Verkkokurssin ihanuus ja kurjuus

12Jou06

Verkkokursseilla parasta on se, että voi osallistua kurssille silloin kuin itselle parhaiten sopii. Samalla tämä vapaus on myös osallistujien suurin kurjuus ja sudenkuoppa. Itse sain kokea tämän viimeisen kolmen viikon aikana, kun työt ja lastenhoito veivät kaiken ajan, enkä ehtinyt lainkaan osallistumaan CSCL-verkkokurssille.

Course Assignment III

Aiemman course assignment II:n jälkeen minulla oli kova motivaatio osallistua kolmanteen tehtävään. Rehellinen aikomukseni oli tehdä parhaani ja osallistua erittäin aktiivisesti verkossa käytävään keskusteluun. Tähän oli myös hyvät lähtökohdat, sillä 3. jaksolla (ajallisesti 2 viikkoa) luettavana oli graduohjaajani kirjoittama artikkeli, joka olisi kaikesta päätellen ollut juuri minulle ominta aihepiiriä ja kosketti myös omaa gradututkimustani. Lisäksi minulle oli annettu keskusteluun rooliksi ”evaluator-critic”, joka oli mielestäni itselleni sopivin. Motivaatio oli siis huipussaan.

Noh, ensimmäisen viikon alussa kävin netistä lataamassa artikkelin ja tulostin sen. Pari seuraavaa päivää meni tiiviisti elannon hankkimisessa, eikä aika riittänyt artikkelin lukemiseen – hyvä että edes nukkumiseen. Sen jälkeen osallistuin kasvatustieteen päiville (josta kirjoitin alempana) ja pian viikko olikin jo ohitse. Ei hyvä; aikaansaannokset nolla. Viikonlopun käytin siihen, mihin nyt viikonloput yleensä käytetään: työviikosta palautumiseen.

Seuraavalla viikolla jatkui sama meno. Joka ikisenä päivänä ajattelin monta kertaa, että ”tänään mun täytyy ehtiä lukemaan artikkeli ja osallistua keskusteluun”, mutta kun ei, niin ei. Resurssit eivät vain riittäneet. Kävin tietysti aina välillä vilkaisemassa, kuinka paljon muut ovat jo ehtineet keskustella. Harmitti joka suhteessa, että mielenkiintoinen tehtävä ja erittäin vahva motivaatio valuivat hukkaan yksinkertaisesti siksi, että oli liian kiire saada työprojekteja valmiiksi. Valitettavasti on niin, että aina se vähemmän pakollinen (opiskelu) saa väistyä totaalisen pakollisen (työt ja lastenhoito) edestä. Lisäksi viikonloppuna oli tyttärien synttärijuhlat (3 ja 1 v.) sekä mummon ja vaarin vierailu, joten silloinkaan ei ollut aikaa pelastaa edes sitä, mitä pelastettavissa olisi muuten ollut. Toisaalta tämä ei harmita hirveästi, koska peli oli jo menetetty, ja synttärit sentään onnistuivat ja vieraatkin (n. 15) viihtyivät.

Course Assignment IV

Kuten arvata saattaa, tein 3. jakson jälkeen lupauksen itselleni, etten missaa myös seuraavaa tehtävää. Eipä mitään: sama meno jatkui koko viime viikon. Lopulta sain tänään luettua aiheena olleen artikkelin sekä rustattua omat sitä koskevat kysymykseni nettiin. Artikkeli käsittelee Web Knowledge Forum -oppimisympäristön käyttöä 5-6. luokan opetuksessa, sitä koskevan tutkimusprojektin toteuttamista ja tutkimustulosten analysointia. Omat kysymykseni artikkelin tehneille tutkijoille ovat:

  1. Mitä kvantitatiivinen sanojen ja viestien laskeminen todella kertoo esim. oppimisprosessista? Mielestäni pelkät numerot eivät kerro mitään oppimisen laadusta ja oppilaiden yhteistyöstä. Lisäksi on huomioitava oppilaiden erilaiset tavat käyttää kieltä: jotkut sanovat saman asian lyhyemmin kuin toiset.
  2. Kuinka käytetty ohjelma, Web Knowledge Forum, vaikuttaa tuloksiin (sanamäärät, yhteistyö jne)? Veikkaan, että käytetty ohjelma vaikuttaa oppilaiden työskentelyyn, esimerkiksi keskusteluun ja toisille vastaamiseen. Toisaalta yksi ohjelma voi olla hyvä osalle oppilaista ja osalle huono. Lisäksi luulen, että nimenomaan Web Knowledge Forum ohjaa oppilaita kirjoittamaan paljon lyhyitä viestejä, mihin artikkelin tuloksetkin viittaavat.

Lisäksi pyytelin anteeksi, että olen totaalisesti missannut kolme edellistä viikkoa. Toivottavasti ryhmäläiset ymmärtävät selitykseni edes jotenkin…

Ennen ja jälkeen oman viestini kirjoittamista kävin myös lukemassa muiden ryhmäläisten kysymyksiä. Kävi ilmi, että ensimmäinen kysymykseni oli jo esitetty pariinkin otteeseen, mutta olin jo päättänyt kysyä sitä, koska artikkelissa esitelty tutkimus oli sen verran kvantitatiivinen, että kysymys oli mielestäni aiheellinen ja tärkeä. Jotenkin tuntui omituiselta, että oppimista tutkittiin sanoja ja viestejä laskemalla. Aivain kuin oppimisen tavoitteena olisi vain kirjoittaa runsassanaisesti useita viestejä. Mielestäni tärkeämpää olisi arvioida viestien sisältöä. Laatua, ei määrää.

Toinen kysymykseni puolestaan valikoitui siksi, että aiemmin kurssilla on ollut esillä, että opettajien tulisi valita käytettävä ohjelma oppimistavoitteiden perusteella. Tässä tapauksessa kyse oli tutkimusmielessä tehdystä opintokokeilusta, ja minua kiinnostaa, ovatko tutkijat arvioineet, miten käytettävä ohjelma vaikuttaa heidän saamiinsa tuloksiin. Tutkijan kannaltahan on tärkeintä pohtia, mitä tulokset kertovat ja mikä niihin vaikuttaa. Itse en ole Web Knowledge Forumia käyttänyt, mutta netistä löytämäni kuvakaappausten ja taannoin opinnoissa näkemäni videon perusteella ko. ohjelman käyttöliittymä, etenkin pieni viestinkirjoitusikkuna, todellakin ohjaavat lyhyeen kirjoittamiseen. Artikkelin perusteella sai sellaisen käsityksen, että tyypillinen viesti sisälsi vain 10-15 sanaa. Siis vain 1-2 lausetta. Se on mielestäni aivan liian vähän, vaikka kyse olikin 9-10 vuotiaista lapsista. Voidaan myös kysyä, että jos ohjelma tosiaankin ohjaa suppeaan ulosantiin (tämän ikäisten kyseessä ollessa), onko se edes sopiva työkalu verkkokeskusteluun ja yhteisen tiedon kehittelyyn? Mutta pitäisi hankkia parempaa tietoa ko. ohjelmasta, ennen kuin vien tätä ajatusta/kirjoitusta pidemmälle.

Odotan mielenkiinnolla, miten keskustelu etenee. Jatkossa tavoitteenani on todellakin olla aiempaa aktiivisempi.

Mainokset


No Responses Yet to “Verkkokurssin ihanuus ja kurjuus”

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: