Kasvatustieteen päivät 2006

24Mar06

Osallistuin Kasvatustieteen päivät -seminaariin Oulun yliopistossa 23.-24.11.2006. Otin osaa lähinnä teemaryhmään ”Yksin, yhdessä vai jaetusti? Tulevaisuuden oppimisympäristöt kasvatustieteen tutkimuskentässä”, joka koostui 20 minuutin esityksistä. Esitykset käsittelivät laajasti koulutusteknologian alaa. Alla lyhyesti ajatuksia kummaltakin päivältä.

Torstai 23.11.2006

Torstailta päällimmäiseksi jäi mieleen, että useissa tutkimuksissa todettiin tieto- ja viestintätekniikan käytön olevan koulumaailman todellisuudessa vielä lapsenkengissä. Vastakohtana tälle olivat tutkijoiden hyvinkin pitkälle menevät pilotit uusien teknologioiden käytössä – tosin esitellyt pilotitkin tuntuivat olevan lähinnä suppeita kokeiluja. Mitä esitysten tieteelliseen ja oppimisteoreettiseen tasoon tulee, olin jotenkin pettynyt. Yhdessä esityksessä esimerkiksi hehkutettiin Lääkekasvatuksen www-sivustoa monitieteisen yhteistyön hehkeänä hedelmänä, mutta itse digimedia-alan ammattilaisena en näe sivustossa mitään erikoisen ihmeellistä. Kasvatustiedettä ei turhaan kritisoida ei-niin-hyvästä tieteellisestä tasosta. Oulun Koulutusteknologian tutkimusyksikkö erottuu kuitenkin selvästi edukseen.

Päivän kiinnostavin esitys oli Päivi Pöyryn väitöskirjatutkimuksen esittely, jossa hän kertoi yritysmaailmassa tehdystä tiedonjakamisen kokeilusta. Siinä insinöörialan asiantuntijayrityksen työntekijät jakoivat työhön liittyviä tietojaan virtuaalisen kanssakäymisen kautta, esim. sähköpostilistan avulla. Ideahan on vanha, mutta mielenkiintoista tutkimuksessa oli, kuinka ”pehmeät” tiedonjakamisen periaatteet toimivat yllättävän hyvin ”kovassa” insinöörikulttuurissa. Yllätys oli suurin yrityksen työntekijöille itselleen, jotka totesivat epämuodollisen kollegoiden välisen kommunikaation olevan huomattavasti tärkeämpää kuin kalliisti tehdyt yrityksen tukiohjelmistot. Jälkimmäisten todettiin itseasiassa joissakin tapauksissa vain haittaavan tiedonjakamista. 🙂

Perjantai 24.11.2006

Perjantain selvänä teemana oli tuutorin/ohjaajan/opettajan toimiminen verkkokurssilla. Kahdessa esityksessä (Essi Vuopala ja Sirje Klaos) tuotiin selkeästi esille näkymys, että tuutorin aktiivinen tuki yhteisölliselle oppimiselle on ratkaisevan tärkeää käytettäessä verkko-oppimisympäristöjä. Kolmannessa esityksessä Anu Haapala esitti osittain vastakohtaisia tutkimustuloksia, joiden mukaan riittää, kun opettaja seuraa verkkotyöskentelyä passiivisesti ja antaa ohjeita vain pyydettäessä. Tätä tulosta ihmettelin aika paljon. Eli päässäni oli syntynyt oppimisteoreetikkojen peräänkuuluttama ”kognitiivinen konflikti”. Aloin pohtimaan, mistä on kyse… Ehkäpä jälkimmäiseen verkkokurssiin osallistuneilla opiskelijoilla ei vain ole kokemusta aktiivisesta tuutoroinnista. Eli he eivät ns. tienneet paremmasta, eikä myöskään kurssin opettaja, joka omien sanojensakin mukaan oli kuulemma ”vetäytyvä”. Kurssin opiskelussa ei myöskään painotettu yhteisöllistä oppimista, vaan opiskelijat toimivat lähinnä itsenäisesti. Yhteenveto: tässä meillä on esimerkki verkkokurssista, jossa ei edes pyritty/osattu hyödyntää yhteisöllisyyden mahdollisuuksia, eikä opettajan motiiveissa siksi ollut edistää tuutoroinnilla ryhmäytymistä tai yhteisöllistä oppimista ja tiedonrakentamista. Myös Haapalan saamat tutkimustulokset passiivisen ohjaamisen riittämisestä tuntuvat tämän valossa ymmärrettäviltä – ne kun eivät koske yhteisöllisiä verkkokursseja.

Viimeisenä oli Pekka Tauriaisen mielenkiintoinen esitys mobiililaitteiden (älypuhelinten) ja Moodle-oppimisympäristön käytöstä Oulun seudun ammattiopiston työssäoppimisen tukemisessa. Tutkimuksessaan hän tarkastelee mobiililaitteiden eri toimintojen käyttömääriä sekä Moodlen (jota myös käytettiin kännykällä) käyttötapoja. Lyhyesti sanottuna nuoret opiskelijat käyttävät mobiililaitteita ongelmitta ja kokevat niistä sekä Moodlesta olevan hyötyä työssäoppimiselleen. Hyvien kokemusten ansiosta näitä työtapoja tullaan kuulemma jatkossa käyttämään laajemminkin. Hienoa! Onnistuneet kokemukset mobiililaitteiden käytöstä oppimisen tukena ovat enemmän kuin tervetulleita, jotta aihetta koskevat (vanhempien opettajien) ennakkoluulot saadaan vähitellen hälvennettyä.

Mainokset


No Responses Yet to “Kasvatustieteen päivät 2006”

  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: