Verkostohaastattelua / crowdsourcingia Twitterissä

22Sep09

Tein tänään pienen verkostohaastattelukokeilun Twitterissä, tällaisen.

Verkostohaastatteluhan on sitä, että laitetaan jokin kysymys tai ongelma sosiaalisen median palveluun ja kerätään mielipiteitä, ideoita tms. sosiaaliselta verkostolta eli muilta käyttäjiltä. Parhaassa tapauksessa mukaan saadaan kavereidenkin verkostot. Englanniksi tätä kutsutaan crowdsourcingiksi. Tuija Aalto lanseerasi suomeksi paremmalta kuulostavan verkostohaastattelu-sanan pari viikkoa sitten.

Twitteriin postaamani kysymys kuului:

Mitä te hyvät seuraajani täältä haette? Arvaan paljon, mutta kertokaa te loput. 🙂 [Onnistuuko verkostohaastattelu Twitterissä?]

Lähetin viestin Twitterin ”prime timeen” eli tiistaina klo 14:30-16 välillä, jolloin Twitterissä on eniten keskustelua ja viestien välittämistä (RT-viestejä). Parempaan aikaan verkostohaastattelua tuskin voi laittaa alulle. Olin silti skeptinen, sillä Twitter soveltuu huonosti varsinaiseen keskusteluun, kun perinteisen mallisia viestiketjuja ei ole.

Kolme ensimmäistä vastausta tuli kahden minuutin kuluessa. Kiitokset teille @haloefekti, @touqo ja @anttiakonniemi. Vastauksia tuli tunnin ajan, yhteensä 15. (Kiitos kaikille!) Toistin kysymyksen kerran n. 12 minuuttia aloituksen jälkeen. Ruokin keskustelua myös esittämällä yhden tarkentavan kysymyksen sekä kiittämällä paria ensimmäistä vastaajaa. Toistamalla kysymyksen useampia kertoja olisi vastauksia luultavasti saatu enemmänkin.

Noin kolmannes vastauksista tuli henkilöiltä, jotka eivät olleet seuraajiani. Eli viesti levisi verkostossa eteenpäin. Kokeilun jälkeen olin saanut kaksi uutta seuraajaa. Ja nyt aloin itse seuraamaan niitä vastaajia, joita en aiemmin seurannut – he ovat selvästi aktiivisia tweettaajia, joita kannattaa seurata. 😉

Verkostohaastattelun tulokset

Varsinaiseen kysymykseen, eli mitä ihmiset hakevat Twitteristä, vastattiin seuraavasti:

  • Ajantasalla pysyminen, uutiset, huhut yms. (10)
  • Muiden käyttäjien näkemykset ja mielipiteet (4)
  • Naurunaiheet, hupi (4)
  • Verkostoituminen (3)
  • Uusien ajatusten saaminen (3)
  • Tuttujen kuulumiset, muiden toiminnan seuraaminen (3)
  • Maailmankatsomuksen avartaminen (1)
  • Pitäisikö täältä hakea jotakin? (1)

Nämä tulokset siis 10 minuutin koodauksen tarkkuudella ja ilman Nvivoa. Selvästi eniten Twitteristä haetaan ajankohtaisia uutisia ja muitakin käyttäjiä kiinnostavia uusia puheenaiheita. Hupia ja verkostoitumistakin haetaan. Muutamat ilmaisivat ajatuksen, että Twitter synnyttää heille uusia ajatuksia. Vain yksi vastaaja (n=14) ei käyttänyt Twitteriä minkään ”hakemiseen”.

Tunnin verkostohaastattelu nosti samoja tuloksia esille kuin vaikkapa tämä tutkimus. Kysymyksen asettelu oli tosin erilainen, joten tuloksia ei voi verrata. (No, olihan menetelmäkin erilainen.) Syynä siihen, ettei ”yhteydenpito kavereihin” tullut tuloksissa kovin esille, johtunee siitä, että sitä ei sananmukaisesti ”haeta”. Toisaalta kaikki mitä Twitteristä saadaan tulee muiden käyttäjien kautta, joten… lienee turha jatkaa tästä.

Pohdintaa

Kokonaisuutena Twitterin sopivuus verkostohaastatteluun/crowdsourcingiin yllätti minut positiivisesti. Jos jotakin negatiivista pitää sanoa, niin aiheesta ei syntynyt pidempää keskustelua. Käyttäjät vastasivat kysymykseen suoraan minulle @-viittausta käyttäen, eivätkä juuri ottaneet kantaa muiden vastauksiin. Muutama käyttäjä lainasi jotakin aiempaa vastausta oman vastauksensa osana, mutta ei keskustelua jatkaen.

Tämän kokeilun perusteella Twitter soveltuu parhaiten verkostohaastatteluun, jossa halutaan saada vastauksia monilta käyttäjiltä – ei niinkään vastavuoroista keskustelua ja tiedonrakentelua. Toisaalta kysymys ohjasi tämän tyyppiseen vastaamiseen. Olisi mielenkiintoista kokeilla, mitä tuloksia saadaan, jos aloitusviestinä on kysymyksen sijasta jokin ongelma, johon ei ole selvää vastausta. Mielellään kuulen tästä muidenkin kokemuksia.

Ai niin: stay tuned with me. 🙂



9 Responses to “Verkostohaastattelua / crowdsourcingia Twitterissä”

  1. 1 Mari Koo

    Oman kommenttini jälkeen tuli mieleeni, että kyllä kai minulla yksi syy Twitterissä ihmisten seuraamiseen ja omien viestien jättämiseen on myös fiilis siitä, että ”kyllähän täällä nyt kai pitää olla”. Eli sellainen ”mitä jos menetän jotain tosi oleellista, jos en olekaan Twitterissä!”

  2. Twitteri on hyvin erilainen esim. Qaikuun verrattuna, jossa voi olla pitkiäkin keskusteluja yhdestä aiheesta. Itse pidän Twitterin nopeasta muuttumisesta ja uutisten ajakohtaisuudesta. Qaikussa taas voi ottaa rennosti osaa keskusteluihin Suomen kielellä.

    Mari Koo on kyllä oikeassa tuossa, että ”pitää olla mukana”. On hyvä seurata aikaansa ja kokeilla uusia juttuja, löytää ne omat jutut ja paikat.

  3. Twitterin ja Qaikun eri on tosiaan huomattava. Ja ainakin minä käytänkin niitä aivan eri tavalla. Qaiku on nimenomaan keskustelua varten ja Twitter taas seurantaan ja havainnointiin.

    En esim. kerennyt lyhyen havainnointini aikana huomata kuin @hpongan ja @touqon vastaukset. Ehkä kaikki eivät edes ole kontakteinani eli keskustelu jäi siksikin vähäiseksi. Vastailu muille on helpompaa jos on säie keskustelulle tai on edes kaikkien keskustelijoiden kontakti.

  4. Pieni huomio vain tuohon crowdsourcing -termin suomentamiseen. Crowdsourcinghan voi tarkoittaa minkä tahansa tehtävän hajauttamista -ei vain ideoiden keräämistä tai haastatteluja.

  5. 5 Santtu (@touqo)

    Kiitos hauskasta kokeilusta! Twitter tosiaan taipuu yhdeltä monelle ja monelta yhdelle -tyyppiseen tiedonkeruuseen. Monelta monelle sen sijaan hyötyy viestiketjuista, joita esmes Qaiku tukee. ”Crowdsourcing”-termistä muuten: Sanoisin, että se on laajempi kuin verkostohaastattelu. Se voi pitää sisällään vaikkapa yhteisöpohjaista innovointia, käyttäjille ulkoistettua suunnittelua, viraalimarkkinointia ja läpinäkyvää asiakaspalautetta. Näistä mikään tuskin uppoaa verkosto_haastattelun_ alle.

  6. 6 Harto

    Virpi ja Santtu:
    Ihan totta, siihen viittasin viimeisessä kappaleessa. Esim. innovointi ja käyttäjille ulkoistettu suunnittelu lähtee kuitenkin liikkeelle jostakin yhteisölle esitetystä ongelmasta, kysymyksestä tai tehtävästä. Viraalimarkkinoinnin pitäisin kuitenkin crowdsourcingista erillään, vaikka se voikin toteutua samalla.

  7. 7 Aku

    Mielenkiintoisia kokemuksia, joskaan tulokset eivät yllättäneet – kiitos jakamisesta! Kuten sanoit, olisi mielenkiintoista hakea vastauksia toisentyyppisiin kysymyksiin (juuri näihin, mihin ei ole selkeää vastausta). Kuvittelisin, että Qaiku tai joku sen tapainen sopisi tarkoitukseen paremmin, en tiedä miten Twitter siihen taipuisi.

  8. 8 Harto

    Aku: Qaikusta ja Jaikusta tuollaisia kokemuksia on oikeastaan jo paljonkin (oon käyttänyt molempia pitkään ennen Twitteriin tutustumista). Kts. esim. http://delicious.com/ :ista tagilla ”qaikussa” ja ”jaikussa”.


  1. 1 Twitterin hyödyt yrittäjille -crowdsourcingin tulokset « LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: