Sosiaalinen media kasvaa ja voi hyvin
Sosiaalinen media on maailmanlaajuisesti netin nopeinten kasvava osa-alue. Verkostoitumispalvelut ja blogit ovat ohittaneet suosiossa jopa sähköpostin (lähde), joka aikanaan muutti merkittävästi ihmisten tapoja viestiä. Sosiaalinen media on vienyt nettivuorovaikutuksen jälleen uudelle tasolle ja muutos on yhä käynnissä.
Sosiaalisen median huumaa ITK:ssa ja Sometussa
Suomi tulee väitetysti pari vuotta muuta Eurooppaa jäljessä, mutta kehitys näkyy jo täälläkin. Viime viikon ITK’09-konferenssi oli siitä hyvä esimerkki. Esitysten aiheina oli mm. vertaistuotantoa, podcastingia, second lifea ja tietenkin yhtä ja toista sosiaalisen median palvelua. Foorumeista ehdoton ykkönen oli Sometun kokonaisuus, joka veti enemmän yleisöä kuin huoneeseen mahtui. Innostus näkyy myös Sometun jäsenmäärässä: kun jäseniä oli vuosi sitten n. 300, niin nyt niitä on jo 1200 – eli neljä kertaa enemmän!
Lue lisää sometulaisten ITK-osallistumisesta
Twitter tuli Suomeen
Kun vuoden 2008 some-ilmiö Suomessa oli Facebook, niin tänä vuonna se taitaa olla Twitter. Twitter on omalla tavallaan sosiaalista mediaa puhtaimmillaan. Sen ydintoimintoja on kaksi: verkottuminen ja viestiminen.
Muutkin mikroblogit, kuten Qaiku, saavat osansa kasvusta. En tosin usko, että mikroblogit koskaan saavuttavat samanlaista suosiota kuin Facebook – joka muuten sekin uudistui taannoin enemmän mikroblogimaiseksi.
Some kasvattaa osuuttaan markkinoinnista
Yksi syy sosiaalisen median kasvuun on talouden taantuma. Mainostajat etsivät entistä tehokkaampia markkinointikanavia uusista ja suosituista verkkopalveluista – jotka nyt sattuvat olemaan sosiaalisen median palveluita. Tämä käy ilmi mm. tammikuun mainosbarometristä. Sosiaalisessa mediassa eniten mainoksia vetävät Twitter, blogit, LinkedIn ja Facebook (lähteessä lisää aiheesta).
Filed under: Blogit ja bloggaaminen, Facebook, Internet, mikroblogit, nettimainonta, qaiku, sosiaalinen media, Twitter, Verkkopalvelut | 1 Comment
One Response to “Sosiaalinen media kasvaa ja voi hyvin”