi hyödyntää moneen epämiellyttävään tarkoitukseen. Ja sehän se parasta onkin, kun itsestään ei voi vaan päättää pyyhkiä jotain pois, kun se kerran on enterillä kuitattu. Kyllä se sieltä löytyy…

  2. 2 Anu Pruikkonen

    Hyvä kirjoitus! Tottakai omien yksityistietojen luovuttamisen suhteen pitää olla tarkka ja Google varmasti kerää meistä yhtä ja toista. Mutta mietimmekö esimerkiksi koskaan, että kuinka paljon luovutamme itsestämme ja varsinkin kulutustottumuksistamme tietoa rekisteröitymällä jonkin kauppaketjun kanta-asiakasohjelmaan. Kauppaketju tietää mitä yleensä syömme viikonloppuisin, koska asioimme kaupassa, paljonko ostamme ruokaa, perheen suosikkituotteet, kulutuksemme €/kk jne. ja kohdentaa markkinointiaan näiden saamiensa tietojen pohjalta. Tosin ruotsalaiset ketjut ovat tässä parempia kuin suomalaiset, mitä tulee sen suhteen, että kuinka paljon hyödyntävät kerättyä tietoa tarjousten kohdentamisessa. Näitä asioita ei voi suoraan rinnastaa toisiinsa, mutta on niissä jotakin samaakin. Meillä suurimmalla osalla on kuitenkin lompakossa useamman ketjun kanta-asiakaskortit…

    Möröillä pelottelun sijaan tulisi mielestäni panostaa Harton mainitsemien uusien taitojen sisäistämiseen ja kouluttamiseen.

  3. 3 Outi

    Komppaan etenkin Anun viimeistä kappaletta. Pelottelun sijaan tietoa ja uusia taitoja. Kun tietää ja osaa, pystyy olemaan myös kriittinen. Pelottelemalla ihmisiä pidetään vain turhaan pimennossa.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: