Mikä tekee Jaikusta hyvän?

08Lok07

Lupasin aiemmin, että kirjoitan jonain päivänä lisää Jaikusta. Nyt parin kuukauden jaikuilun jälkeen minulla lienee riittävästi kompetenssia sanoa aiheesta jotakin. Alkukankeuden jälkeen homma on sujunut ihan leppoisasti, peräti hyvin. Melko pian totesin Jaikun olevan itse asiassa erinomainen web 2.0 -palvelu, sellainen, joita ei mahdu kuin yksi tusinaan. Aika paljon sanottu, mutta perustelen.

Eli: Mikä tekee Jaikusta hyvän?

Nerokas idea
Lyhyesti sanottuna Jaiku perustuu ideaan, että yhdistetään (mikro-) blogi ja RSS-lukija sekä lisätään päälle kommentointi, sosiaalinen verkottuminen ja mobiili ulottuvuus. Kaikki nämä ovat täysin tavallisia elementtejä web 2.0 -palveluissa, mutta Jaikussa niistä on sekoitettu toimiva soppa. Jaiku on nerokas.

Yksinkertainen design
Yksinkertaisuus lienee ensimmäinen asia, jonka Jaikusta panee merkille. Kun nykywebissä on totuttu näkemään flasheja ja muuta graafista iloittelua, niin Jaiku on graafisesti todella selkeä, mutta tyylikäs.

Helppo käytettävyys
Missään muussa blogipalvelussa ei ole yhtä helppoa lisätä uusi kirjoitus kuin Jaikussa. Navigointi on helppoa: liikkeelle lähdetään joko Overview-välilehdeltä (johon kertyy kaikki omien kontaktien jaiut), joltakin kanavalta tai jonkun toisen käyttäjän sivulta. Sen jälkeen ei muuta kuin antaa linkkien viedä. Takaisin omalle Jaiku-sivulle pääsee aina yhdellä klikkauksella. Jaiku ei kilpaile ominaisuuksilla, vaan käytettävyydellä.

Mobiili ulottuvuus
Jaiku toimii yhtä hyvin mobiilisti (kännykkä), puolimobiilisti (läppäri) ja immobiilisti (PC). Kuitenkin mobiili ulottuvuus on tämän keitoksen suola. Mobiili-Jaikulla (series 60) on käytettävissä kaikki Jaikun perustoiminnot sekä tukku lisäominaisuuksia: sijaintitieto, puhelimen tila ja kalenterimerkintöjen jakaminen.

Sosiaalisen verkottumisen helppous
Yllätyin itse, kuinka matala kynnys Jaikussa on sosiaaliseen verkottumiseen. Jaikussa kaikki on niin helppoa, että kynnys toisen jaikuajan lisäämiseen omaksi kontaktikseen on erittäin matala. Jaikuun onkin kehittynyt kulttuuri, jossa samat kiinnostuksen kohteet jakavat käyttäjät merkitsevät toisensa kontakteikseen tavan takaa.

Matala julkaisukynnys
Mikroblogit ovat tunnettuja siitä, että kirjoitukset ovat tyyppiä: ”Käyn ruokatunnilla”, ”Olen täällä, aion ohjelmoida”, ”Tulipa imuroitua, huh-huh” jne. Tässä juuri näkyy Jaikun matala julkaisukynnys. Kun yhden jaikun maksimipituus on 140 merkkiä, ei siihen yksinkertaisesti mahdu pitkää kirjoitusta. Mutta se myös pakottaa kiteyttämään sanottavansa. Jaikun kommenteilla ei ole samanlaista rajoitusta, minkä vuoksi on tavallista, että lyhyt aloitusjaiku poikii pitkän ja toisinaan jopa korkeatasoisen keskustelun.

Matala osallistumiskynnys
Samoin kuin julkaisemisen, myös osallistumisen kynnys on Jaikussa matalalla. Kun törmäät mielenkiintoiseen keskusteluun tai kanavaan, voit liittyä siihen miettimättä asiaa sen enempää. Jaikussa on tyypillistä ns. kärpäset ja lantakasa -ilmiö: kun joku löytää mielenkiintoisen aiheen, hän osallistuu siihen, tieto leviää sosiaalisen verkoston kautta ja pian saman aiheen kimpussa on monta keskustelijaa.

Kanavat yhteisen mielenkiinnon jakamisessa
Jaikussa on kanavia samalla tavalla kuin IRC:issä, irc-galleriassa ja chateissä. Jaikun kanavat poikkeavat kuitenkin edellisistä, sillä Jaikussa kanavat sisältävät ihan tavallisia jaikuja kommenttikeskusteluineen. Kanavaan voi liittää myös RSS-syötteitä. Lyhyesti kerrottuna kuka tahansa voi perustaa kanavan ja samasta asiasta kiinnostuneet ihmiset löytävät toisensa kanavien kautta.

Käyttömahdollisuuksien moninaisuus
Vaikka Jaiku on näennäisen yksinkertainen, sen tekninen nerokkuus mahdollistaa useita käyttötapoja. Esimerkkejä: tavallinen mikrobloggailu, kiinnostavista asioista keskusteleminen valituilla kanavilla, eri web 2.0 -palveluiden RSS-syötteiden keräily, palautekanavana käyttäminen esim. opiskelussa, kavereiden sijaintien seuraaminen mobiilisti jne.

Käyttäjät
Loppujen lopuksi mikään web 2.0 -palvelu ei menesty ilman hyviä käyttäjiä. Käyttäjät tekevät web 2.0 -palvelun. Voidaan myös ajatella, että vain hyvälle palvelulle riittää aktiivisia käyttäjiä. Näin on tapahtunut Jaikussa.

Hmm. En suunnitellut tätä kirjoitusta etukäteen, vaan kirjasin ajatuksiani sitä mukaan (mutta ei siinä järjestyksessä) kuin ne tulivat kirjoittaessa mieleen. Nyt olen yllättynyt, että asioita kertyi näin runsaasti. Eikä lista ole varmasti millään tavoin täydellinen, vaan tässä oli vain muutamia hajanaisia ajatuksia.



8 Responses to “Mikä tekee Jaikusta hyvän?”

  1. 1 Jutaho

    Todella hienoa ja avaava artikkeli Jaiku-sovelluksesta. Kertoo asiasta tietämättömälle kaiken olennaisen. Itse ei tähän asti oikein ole osannut kertoa mitä kaikkea Jaiku on. Nyt laitan tämän artikkelin kirjanmerkkeihini (del.icio.us/jutaho) ja palaan siihen varmaan vielä usemmin kuin kerran.

  2. 2 Harto

    Kiitos kannatuksesta. 🙂 Uskon, että samoja menestystekijöitä löytyy muistakin suosituista web 2.0 -ohjelmista.

  3. Hieno palvelu, ehkäpä juuri siksi Google kävi kaupassa: http://www.digitoday.fi/mobiili/2007/10/09/rss/200725038/66

  4. 4 Harto

    Niinhän se tosiaan teki. Sattuipa yo. kirjoituksen ajoitus nappiin. 🙂

  5. 5 PerttuT

    Hyvä kirjoitus. Mutta kaiken hypen ja hienouden takaa on muistettava, että Jaikun bisnesmalli oli aika lailla kesken. Kehitysrahaa on palanut valtavasti, mukana on ollut Suomen kovimpia kykyjä ja hommaa on pyöritetty melko pitkään. Eikä bisnesmallia ole löytynyt. Exit-strategia ei ole bisnesmalli. Se on ihan mieletöntä uhkapeliä. Jos on tarpeeksi aikaisin liikkeellä, niin se voi toimia. Exit-strategia on start-uppien näkökulmasta yksi strategiavaihtoehto, mutta se ei ole bisnesmalli. Täten on pakko todeta, että Jaikulla kävi mieletön tuuri todennäköisesti. En halua vähätellä, kaikki kunnia jätkille. Mutta jos Google ei olisi tullut ja hoitanut, niin mitäs sitten?

    Twitterin hintalappu oli varmaan liian iso Googlelle. Suomalainen pikkufirma saattoi olla ”se halvempi vaihtoehto”.

    Hyvää PR:ää Suomelle, mutta ei välttämättä hyvä bisnes Oy Suomi Ab:n kannalta, koska kun Jaiku lähtee Kaliforniaan, niin mitä jää?


  1. 1 Google osti Jaikun « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  2. 2 Jaikuilua ja mindmappailua « LEHMÄTKIN LENTÄIS
  3. 3 Ello oli mediaa varten rakennettu tarina, joka on pian lopussa | LEHMÄTKIN LENTÄIS

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: