Mobiililaitteilla tuettu yhteisöllinen oppiminen: Design-tutkimus luontopolulla

07Hel08

Graduni on vihdoinkin valmis. Iso G on voitettu. Melkoinen ponnistus. Ehkäpä kirjoitan joskus lisää sen tekemisestä ja kaikista niistä valvotuista öistä, mutta aluksi laitan sen vain tähän esille. ”Takki tyhjä”, mutta tyytyväinen olo. 🙂

Lataa PDF, 3,19 Mt:
Mobiililaitteilla tuettu yhteisöllinen oppiminen: Design-tutkimus luontopolulla

Harto Pönkä, 2008, kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö.

Arvosana: magna cum laude approbatur


Tiivistelmä:

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla mobiililaitteilla voidaan tukea yhteisöllistä oppimista ja tiedonrakentamista avoimessa oppimisympäristössä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää design-tutkimuksen mukaisesti mobiililaitteilla tuettua yhteisöllisen oppimisen pedagogista mallia.

Tutkimuksessa toteutettiin kenttäkokeilu Pudasjärven Pikku-Syötteen luontopolulla, jossa 22 oppilasta (13 tyttöä ja 9 poikaa) käyttivät 2-3 hengen ryhmissä älypuhelimia yhteisöllisessä oppimisessa ja tiedonrakentamisessa. Kenttäkokeilussa testattiin pedagogista mallia, joka kehitettiin tutkivan oppimisen mallin pohjalta. Älypuhelimissa käytettiin multimediaviestejä hyödyntävää Lehtiset-sovellusta, johon integroitiin niin sanottu yhteisöllinen skripti. Skriptillä pyrittiin ohjaamaan yhteisöllistä oppimista ja tiedonrakentamista testatun pedagogisen mallin mukaisesti.

Tutkimuksen metodologia perustui laadulliseen tutkimukseen. Kenttäkokeilussa kerättiin tutkimusaineisto, joka koostui oppilasryhmien keskustelujen nauhoituksista, oppilaiden älypuhelimilla tuottamista vastausviesteistä sekä alku- ja loppukyselyiden vastauksista ja niissä laadituista käsitekartoista. Tärkeimpänä analyysimenetelmänä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi, jolla analysoitiin oppilasryhmien keskusteluja. Sisällönanalyysiä sovellettiin myös käsitekarttojen ja vastausviestien analysoimisessa. Saatuja tuloksia käsiteltiin edelleen tilastollisesti muun muassa korrelaatioanalyysin avulla.

Tärkeimmät johtopäätökset liittyivät siihen, mitkä seikat johtivat tai olivat yhteydessä yhteisölliseen oppimiseen. Tuloksia käsiteltiin pääasiassa ryhmätasolla. Oppilasryhmien keskustelujen todettiin sisältävän yhteisöllistä tiedonrakentamista ja tutkivan oppimisen mallin mukaisia osatekijöitä. Oppilaiden käsitteellinen muutos oli yhteydessä sekä aktiiviseen keskusteluun työskentelyn aikana että kokemukseen yhteisöllisestä työskentelystä. Käsitteellisen ymmärryksen kehittymisen kannalta näytti olevan keskeistä, että opittaviin käsitteisiin liittyviä ongelmia ratkaistiin useiden tehtävien aikana erilaisissa konteksteissa. Kenttäkokeilussa testattu mobiililaitteilla tuettu yhteisöllisen oppimisen malli näytti siis edistävän oppilaiden käsitteellisen ymmärryksen kehittymistä.

Design-tutkimuksen periaatteiden mukaisesti tutkimuksessa pyrittiin sekä oppimisen teorian että käytännön edistämiseen. Tutkimuksessa tehtyjä teoreettisia johtopäätöksiä ei voitu yleistää, mutta tutkimuksessa saavutettiin tuloksia, joita voidaan käyttää vertailukohteena myöhemmissä tutkimuksissa. Pohdinnassa esitetään jatkotutkimusaiheita, joissa voidaan höydyntää tätä tutkimusta. Tulosten perusteella laadittiin design-periaatteita, joita voidaan käyttää suosituksina yhteisöllisen oppimisen pedagogisten mallien sekä yhteisöllisten skriptien suunnittelussa.

Asiasanat:
oppiminen, yhteisöllinen oppiminen, tutkiva oppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, mobiili oppiminen



4 Responses to “Mobiililaitteilla tuettu yhteisöllinen oppiminen: Design-tutkimus luontopolulla”

  1. 1 Jutaho

    Onneksi olkoon Harto! Hieno suoritus. Liitän gradusi ehdottomasti lukulistalleni.

  2. Onnittelut, on aina mukava (Ja samalla hivenen masentavaa, kun ottaa omien opintojeni tilan huomioon) kuulla että jonkun opinnot lähenevät loppuaan — ainakin väliaikaisesti. Ja koska entisaikaan olin mukana testaamassa noita mobiililaitteita on epäilemättä mielenkiintoista lukea niiden hyötykäytöstä.

  3. 3 Harto

    Kiitokset! 🙂


  1. 1 Luento design-tutkimuksesta gradun pohjalta « LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: