Hiljaiset signaalit – tarvitsee vain kuunnella

01Mar09

Hiljaiset tai heikot signaalit ovat puhuttaneet kovasti viime vuosina. Lyhyesti sanottuna ne ovat merkkejä, ”signaaleja”, asioista tai tapahtumista, jotka voivat olla tulevaisuudessa merkittäviä (lisää voi lukea Wikipediasta tai aiheesta kirjoitetuista kirjoista). Sosiaalinen media on tästä hyvä esimerkki: 5-7 vuotta sitten ilmiötä olisi ollut vaikea ennustaa, mutta sen merkit olivat jo näkyvissä.

Koska hiljaiset signaalit ennakoivat tulevaa, niitä voidaan käyttää ja käytetään tulevaisuuden ennustamiseen. Tarkkaan ottaen kyse ei edes ole ennustamisesta, vaan ilmiöiden ja asioiden tunnistamisesta hyvissä ajoin. Se mikä on tänään pientä, voi olla muutaman vuoden päästä räjähtävässä kasvussa. Ja tämän ennakoinnissa tarvitaan valistunutta arvaamista. Yritysten kannalta hiljaisten signaalien tunnistamisessa on kyse tietysti myös kilpailukyvystä ja -eduista, jos ne tunnistetaan ajoissa. Toisaalta kyse on riskinotosta: aina voi veikata väärinkin.

Oletteko muuten kuulleet, että semanttinen web tulee mullistamaan koko netin parin vuoden sisällä? 😉

Itsekin on tullut ennakoitua. Syyskuussa 2008 ennustin Google Chrome -selaimen ilmestymisen jälkeen, että Google tulee kehittämään Chromeen perustuvan käyttöjärjestelmän – mikä sitten paljastui todeksi vuosi myöhemmin. Kukaan ei kertonut sitä etukäteen, mutta sen saattoi ennakoida Googlen toiminnasta ja alan yleisestä kehityssuunnasta. Nykyään puhutaan jo selvänä asiana, että ns. työpöytäsovellukset tulevat siirtymään täysin nettiin jollakin aikavälillä. Ja nettiä käytetään web-selaimella, joten kun Google teki web-selaimen, yhtälön tulos oli selvä.

Sosiaalinen media ylipäätään tarjoaa hyvää dataa ennakointiin. Alla on jaikunkeksijä Jyri Engeströmin esitys, jonka slidessä nro 19 sanotaan osuvasti: ”Microblogging is becoming the pulse of the planet.” Eli suomeksi: kuunnelkaa, mitä Twitter sanoo, ja ottakaa onkeenne. Toki kohinaakin riittää, joten ihan helppoa se ei aina ole.

Ei ole pakko mennä edes Twitteriin asti. Toinen vaihtoehto on käyttää ”signaalinvahvistimia”. Tuossa esityksessähän Jyri tarjoilee valmiiksi paketoituna ennakointia, jonka mikä tahansa yritys voi valjastaa tulevaisuuden menestystekijäkseen. Vastaavia hyväntekijöitä on netti pullollaan. Esimerkiksi Roope Mokka ja kumppanit harrastavat samaa Yhteiskunta 2.0 -blogissaan. Onpa Suomeen perustettu oma Kansallinen ennakointiverkostokin.

Hiljaiset signaalit ovat siis tulleet jo aika äänekkäiksi. Tarvitsee vain kuunnella.



One Response to “Hiljaiset signaalit – tarvitsee vain kuunnella”


  1. 1 Twitter Trackbacks for Hiljaiset signaalit – tarvitsee vain kuunnella « LEHMÄTKIN LENTÄIS [harto.wordpress.com] on Topsy.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: